Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Niks aan de hand ? Meedenkers gezocht...

 
Schrijver steenmar
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 nov. 2009 21:17 
Vandaag had ik maar maar liefst 2 problemen met mijn CX (650 E, bouwjaar 1984, 92000, onderhoudstoestand is goed), waarbij ik bij allebei niet weet waar ik het 1-2-3 moet zoeken. Misschien is er niets. Vandaar dat alle input welkom is.

A. Inhouden en stotteren.
Vanmorgen was het koud en mistig. Het starten ging aanzienlijk moeizamer dan normaal. Na langere stilstand wil het wel eens vaker moeizamer gaan.
Na 4 kilometer (volgende dorp) al twee keer een hikje. Dat doet-ie anders nooit. Bij het stoplicht vooraan gaan staan: slaat-ie af bij het optrekken (zal je net hebben). Daarna alleen heel moeilijk wegrijden: niet op toeren willen komen. Even gestopt en met het gas gespeeld. Toen wel netjes stationair lopen. 1 km verder getankt (was dus niet nodig), op reserve gezet, daarna weer met het gas gespeeld. Het leek alsof de linkercylinder misschien een ander geluid maakte. Even later toen maar de gok genomen en verder gereden naar mijn werk.
Daarbij eigenlijk geen problemen. Wel het gevoel dat er misschien iets minder fel werd gereageerd op het gas en dat de maximale power er niet was. Maar dat kan ook suggestie zijn. Hij haalde de 150 (teller) wel zonder enig probleem.
Vanmiddag starten als vanouds en geen problemen gehad. De suggestie van minder vermogen is er nog wel.

Wie wil wat roepen: wat is er aan de hand ?
Mijn gedachtes vanmorgen:
1: geen brandstof (leeg, vuil, mn omdat het met de hikjes begon)
2: ontsteking (mn door het niet willen doortrekken en wel netjes stationair lopen)
3: vocht (van het weekend grondig gewassen en mistig, maar zou dat alle symptomen verklaren en waarom pas na 4 km'
4: carbs icing (maar zo koud was het niet dacht ik & volgens mij heb ik daar hier heel weinig over gelezen)
Ik sta open voor andere gedachten.

B. Cardan & olie
Bij het wassen had ik gezien dat op de cardan wat vettigheid lag (niet op de klok, meer op de poot). Ik kon niet zien waar dat vandaan kwam, maar toch maar even in de gaten houden.
Vanmorgen op mijn werk gekeken en er was olie zichtbaar op de cardanklok (het leek alsof het uit het ŽdopjeŽ bovenaan was gekomen, ik denk dat dat ontluchting is). Ook op de zijkant van de band zebra/oliestreepjes rondom.
Ik rijd meestal met dopjes, maar ik had geen echt vreemde geluiden gehoord en nu nog niet. Eea is wel gewoon rond te draaien zonder vreemde weerstand.
Thuis geen nieuwe olie-vettigheid.
Ook de inspectiebout eraf gehaald en er kwam direct olie uitlopen. De olie zag er normaal uit.
Ik kan dus niet heel veel kwijt zijn geraakt. Mogelijk zat er iets te veel in.

Gaarne jullie mening. Moet ik nog ergens controleren ? Ik weet dus niet zeker of de oliesporen hun oorsprong in het cardan hebben, maar vermoed het wel.

Schrijver steenmar
Gast 
#2 | Geplaatst: 3 nov. 2009 21:18 
Tjonge wat een lang stuk.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 nov. 2009 22:26 
Gokje kost bijna niks
spuit je kabels van de bombine naar de bougis eens goed in met een water werend middel (wd 40) of haarlak nadat je bougie doppen goed heb schoongemaakt en gekontroleerd op aanslag en de aansluiting van de kabels op de bougiedop
als het dan over is slaan de bougie kabels waarschijnlijk door
na het wassen met veel water wil het bij de bougies wel eens doorslaan

arnold

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 nov. 2009 23:44 
Hm nummer 1: de vacuüm slang is die nog goed misschien dat die aan het klieren is?
Bij slechte benzine toevoer loopt de motor ook niet lekker. Je staat soms versteld van de dingen die je tegen komt
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 nov. 2009 09:24 
lekt je cardan van onderaan de cardanklok?
kijk eens even zou ik zeggen. Twee keer gehad, twee keer cardan keerringen lek, twee keer een andere cardanklok moeten halen want bijna niet zelf maakbaar.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver steenmar
Gast 
#6 | Geplaatst: 4 nov. 2009 09:41 
Als-ie lekt...lekt-ie van bovenaf. Ik heb daar een zilverkleurig dopje zitten, waarvan ik denk dat het een ontluchtingsdopje is.

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 4 nov. 2009 15:50 
Hallo Marcel, als je cardan te vol zit met olie, kan het via het ontluchtingsdopje eruit gaan lekken. Olie niveau moet net onder de opening zitten)
Hou het in de gaten, wordt het lekken te veel, dan is er wat anders aan de hand.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver udent

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 nov. 2009 20:22 
Met het koudere weer heb ik ook wel, dat er olie bovenuit de ontluchting loopt, over de cardan. Zoals gezegd, olie iets onder de rand van de grote schroefdop en rijden maar, niks aan de hand.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver gvdburg
Gast 
#9 | Geplaatst: 5 nov. 2009 09:50 
Hoi, wat het inhouden betreft,kan het zijn dat je benzinekraan filter vuil is. Dat heb ik ook een keer gehad. Gr Gerrit.

Schrijver steenmar
Gast 
#10 | Geplaatst: 5 nov. 2009 22:37 
OK. Bedankt.

Tussenstand:

A. Inhouden en stotteren: Vocht bij ontsteking of te weinig benzine (vacuum, filter)
B. Cardan & olie: Iets te hoog olieniveau (waarom dan juist bij kouder weer overlopen ?)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Niks aan de hand ? Meedenkers gezocht...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven