Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Hagon past niet ?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 nov. 2009 14:20 | Aangepast door: Hansv 
Hallo,

Ik heb een 1 jaar oude set Hagons op de kop kunnen tikken voor een redelijk bedrag. Mooi denk ik, dat wordt naar Spanje met een strakke vering.

Vandaag is het mooi weer, dus ik denk: laat ik de Hagon veren er eens onder doen.
Uitlaatpijpen los, oude Koni's uit '91 eraf, en dan past het niet. De bevestigings ogen van deze Hagons zijn ong. twee millimeter dunner dan de maat van de Koni's , dus er is een hoop ruimte waar het ophangoog aan de achterbrug komt.

En dan denk ik: Huh???

Is dit juist? Hoor ik hier vulringen te gebruiken? Of heb ik de verkeerde veren? Ze kwamen van een CX-a af, zoveel weet ik zeker. Maar of ze daar 'netjes' hebben gezeten ?

Wie het weet mag het zeggen.

Voorlopig zit het 'oude' spul er weer onder. Beter een wat oudere vering dan geen vering....

Harmony,
Hans,
( denkt heel wat af )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Joshua62
Gast 
#2 | Geplaatst: 21 nov. 2009 14:49 | Aangepast door: Joshua62 
Hoi Hans,

Volgens mij zit er aan één kant een vulring, aan de kant van de cardan niet.

gr Jos
(die niet weet of je ze allebei geprobeerd hebt)

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 nov. 2009 14:58 | Aangepast door: JiMi 
Laat ik ook net een setje Hagons gekocht hebben, met afwijkende maat ogen. Ik ga proberen de rubbers + passende binnenringen uit de oude schokbrekers te verwijderen en in de nieuwe Hagons te persen. En anders een paar nieuwe rubbers kopen bij cmsnl. Ik heb echter nog geen idee of die rubbers zodanig universeel zijn dat ze in elke maat oog passen. Ben daarom ook wel benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hebben. Trouwens die rubbers zitten zowel boven als onder. Zie evt. de foto's halverwege de volgende pagina: URL
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 nov. 2009 15:39 | Aangepast door: brinkcx 
Hoi Hans,

die schokbrekers zijn ongetwijfeld niet speciaal voor de CX gemaakt, maar voor -laten we zeggen- een bepaalde gewichtsklasse en een bepaalde lengte van de schokbreker zelf. Aanpassen op de diameter van de bouten dan met busjes, verschillende diameters worden meegeleverd. De maat van bout en bus moet wel gelijk zijn anders draagt de zaak niet goed en dat zou gevaarlijk kunnen worden.

Pas maken in de breedte met vulringen, zodanig dat ze niet wringen, en zo dicht mogelijk naar het frame, dus ringen bij voorkeur aan de buitenkant toevoegen.

Probeer liever niet de rubber bussen uit de ogen van de schokbrekers te halen, die zitten erg vast en je krijgt ze er niet goed terug in.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 21 nov. 2009 20:50 
Hans, ik heb even bij mijn hagons gekeken en ik zag dat ik ook een vulring bij de achterbrugophanging gebruikt heb.
schijnbaar heb je toch de goede dempers hoor.

groet, theoj

Verwijder bestand #1

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 nov. 2009 14:54 
Wel,

Met hulp van een vulring, geplaats aan de buitenzijde van de schokbreker, binnen in de bevestiging (snap je het nog? mooi! ) is het gelukt.
De linker schokbreker paste netjes, de rechter, en dat had ik al gemerkt bij het terugplaatsen van de 'oude' Koni's , heeft een millimetertje extra nodig, in de hoogte. Net alsof de ruimte tussen de twee ophangpunten minder is als aan de linker kant. Moet ik binnenkort maar eens opmeten.
Maar het ziet er wel weer netjes uit !

Harmony,
Hans.

( moet nog proefritje maken )

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 nov. 2009 14:26 
Hans waarom naar Spanje
Eric hier heeft wel een leuk onderdak voor jou
Dan kunnen jullie met z´n twee Portugal onveilig maken
het is wel in de Algarven waar de zon altijd schijn en het eten en drinken goed koop is
groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 nov. 2009 15:45 
En ook het laaste stukje van deze ombouw is klaar. Het verslag is aan mijn motorlogboek toegevoegd.

Harmony,
Hans
( die met dat logboek steeds iets meer werk heeft als met het werkelijke sleutelen )

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hagon past niet ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ sieds ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven