Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

koppeling

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver bartvandensteen
Gast 
#1 | Geplaatst: 13 okt. 2009 19:15 
Beste mensen, het lager stuur staat erop, de beide gaskabels zijn er zonder problemen ook opgeraakt (en ze werken dan nog ook), de nieuwe koppelingskabel heb ik ook geplaatst maat ik heb wat problemen met het afregelen: wanneer ik hem in 1e zet kan ik niet ontkoppelen, ik blijf weerstand voelen, hebben jullie tips hoe ik dit moet aanpakken?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 okt. 2009 19:37 
Verkeerde motorolie er in
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 okt. 2009 22:04 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Bart,

als je bedoelt : wanneer je bij stilstaande koude motor de 1e versnelling inlegt en dan ontkoppelt voel je weerstand - dat kan normaal zijn, zeker als ie een tijd stilgestaan heeft. Ook al alles prima in orde is zal je dan nog aardig wat weerstand voelen aan het achterwiel.

De koppeling blijft gewoon wat plakken, gaat over als je rijdt en alles warm wordt. Om te beginnen gewoon zo instellen dat je net een stukje vrije slag op het hendel voelt, de hefboom aan het blok hoort dan ongeveer horizontaal te staan. Bij verkeerde olie kan je inderdaad ook problemen krijgen, maar dan moet je wel heel verkeerde olie er in hebben.

succes, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Gast 
#4 | Geplaatst: 13 okt. 2009 23:24 
Ik heb geen olie vervangen en de motor heeft niet stilgestaan, ik heb enkel de koppelingskabel vervangen, met de oude kabel werkte alles prima, met de nieuwe kabel kan ik plots niet meer ontkoppelen, ligt volgens mij gewoon aan de afregeling, maar hoe moet ik dat aanpakken?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 okt. 2009 07:48 
Volgens mij is je afstelling dan niet in orde.

Als het er voor prima werkte, en na het monteren van eenneiuwe kabel het niet meer werkt, dan zit daar wat fout.

Kabel moet helemaal strak staan, dan de speling er in terug stellen. Iets wat ruimte op de handel is wel fijn. Voel dat onder aan bij het blok na, ook daar moet je speling voelen. Niet veel, maar wel iest waarneembaar.

Als ik alles op een rijtje zet lijkt het of de nieuwe kabel te lang is, en of gebroken zodat jij onder aan het blok de handel niet om kan halen. Knijp de koppeling in, en controleer of de handel/hevel voeldonde beweegt omhoog. Eventueel met de waterpomp tang na lopen om te zien af er nog meer beweging in zit.

Ik denk dat het dus in de kabel zit, tonnetje niet goed, of kabel zelf niet gemonteerd.

Kijk daar eerst naar.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 okt. 2009 09:28 
Bart sorry over de olie
vraag iemand in de buurt of deze jou kan helpen
Maar waar woon je dat is makkellijker
misschien wel bij mij in de buurt o.j.

Gast 
#7 | Geplaatst: 14 okt. 2009 17:10 
ik woon in Moorsel tegen Aalst (België), ik heb de oude (te lange door het nieuwe lagere stuur) kabel verwijderd en de nieuwe (kortere) kabel op exact dezelfde manier terug gemonteerd -> het gevoel dat ik heb is dat ik de hevel niet ver genoeg kan omhoog trekken om te ontkoppelen, wanneer ik de hendel inknijp komt de hevel dus wel omhoog maar precies niet ver genoeg (terwijl hij nochtans helemaal omhoog komt), de hendel komt ook niet vanzelf terug dus het is precies dat er aan de hevel ook een veer of zo mankeert, zit daar normaal een veer? (aan de hevel uitwendig zie ik niks, bij mijn CB600 bvb. zie ik wel een veer aan die hendel -> of zit deze bij de CX inwendig misschien?), de hevel kan ik ook naar binnen en buiten bewegen, is dit normaal? ik denk dat ik het koppelingsdeksel eens zal moeten losmaken of worden jullie met deze uitleg wat wijzer?

alleszins al bedankt voor de reacties, ik hoop dat ik een oplossing vind, Bart

Gast 
#8 | Geplaatst: 14 okt. 2009 17:25 
En dit is misschien een stomme vraag maar de koppeling, ligt die ook in de motorolie of is dat een apart reservoir met andere olie? met andere woorden -> als ik het koppelingsdeksel er wil afnemen, laat ik dan gewoon de motorolie af? en de pakking, kan die hergebruikt worden of gaat die stuk bij het verwijderen van het deksel en moet ik dus een andere bestellen?

Veel vragen hé maar alleszins toch bedankt voor de vele antwoorden, Bart

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 14 okt. 2009 17:51 | Aangepast door: Hansv 
Bart,

Ik gok er even op dat je bij het monteren je toch ergens vergist hebt.
Het simpelste is natuurlijk de oude, te lange kabel weer monteren, waarmee het wel werkte. Als dat goed werkt, dan kun je er van uitgaan dat je bij de montage geen fouten hebt gemaakt. Ook kun je de nieuwe kabel dan 'los' even proberen. Zit er een knik in of iets dergelijk.... je weet maar nooit.

Foto-tje van hoe de vork in de steel euh.. de kabel aan de koppelings hevel zit , en aan het stuur, is ook leerzaam voor ons.

Olie achter het koppelings deksel is dezelfde als in de rest van je blok. Maak je het koppeling-deksel open, dan is het wijs om eerst de olie af te tappen. En in bijna alle gevallen is het beter om die olie niet opnieuw te gebruiken. Ook de pakking: niet opnieuw gebruiken. Goedkoop is op zo'n punt bijna altijd duurder als in één keer goed doen.

Maar je hebt het steeds over ont-koppelen vanuit de eerste versnelling. Kun je wel vlot 'op'-schakelen, naar twee, drie, vier en vijf en weer terug naar vrij?

Weer een hoop vragen, en misschien ook een paar antwoorden.

Harmony,
Hans.
die best wel ver uit de buurt van Moorsel zit, anders.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 okt. 2009 18:29 
Dat veertje zit bij een cx vanbinnen Bart. Als je je kabel losmaakt aan de hevel, dan moet je die naar boven kunnen bewegen en ontkoppelen.
Het is niet normaal dat je het hefboompje veel naar binnen kunt bewegen. En ook niet als het niet vanzelf teruggaat naar beneden.
M.a.w., als het niet werkt zonder de kabel eraan vast, dan zal het ook niet met kabel werken. Dus eerst kijken waar het probleem zit.
Is er iets mis vanbinnen, inderdaad olie aflaten, opendoen en bekijken, en dan nieuwe pakking en best ook oliekeerringetje dat op het hefboompje zit vervangen. De veer is misschien losgekomen, dat zal je moeten bekijken.
Groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 14 okt. 2009 19:03 
Bart hier ben ik weer even voor jou
als de kabel er af is staat de liever schuin naar beneden
Dat is natuurlijk bij de koppelingshuis bij de het motorblok
Deze kan je nieit naar buiten trekken om dat deze geborgt is met een springveer
Als je de hevel een klein stukje met de hand de hoogte in kan trekken is dat goed
Maar nu het volgendepak een waterpomp tang zet de bek op de buiten kant van de hevel zodat je dan de tang naar beneden kan drukken gaat dat zwaar hoera geen stukkende koppeling
Laat je de tang los dan moet de hevel beugel naar beneden gaan
Alles goed dan gaan we de kabel aansluiten
Wil je dat weten zet even hierop je antwoord dan gaan we verder
wekt het niet zoals ik getypt hebt dan gaan we iets anders voor je uit het vat halen
o.j.

Gast 
#12 | Geplaatst: 14 okt. 2009 19:56 
de hevel staat inderdaad schuin naar achter naar beneden, als ik hem naar boven duw en ik laat hem los springt hij terug naar beneden, dus veer zal in orde zijn denk ik, ik heb de kabel gecontroleerd en deze schuift vlot in de ommanteling, hier dus ook geen probleem, ik zal eens foto's proberen te plaatsen van hoe de originele kabel zat (is wel nog niet gelukt om foto's te plaatsen, ik zet ze via 'bladeren' in de vakjes, zet er tekst bij maar als ik op 'plaats reactie' druk gebeurt er niets, zal 't nog eens proberen

Gast 
#13 | Geplaatst: 14 okt. 2009 20:02 
zo zat de originele kabel erop (heb hem nu nog niet vastgemaakt), zal hem straks nog eens terug monteren en zien of het dan wel werkt

Gast 
#14 | Geplaatst: 14 okt. 2009 20:03 
foto lukt dus niet

Gast 
#15 | Geplaatst: 14 okt. 2009 20:48 
heb zojuist de oude koppelingskabel terug gemonteerd (exact zoals hij eraf gekomen is) en hij werkt ook niet meer! d.w.z. dat wanneer ik de koppelingshendel intrek hij niet ontkoppelt (geprobeerd in 1e en 2e versnelling), ik blijf altijd weerstand hebben, de hevel aan het motorblok keert wel helemaal terug bij de oude kabel terwijl deze bij de nieuwe kabel niet helemaal terugkeerde, wat een mysterie?! ik heb voor de duidelijkheid dus verder niets gedaan hé, alleen de kabels verwisseld, wat kan dat nu toch zijn???

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 koppeling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ borisz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven