Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppakking vervangen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Stan
Gast 
#1 | Geplaatst: 17 okt. 2009 16:03 
Ik ben bezig geweest om mij cx custom om te bouwen naar caferacer en dat is naar mijn idee aardig gelukt (alhoewel het allemaal nogal grof is maar daar hoop ik deze winter weer wat aan te kunnen doen). Alleen toen ik vorige week lekker een eindje ben gaan rijden (voor het eerst weer) merkte ik dat mijn linker broekspijp erg vettig werd??? tevens liep mijn cx erg warm en lekte er een soort bruine snot... Conclusie lekke koppakking. Bij de garage gevraagd kwam op E 500,- om beiden te vervangen. vind ik veeeel geld. Zou het graag zelf doen maar heb er totaal geen ervaring mee. heb vroege de koppen van 2takt brommers wel vervangen maar dit is toch wat anders.. Weet er iemand of heeft er iemand een stap voor stap beschrijving hoe ik het moet doen en heb ik speciale gereedschappen nodig??? help me alsje blieft

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 okt. 2009 16:26 | Aangepast door: Hansv 
Stan,

Ik heb ooit eens ijverig in de weg mogen lopen bij het vervangen van de koppakkingen van een CX650E.

Ik moet zeggen dat €500,-- bedrijfsmatig een niet onredelijke prijs lijkt, als je ziet hoelang men er mee bezig is. Inclusief pakkingen, rubbers, olie en koelvloeistof? Dan zeker een uurtje of drie/vier sleutelen, en natuurlijk de garantie op het geleverde werk....
Zelf doen is natuurlijk veel leuker!

Een stap voor stap beschrijving? Tja, misschien op mijn homepage , waar het verhaal van de koppen staat. Maar ik denk niet dat ik er bij kan helpen. Volgens mij zit je ergens in Zeeland? En dat is toch wat ver weg.

Speciaal gereedschap? Ik zou zeker voor een goede moment-sleutel gaan. Ik denk dat het mogelijk is om op een droge, heldere herfstdag dit in je achtertuin te doen, maar raad absoluut een droge werkplaats, bij voorkeur met hefbrugje, aan.

Succes,

Harmony,
Hans.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Stan
Gast 
#3 | Geplaatst: 17 okt. 2009 16:37 
Ja ik begrijp dat het wel een redelijke prijs is maar als ik het zelf kan.... Een momentsleutel heb ik

Schrijver kwaker
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 okt. 2009 17:57 | Aangepast door: kwaker 
gewoon zelf doen

koelvloeistof eruit laten lopen
2 boutjes carbs los
2 boutjes van klepdeksel los
4 bouten kop los
et voila hij is eraf

oude pakking verwijderen en goed vlak !!! schuren

pakking ertussen (ringentjes oliekanaal niet vergeten alhoewel zonder het ook best werkt

bouten op moment vastzetten
klepjes stellen
dekseltjes erop
carbs weer vastschroeven met nieuwe ringen ertussen
koelvoeistof erin

vroem vroem

en klaar is klara

kan bijna niks foutgaan gewoon netjes werken en goed marco zijn verhaaltjes lezen.
in 3 minuten getikt dus max 3 uur werk tenzij je met de hand de koppen vlakt

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 okt. 2009 19:03 
Kwaker je kwaakt er maar op los en nu voor jou
Type ook de rest die je los moet halen
O.J.

P/S we wachten af hoe en wat er verders los moet en gedaan moet worden
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 okt. 2009 21:46 | Aangepast door: Hansv 
Oh joepie, een raadsel:


Wat mist er in het lijstje van kwaker? Is het misschien:
a- de uitlaat
b- de koelwater aansluiting
c- de benzine leiding
d- de koelvin-omhulling

Of nog meer?

de diepere raadsels van een CX....

Harmony,
Hans,
( die soms van een raadseltje houd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 okt. 2009 22:39 
de twee boutjes in de cilinderwand
voor het weglaten lopen van het koelvloeistof dat in de cilinderwand bevind.
Weer een stukje van de puzzel ?
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 okt. 2009 00:10 
En wat dacht je van de tank, die zal er ook eerst af moeten... Weer 3 boutjes en een slangklem erbij

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 okt. 2009 15:54 | Aangepast door: Hans 
Koppakking vervangen is echt nog geen uur werk. Gelijk de klepseals vervangen; kosten niets en schelen een hoop oliegebruik.
Je kunt er heel goed bij bij een CX en hoeft de kop (omdat het een 1 cylinderkop is) niet te vlakken. Tank er af, termostaathuis verwijderen, carbs eraf (isolatoren losschroeven) klepdeksel eraf en de koppen kunnen wrden gesneld.
Het kan uiteraard veel meer werk blijken als bijv een tapeind van de bochten afbreekt.
Maar je hoeft echt de koelvloeistof niet helemaal af te tappen (alleen de boutjes in de cylinderwand openzetten).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver dreester
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 okt. 2009 16:10 
vaak heb je ook last van de kuip. dus ook deze verwijderen als je lekker vrij wil sleutelen..

andre

Schrijver dreester
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 okt. 2009 16:11 
en de bougiedoppen moeten losgemaakt worden...

Schrijver dreester
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 okt. 2009 16:13 
evt. de valbeugels eraf...

Schrijver kwaker
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 okt. 2009 16:27 
kwakerdekwaak

tja een paar details vergeten

we gaan voor een tweede kans

-demonteer de tank
-demonteer de uitlaten
-demonteer de carburateurs
-laat voldoende koelwater eruit lopen het is maar een paar liter dus waarom niet gelijk alles en mooie nieuwe erin
-demonteer koelwaterpijpjes op de kop
-demonteer klepdeksel
-demonteer kop
-let op oliesproeiers !! en hoe ze erin zitten !!

-kop schoonmaken je hoeft idd niet te vlakken maar vlak houden is wel belangrijk mooi blokje hardhout(dit is een eigen keuze maar vlakschuurmachine mag ook) met 400 erover en je krijgt een kop zo mooi

monteren

-pakking neerleggen
-O ringen van oliekanaal op plek leggen
-oliespoeiers op hun plek zetten
-kop erop
-aanhaalmomenten opzoeken en vervolgens de bouten op moment zetten
en de rest spreek wel voor zicht

ps vergeet niet de kleppen te stellen


zo is het al iets beter omschreven denk ik

kwaak

rob

Schrijver kwaker
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 18 okt. 2009 16:29 
als ik nog iets vergeten ben alvast sorry

Schrijver theojansen
Gast 
#15 | Geplaatst: 18 okt. 2009 18:02 
@ Hans, de 2 boutjes om het koelwater af te tappen , daar kan je alleen bij wanneer je de radiator verwijderd, dacht ik.
wanneer jij dat in een uurtje kan, lukt dat misschien bij een nieuwe cx, maar bij de motoren waar ik het bij gedaan heb, zat er altijd wel iets tegen.(b.v. een vastgeroest uitlaatsysteem)
die klepseals kosten 7,50 ex b.t.w./stuk,je hebt er 8 nodig, wel iets meer werk, maar inderdaad de moeite waard.
mijn goede raad is gebruik goede kwaliteit koppakking, die zijn steviger.
groet, theoj.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppakking vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ borisz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven