Vandaag had ik maar maar liefst 2 problemen met mijn CX (650 E, bouwjaar 1984, 92000, onderhoudstoestand is goed), waarbij ik bij allebei niet weet waar ik het 1-2-3 moet zoeken. Misschien is er niets. Vandaar dat alle input welkom is.
A. Inhouden en stotteren. Vanmorgen was het koud en mistig. Het starten ging aanzienlijk moeizamer dan normaal. Na langere stilstand wil het wel eens vaker moeizamer gaan. Na 4 kilometer (volgende dorp) al twee keer een hikje. Dat doet-ie anders nooit. Bij het stoplicht vooraan gaan staan: slaat-ie af bij het optrekken (zal je net hebben). Daarna alleen heel moeilijk wegrijden: niet op toeren willen komen. Even gestopt en met het gas gespeeld. Toen wel netjes stationair lopen. 1 km verder getankt (was dus niet nodig), op reserve gezet, daarna weer met het gas gespeeld. Het leek alsof de linkercylinder misschien een ander geluid maakte. Even later toen maar de gok genomen en verder gereden naar mijn werk. Daarbij eigenlijk geen problemen. Wel het gevoel dat er misschien iets minder fel werd gereageerd op het gas en dat de maximale power er niet was. Maar dat kan ook suggestie zijn. Hij haalde de 150 (teller) wel zonder enig probleem. Vanmiddag starten als vanouds en geen problemen gehad. De suggestie van minder vermogen is er nog wel.
Wie wil wat roepen: wat is er aan de hand ? Mijn gedachtes vanmorgen: 1: geen brandstof (leeg, vuil, mn omdat het met de hikjes begon) 2: ontsteking (mn door het niet willen doortrekken en wel netjes stationair lopen) 3: vocht (van het weekend grondig gewassen en mistig, maar zou dat alle symptomen verklaren en waarom pas na 4 km' 4: carbs icing (maar zo koud was het niet dacht ik & volgens mij heb ik daar hier heel weinig over gelezen) Ik sta open voor andere gedachten.
B. Cardan & olie Bij het wassen had ik gezien dat op de cardan wat vettigheid lag (niet op de klok, meer op de poot). Ik kon niet zien waar dat vandaan kwam, maar toch maar even in de gaten houden. Vanmorgen op mijn werk gekeken en er was olie zichtbaar op de cardanklok (het leek alsof het uit het ŽdopjeŽ bovenaan was gekomen, ik denk dat dat ontluchting is). Ook op de zijkant van de band zebra/oliestreepjes rondom. Ik rijd meestal met dopjes, maar ik had geen echt vreemde geluiden gehoord en nu nog niet. Eea is wel gewoon rond te draaien zonder vreemde weerstand. Thuis geen nieuwe olie-vettigheid. Ook de inspectiebout eraf gehaald en er kwam direct olie uitlopen. De olie zag er normaal uit. Ik kan dus niet heel veel kwijt zijn geraakt. Mogelijk zat er iets te veel in.
Gaarne jullie mening. Moet ik nog ergens controleren ? Ik weet dus niet zeker of de oliesporen hun oorsprong in het cardan hebben, maar vermoed het wel. |