Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Koppelingslip!?

Schrijver Peter1
Gast 
#1 | Geplaatst: 1 okt. 2009 09:03 | Aangepast door: Peter1 
Op hoge(lees: tussen 100 en 120) snelheid wil, als ik gas erbij geef, mijn koppeling wel eens slippen.

Hoe kan dit nu?

Voorgeschiedenis:
Motor gekocht: koppeling werkte niet goed(greep niet goed aan).
Andere koppelingsplaten(eerst nagemeten) er in gezet alsmede een nieuwe koppelingskabel en een zgan 'koppelingshefboomaandrukmechanisme'(geen idee hoe het heet).
Verse olie er in(˝syntheet valvolineMOTORolie).
En nu heb ik bovenstaand probleem!?

Is het een kwestie van 'inrijden' oid??
Of zou er meer aan de hand kunnen zijn?

Motor vertoont dit alleen met warme motor, en ik merk dat ie het tijdens het optrekken in hogere versnelling ook afentoe slipt.

Na het verversen en montage van de koppelingsplaten is er net een krappe 150km mee gereden.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 okt. 2009 09:12 
de vier koppelings veertjes vernieuwen
Maar probeer eerst even wat meer de koppelingskabel ruimte tegeven
want een koppelingskabel die te strak staat veroorzaakt ook slippen van de koppeling
doordat je op hogeren toeren draaid wordt de motor sterker en kan de koppeling daardoor gaan slippen
met als gevolg de koppelingsplaten slijten en dan gaat hij nog eerder slippen
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Peter1
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 okt. 2009 09:15 | Aangepast door: Peter1 
ouwe_jan: vergeten te melden: veertjes zijn ook vervangen.

Ik zal eens nazien of de koppelingskabel te strak staat.
Ik weet wel dat ie niet in het begin, maar 'op het laatst' pakt, als je de koppelingshendel intrek/loslaat.
Hoewel ik hem zo niet had afgesteld.....

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 okt. 2009 09:33 
heb je wel de goede olie erin, want als je te dunne olie hebt en hij wordt warm, dan kan hij ook gaan slippen
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Peter1
Gast 
#5 | Geplaatst: 1 okt. 2009 09:37 
10W40 ˝syntheet,

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 1 okt. 2009 10:41 
heb ik ook eens gehad na montage v/e nieuwe kopp. kabel. die stond iid iets te strak. na losser zetten geen probleem meer.
theoj.

Schrijver puk
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 okt. 2009 02:16 
je schrijft " andere koppelingsplaten" heb je deze mogelijk ook eens goed ontvet en afgewassen?? ik hoor het vaker dat er tussen de platen wel eens motorslijtdeeltjes gevangen geraken, dit zijn micro metaaldeeltjes die ( als de platen verzadigd raken) zorgen voor slip.
Ook in combinatie van olie verversen kan dit een oorzaak zijn, als de platen bvb 10 tal jaren in minirale olie gedraaid hebben en je gebruikt nu 1/2syntheet, ( die beter smeert en andere toevoegingen heeft).
Indien bovenstaande topic mogelijkheden niet helpen dan best de platen eens grondig reinigen.
succes Puk
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver Peter1
Gast 
#8 | Geplaatst: 2 okt. 2009 10:22 
@puk: ja deze zijn geheel ontvet e.d. voordat ze werden gemonteerd.
@theo: het is weer wat droog nu, dus ik ga eens stellen en proefrijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 okt. 2009 11:13 
Ook ik kom dit probleem wel eens tegen, en dan zie ik al aan de glans van de platen dat deze verhard zijn.
Tot nu toe heb ik door de platen te vervangen voor nieuwe platen altijd het probleem op kunnen lossen.

groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Peter1
Gast 
#10 | Geplaatst: 3 okt. 2009 12:22 
Probleem opgelost.

Oorzaak was idd een te strak gespannen kabel.
Dit werd veroorzaakt door een eigen foutje, namelijk dat de kabel ergens 'vast' zat thv de zijkap van de radiator, waar deze langsgaat.
Scheelde toch ongeveer een mm of 6 minder strak!
Domfoutje van mij!

Schrijver Peter1
Gast 
#11 | Geplaatst: 8 okt. 2009 10:24 
Okee, dat was het dus niet.
Hoe ik de kabel ook afstel, in 2de versnelling optrekken(of in eerste versnelling doortrekken. Dat eerste doe ik omdat ik anders voor elke afstelling de weg op moet) is met slippende koppeling.

Ik denk toch dat ik Marco's advies ga opvolgen en nieuwe koppelingsplaten er in ga doen.
Het liefst had ik het door hem laten doen, zodat ie het wellicht even kan nakijken wat nu daadwerkelijk het probleem is.

Schrijver Peter1
Gast 
#12 | Geplaatst: 9 okt. 2009 05:55 
aanvulling: koppelingsplaten en de veertjes vervangen.
Vandaag even bestellen bij ROUKAMA

Schrijver Peter1
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 okt. 2009 14:20 
Toch even alleen de koppelingsveren vervangen door 'sterkere', maar het mocht niet baten.
Heb ik iig dat geprobeerd, dus het wordt alles vervangen.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppelingslip!?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven