Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Startonderbreking bij het uitstaan van de zijstandaard

 
Schrijver Luuk Bergervoet
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 nov. 2009 23:25 
Hallo, ik heb afgelopen woensdag mijn rijbewijs gehaald (yeah) en heb dit weekend lopen knutselen en poetsen aan mijn motor. Nu wil ik graag een systeem bouwen waardoor mijn motor niet kan starten wanneer mijn zijstandaard uitgeklapt is om te voorkomen dat ik in een bocht onderuit ga. Ik heb nogal een neiging om die te vergeten. Is iemand bekend met een dergelijk systeem en hoe je dit aan kunt pakken?

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 nov. 2009 09:09 
ja hoor heel simpel
ik heb een microswitch op de steun van mijn zijstandaard geplakt met een lijmpistool (het zit en werkt al 2 jaar)
als je de draad van je killswitch hiermee verbind zal de motor niet meer starten
wel even zoeken welke draaden je nodig heb ( ik heb een rood lampje dat mij waarschuwd)

gr Arnold

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 nov. 2009 22:01 
Arnold,

Doe eens een fototje van hoe het zit..
Gewoon, voor de belangstelling....

Harmony,
Hans.
( druk met van alles , en dus niks )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 nov. 2009 09:43 
Waarom zou je dat willen, het is alleen maar storing gevoelig.

Ik stel een andere vraag, hoeveel mensen zijn er al onderuit gegaan omdat zij de zij standaard uit hadden staan.

De reden dat ik dit zeg is dat Honda een rubber lip op de zij standaard heeft zitten die er voor moet zorgen dat als jij de grond raakt deze vanzelf in klapt. Ik vergeet het ook wel regelmatig, maar ik ben nog nooit onderuit gegaan. En geloof me, ik heb nu alle types wel gereden van de GL/CX en het is altijd goed gegaan.

Ik heb juist bij Yamaha de schakelaars verwijderd omdat deze storings gevoelig waren. Ik werd er helemaal schijtziek van. Sta je in buitenland, en jawel de fiets wil niet meer. Dit geld ook voor de koppelings Handel bij de GL en een x aantal custum modellen. Inknijpen voor dat deze kan starten. Hup er af er mee, geen storing meer.

Ik wil niet zeggen dat je verkeerd bezig bent, ik wil je alleen maar vetellen dat het in mijn ogen weinig problemen op zal leveren en er alleen maar meer stroringen voor terug kan krijgen.

Wil je het toch er onder bouwen, neem dan de zwarte draad met witte streep onder het zadel. Deze aftakken en als hij tegen massa gehouden wordt dan start de motorfiets niet. Het is dus de draad die uit de CDI unit komt tussen de gele en rose kleur draden die naar de bobines lopen.

Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 nov. 2009 12:57 | Aangepast door: danielstrouven 
Ik heb zo'n custom denk ik, bij deze is het zo dat hij meestal gewoon start als hij in neutraal staat, maar soms moet ik ook nog eens de koppelingshendel indrukken anders gebeurt er niets. Dus ook een storing op denk ik zo.
Ik zou zo'n ding op de zijstandaard niet willen, maar veel moderne machines hebben het wel. Het schuurt wel wat als je het vergeet en naar links gaat, maar ik denk dat je al spectaculair moet vertrekken voor je zou onderuitgaan.
Ik heb ooit eens vlak voor me iemand zien onderuitgaan bij het vertrek, maar dat kwam door met koude banden ineens voluit op het gas te gaan. Achterwiel brak uit en fiets ging enkele keren rond. Alleen (veel) materiele schade....
Groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 nov. 2009 13:27 
Voor jouw daniel,
De koppelings handel heeft een schakelaar. Deze is alleen in gebruik als de motorfiets niet in nutraal staat. Via een diode is er dan de mogelijkheid de motorfiets te starten als deze de koppelingshandel wordt ingetrokken. Ja zo nu en dan kunnen daar storingen ontstaan. Als bij sommigen het groene lampje gaat branden bij elke schakel beweging, dan is die diode stuk. Wil de motorfiets niet starten, dan is mijn eerste zoektoch gelijk het start relai. In een laterstadium de nutraal schakelaar in combinatie met de schakelaar op de koppelings handel.
( gewoon die draadjes door verbinden.)

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 nov. 2009 21:16 
Beste Marco,

Ik loop er niet mee te koop maar ik heb dus een behoorlijk ongeluk gehad door te vergeten mijn zij standaard in te klappen
Ik en mijn toemalige vriendn zouden naar de tt in assen gaan
onderweg even een bakje koffie en toilet bezoek (in diever)
daarna weer verder en gelijk na het wegrijden een lange flauwe bocht die aan het einde iets doordrukte(je kent die bochten wel)
ik moest de motor dus verder kantelen en ik raakte met mijn standaard de grond rechts voor mij reed een belg en ik raakte hem met mijn voorwiel
aangezien ik nog een remtrommel had en die in het achterwiel van de belg kwam blokkeerde het hele spul en mijn vrouw werd gelanceerd en vloog door de lucht (gelukkig geen verwondingen maar wel de schrik en nooit meer op een motor gezeten
de belg zijn duo had ook niets de belg had een onder arm breuk en kon redelijk simpel in het gips gezet worden en was na 6 weken weer de oude
de bult op mijn voet her-inderd mij nog altijd aan dat ongeluk
ben meer dan een half jaar bezig geweest om weer redelijk te kunnen lopen
van daar nu dat rode lampje dat word geschakeld door de micro switch

gr Arnold

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 nov. 2009 22:47 | Aangepast door: Hansv 
Ik wil hier toch even op reageren,

Marco, je schreef:
De koppelings handel heeft een schakelaar. Deze is alleen in gebruik als de motorfiets niet in nutraal staat. Via een diode is er dan de mogelijkheid de motorfiets te starten als deze de koppelingshandel wordt ingetrokken.

Maar da's niet juist, dacht ik zo.

De koppelings handel heeft een schakelaar. Als de motorfiets niet in neutraal staat is het mogelijk toch te starten, door het intrekken van de koppelings handel waardoor deze schakelaar wordt gesloten. Er is er dan de mogelijkheid de motorfiets te starten.

De diode verhindert het 'meedoen' van de neutraal indicator (groene lampje) met elke keer dat de koppeling wordt in getrokken.

Is een tijdje terug een item op dit forum over geweest.
Lees eventueel ook dit verhaal op mijn motor-log.

startdiode

Harmony,
Hans.
( die het laatst heel goed heeft uitgezocht )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 nov. 2009 12:23 
Hans je bent grandioos en het is waar wat jij schrijft
groeten o.j.
bruin en gezond
allemaal de groeten uit het warme zuiden
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 nov. 2009 16:45 | Aangepast door: A Koopmans 
Hier bij de fototjes ik heb ze op picassa gezet
met de volgende link
URL
ik hoop het zo duidelijk te maken
zomiet dan hoor ik het wel
het nummer wat er op de switch staat is denk ik niet zo belangrijk maar deze had ik toevallig liggen
ik heb hem gewoon met een lijmpistool tegen de steun geplakt (zit al ruim 2 jaar )

gr Arnold

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Startonderbreking bij het uitstaan van de zijstandaard

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven