Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Middenbok goed gemonteerd?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 nov. 2009 20:39 | Aangepast door: JiMi 
Misschien een domme vraag.

Ik heb vorig jaar een middenbok op mijn CX gemonteerd, toen ik begon met de restauratie. Ik twijfel nu of ik 'm wel correct gemonteerd heb. Want als je goed kijkt op de foto dan zie je een paar cm naar voor een rond gat zitten, waar die middenbok precies tussen zou passen. Had ie daar niet gemoeten??.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 21 nov. 2009 21:21 | Aangepast door: theojansen 
de bok zit wel op de goede plaats hoor, maar ik zie niet helemaal waarmee je de bok vastgezet hebt.
op bijgaande tekening zie je de orginele bevestigings methode, nr2 en splitpen 14 op de tek.
groet, theoj

Verwijder bestand #1

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 nov. 2009 21:29 
Okee, dat is mooi. Dat buisje nr2 zit er wel in, maar die kun je niet zien. De splitpen paste niet meer en daarom heb ik toen een draadeind met een paar borgmoeren en ringen gebruikt om 'm vast te zetten.

Dan vraag ik me nu wel af waar dat loze ronde gat eigenlijk voor dient. Want ik kan me van tijdens de demontage niet herinneren dat daar iets in gestoken zat.

Bedankt voor je reactie.
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 21 nov. 2009 22:39 | Aangepast door: theojansen 
je bedoelt toch niet de opening waar de ''rem-as'' doorheen loopt, met aan de ene kant de remhevel en links de hevel die naar de remtrommel v/h achterwiel loopt.??
theoj.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 nov. 2009 22:52 
Nee ik bedoel dit gat: URL
Die zit zowel links als rechts en er kan precies die binnenbuis van de middenbok doorheen zowel qua diameter als lengte.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 nov. 2009 22:54 
Steken daar al die "overloop" slangetjes niet doorheen, zodat dat bij elkaar blijft zitten?

Gr. Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 nov. 2009 22:56 
Sorry, is niet juist, we kruisten net met de foto en mijn reactie
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 21 nov. 2009 22:58 
@jimi, die gaten zitten er voor 'sier'. dienen nergens voor.
@henk, hoe is het ermee? goed je weer te 'horen'.
theoj

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 nov. 2009 23:46 
Theo en Henk, bedankt. Ben weer wat wijzer geworden!

Schrijver Peter1
Gast 
#10 | Geplaatst: 25 april 2010 12:42 | Aangepast door: Peter1 
Even een oud topic omhoog gooien.

URL
Heb je hier nu een andere bout/moer er in gedraaid oid?

Waarom ik dat vraag:
Bij de berg onderdelen zat ook een middenstandaard. Deze lag bij mij al zeker een jaar of +2 op zolder.
Helaas krijg ik de bevestigingsbus die door de middenbok gaat met geen mogelijkheid los.
Gezien de beschadigingen aan deze heeft de vorige knutselaar ook al aardig uitgeleefd met een hamer(de bus is ook enigzins gescheurd).
Nu wil ik dus de nog uitstekende busdelen afslijpen(of iig een stukje er afslijpen) en deze vervangen door losse opvulbusjes(of busje aan één kant(kant van de splitpen)), dan een lange passende bout er doorheen steken en deze dus op die manier bevestigen ipv een andere middenbok aan te schaffen.
Zou dit mogelijk zijn?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 april 2010 18:37 | Aangepast door: JiMi 
He Peter.

Nou, ik heb de mazzel dat de bevestigingsbus nog voldoende vlees heeft (lees: breed genoeg is) om door beide gaten in het frame te gaan. Dat is ook wel nodig omdat het een dragende constructie is. Ruimte voor de splitpen is er helaas niet meer, dus ik zal weer voor dezelfde oplossing gaan als op de foto in mijn eerste post: een stuk draadeind met 2 ringen en borgmoeren. Dat is voor mijn situatie voldoende.

Jouw oplossing met die vulbus lijkt me alleen mogelijk indien er geen enkele speling zit tussen die nieuwe bout en de (vul)bussen. Zou mooi zijn als je precies die maat bout kunt vinden. Zit er wél speling dan krijg je gewoon een hele gammele constructie, waar ik persoonlijk niet aan zou beginnen.

Trouwens: heb je al flink met WD40 gesprayd en met een steenbeitel de opstaande randjes v/d bus naar binnen geslagen om zo de bus te verwijderen?

Schrijver Peter1
Gast 
#12 | Geplaatst: 25 april 2010 18:59 | Aangepast door: Peter1 
Ik ben al enkele dagen met kruipolie in de weer geweest, maar geen beweging.
Ik zal je tip qua omslaan ivm de opstaande rand (aan de nietzijnde 'splitpenkant'(waarvan overigens het gat ook niet mee echt rond is ) opvolgen.
Bedankt

Het gat is 14mm rond, dus er zou een stang in die maat(indien die er is) er door heen kunnen en dan eventueel opvullen met goed passende 'opvulbussen' zoals ik aangaf.
Ik kan weer iig even verder prakkedenken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 25 april 2010 19:08 
Nou, ik bedoel juist de wélzijnde splitpenkant Want door al dat gehamer in je pogingen de bus eruit te tikken, verwacht ik daar opstaande randjes waardoor je die bus er zéker niet meer uitkrijgt. Als je die naar binnen tikt heb je meer kans dat je de bus kunt verwijderen.

Lijkt me, tenminste...

Schrijver Peter1
Gast 
#14 | Geplaatst: 26 april 2010 06:07 
Nou daar is juist helemaal geen opstaand randje, nouja en nihil klein randje dan. Dat stuk was al redelijk ver kaduuk geslagen als in dat er geen randje is, maar echt ingeslagen.
Dus om daar te hameren heb ik wat voorzichtiger gedaan, zodat het niet gaat splijten oid.
Die buis is(was al!) nu dus eivomig ingeslagen, dus ik zou dat wel weer rond kunnen proberen te krijgen zodat er een bout/as doorheen kan gaan.
Is ook zover ingeslagen dat het gat van de splitpen ...nou laat ik het zo zeggen dat je ergens ziet dat daar dus een splitpengat heeft gezeten.

Ik ga eens verder kijken...vandaag ergens. Heeft geen haast.

Ik dacht dus daarom een draadeind/as er door heen te kunnen fabriceren. Uiteinden dan wel met een moer of klemring(metalen ring met een (schroef)gat er in. Ook een gat door de buis boren en vastzetten met splitpen of boutje<->moertje)) vast te zetten.
En het moet wel veilig zijn natuurlijk.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Middenbok goed gemonteerd?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven