Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

afgebroken bout

 
Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 okt. 2009 17:16 
Jawel, doeme doeme toch.
Alles ging goed, totdat ik het kleppendeksel "iets" vaster wou zetten. Ik weet nochtans dat dit gevaarlijk is. KRAK!
't Is denk ik ne gewone M6, 3 mm lager dan de rand afgebroken.
Bout is al besteld.
Is er iemand in de buurt die me dit kan helpen uitboren, of misschien met een linkse tap. Of zijn er andere mogelijkheden? Ik heb dit nog nooit gedaan.
Ik ben zaterdag ganse dag thuis, als 't moet kan ik die iemand ook komen ophalen. Ik heb zelf geen linkse tappen.
Heeft er iemand in de buurt misschien voorlopig zo'n kleppendekselbout op reserve, zogauw de nieuwe binnenkomt krijg je hem terug.

Bugger Bugger Bugger.
Hoe kon ik toch de ijzeren wet van de cx-en negeren, als 't ni kapot is moet je het niet willen maken....
Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Znoek
Gast 
#2 | Geplaatst: 22 okt. 2009 17:29 
oei tis een van je kleppendekselbouten, ja die moogde echt ni vast zetten als hij echt tot aan de rand is afgebroken kan ik hem er ook niet uitkrijgen hoor. heb daar geen speciale tools voor :-s

Schrijver Toon
Gast 
#3 | Geplaatst: 22 okt. 2009 19:20 
beste daniel

ik heb dat vorige week precies zo gehad. dieper dan de rand afgebroken.

ik neem aan dat hij op de draad is gebroken?

dat betekend dat de spanning er af is en de bout los zit.

- starten met een gaatje boren met een m1 boortje.

(kan lastig zijn om te starten door een bros breukvlak, dit kan je met speciale tool oplossen (soort slagpriem die de zelfde maat als de originele bout heeft) of natuurlijk met een ouderwetse gewone priem, zoals ik ook gedaan heb. even geduld hebben en een startpuntje zachtjes er in tikken.

- vervolgens over gaan boren tot m2-m2,2

- met een m3 tappertje draad tappen

- lang m3 boutje met een beetje locktide (draadborging nr. 275 CAT.nr 23726)

- let op wees zuinig met locktide! deze locktipe hard alleen anearoob uit. maar ik zou het toch wel spannend vinden als het tussen kop en klepdeksel bout komt.

- nachtje slapen

- en gewoon er uit draaien!!

bij vragen hoor ik het wel. geeft een goed gevoel als er weer uit is!! zonder schade!!

groet Toon

Schrijver terry

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 okt. 2009 21:43 
Hallo Daniël,

bouten op overschot hier.
Ik heb het ook al eens gedaan door de bout compleet uit te boren en een Helicoil erin te zetten (heb ik anders ook liggen)

Je belt maar !

Terry

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 okt. 2009 22:19 
Ok Terry, tot zaterdag dan.
Ik ga morgen proberen met nen easy-out te kopen, das een links boortje met linkse tapeind erachter...zien wat het geeft. De spanning is niet van de bout, ik vrees dat hij vanonder vastzit, helemaal tot op het einde van de blinde boring. En anders wordt het Helicoil, nog nooit gedaan maar als je aan oude motors werkt zal het er wel ooit van moeten komen denk ik zo.
Ga eens wat Googlen se, ik hou jullie op de hoogte van de "vorderingen"...
Groeten,Daniël de sukkel.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver toto

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 okt. 2009 22:35 | Aangepast door: toto 
Persoonlijk heb ik hele goede ervaringen met deze afgebrokenboutenuithaler.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 okt. 2009 09:34 
Oppassen met linkse boortjes en tappen. M.n. die met geringe diameter.
Breekt je dat af dan is het einde zoek; het metaal van dat spul kun je dan niet meer uitboren.

Met de klepdekselbout is het zo dat die niet tot het einde van het 'blinde' gat zitten. Er is altijd ruimte; dus de schroefdraad in de kop is langer dan de bout. Da's mooi omdat je dan zelf een bout kunt fabrieken die op dat laatste stuk schroefdraad pakt, mocht het eerste stuk schroefdraad vernield zijn.

Wat je zou kunnen doen is met een Dremel met een doorslijpschijfje er op bovenin de afgebroken bout een sleuf slijpen waar een schroevendraaier in gezet kan worden. Betekent wel dat je ook een gleuf maakt in het aluminium van de cylinderkop, maar dat is niet erg omdat de pakkingen dat wel afdichten.

Laatste remedie; andere cylinderkop (en dat kost alleen een koppakking van ca € 20,--).
Succes.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Znoek
Gast 
#8 | Geplaatst: 24 okt. 2009 16:10 
Persoonlijk zou ik Daniël geen "sukkel" noemen...

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 okt. 2009 18:16 
Ik zou toch wel afraden om een easy out te gebruiken. Deze kunnen wel eens afbreken en als dat gebeurt dan ben je echt verder van huis want deze zijn te hard om uit te kunnen boren.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 okt. 2009 18:27 | Aangepast door: danielstrouven 
Alles OK nu. Niet met easy-out, extractor of linkse tap(allemaal geprobeerd, niet te doen) maar eerst met drevel een middenpunt gefreest, dan boor 3, dan 4, dan 5, dan weer M6 getapt. Deksel blijkt lekvrij, dus ik heel blij. Voor Helicoil of iets dergelijks is er heel weinig "stof", dus ik ben content dat draad precies sterk genoeg is.
De CX op de aanhangwagen en even op en af Zele was het begin van de oplossing. Merci e Terry. En gij ook bedankt he Alain, nu en dan wat assistentie doet toch wonderen zunne.
En nu ga ik rusten, en morgen een toerke doen....
Salukes, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 24 okt. 2009 19:15 
Gefeliciteerd Daniël,

Dat zullen best een paar benauwde uurtjes zijn geweest. Bout afgebroken, en hoe moet dat verder en straks dan....

Maar het is, zo lees ik, met wat hulp toch heel goed afgelopen. Veel plezier met je "toerke" morgen !

Harmony,
Hans.
( die ook wel eens wat benauwde uurtjes heeft gehad met zijn CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 24 okt. 2009 19:27 
Blij om te horen dat het weer in orde is en petje af voor Terry voor de hulp!

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 27 okt. 2009 10:38 
Toch nog even een kleine aanvulling. Moest ik het nog eens voorhebben (wat God verhoedde!!) dan zou ik de methode van Toon (secondenlijm) eerst proberen.
Het lijkt wel of die metalen bout in dat aluminium "gecrepeerd" was, precies vastgewrongen. Dus met ectractors en linkse tappen voorzichtig zijn!
Wisselen van cilinderkop is voor de minder ervaren sleutelaar best nog wel een klus denk ik, en je moet een koppaking hebben.Klepstoters en kleppen merken en terug op de juiste plaats steken...
En als laatste opmerking: Stel dat de draad gestript is, dan zou ik persoonlijk i.p.v. Helicoil die andere oplossing nemen, Recoil. Hetzelfde principe, maar de inserts zijn kleiner dus minder gevaar voor uitscheuren want er is niet zoveel materiaal!
Bv. voor Recoil moet je 6,3 boren en de tap is 7. Ik denk dat je met Helicoil wel aan 8,5 of zo zit. En die insert van Recoil is zeker sterker dan de gewone aluminium.
Al bij al, ben ben blij dat dat achter de rug is, met wat hulp van de vrienden. Blijven rijden jongens! Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Znoek
Gast 
#14 | Geplaatst: 27 okt. 2009 15:13 | Aangepast door: Znoek 
Mooi zo, ik weet nog niet of ik vijf uur haal Daniël, want ik moet morgen tenten gaan zetten. De laatste in boortmeerbeek, dus das al onderweg naar jou maar ik sms je wel als er veranderingen zijn.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 afgebroken bout

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ borisz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven