Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Het allerstomste wat ik ooit....

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 nov. 2009 23:56 
...gedaan heb. Het is me gelukt om een zorgvuldig gereviseerde achtervork in 1 minuut kapot te maken! En dan bedoel ik ook écht kapot. Niet te repareren. Zie deze foto.

Wat is er gebeurd? Tijdens het monteren van de brug, ik had dat nog nooit eerder gedaan, heb ik die dikke inbusbout er vééls en vééls te ver ingedraaid, waardoor de vork compleet verwrongen raakte. Ik zag het niet gebeuren want ik stond aan de andere kant van de motor. Ik voelde het ook niet, ja het aantrekken met de ratel ging redelijk zwaar, maar ja dat ging vanaf de eerste winding al zwaar en ik zat te wachten tot ik een soort "aanslag" zou voelen dat ik niet meer verder kon draaien. Maar die aanslag kwam niet. Ja... op het laatst... toen ik ineens PANG hoorde. Maar ja toen was het al te laat. Zelfs het rechter lager is verwrongen. Het frame lijkt gelukkig nog in orde. Zucht.... ik ben er echt harstikke ziek van dat ik zo stom heb kunnen zijn.... Hoe dan ook, ik heb de moed weer bij elkaar geraapt en ben verder gegaan met de restauratie. For the time being heb ik de oude brug er maar weer even onder gehangen totdat ik weer een mooi nieuw exemplaar gevonden heb.... Dus als je nog iets hebt liggen houd ik me aanbevolen...

Vrgr
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 27 nov. 2009 09:29 | Aangepast door: theojansen 
zeldzame pech zeg. helaas, ik kan je niet helpen.
veel sterkte met het zoeken naar een andere goede achterbrug.
groet, theoj.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 nov. 2009 19:15 
Zet mij ook aan het denken met de vraag of het mij ook kon gebeuren.
En het zet mij aan het denken hoe sterk de achterbrug of het frame dan wel niet is.

Geloof me, ook ik heb stomme dingen gedaan. Bij mij is een heel nieuw mooi blok in 20 kilometer totaal naar de klote gereden. Vergeten een kanaaltje schoon te blazen na het zand stralen. Gelukkig was het mijn eigen blok, maar je leert er wel snel van.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 nov. 2009 21:52 
Bedankt voor troostende woorden.
Dit zal ik nooit meer fout doen! Hoewel ik me nog steeds afvraag hoe vast die inbus dan wél moet zitten. Want uit de beschrijving in het Peters boek wordt ik niet veel wijzer. Ik heb inmiddels de oude brug er weer onder hangen. Daar heb ik de inbus zo strak aangetrokken dat er nét geen speling meer op de brug zit. en vervolgens nog een kwart slag verder aangetrokken. Daarna heb ik die grote moer (+ rubber afdekkapje) eroverheen gedraaid. Geen idee dus of dat de correcte methode is.
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Joshua62
Gast 
#5 | Geplaatst: 27 nov. 2009 22:12 | Aangepast door: Joshua62 
In mijn engelstalige servicemaual staat er met potlood wat aanhaalmomenten bijgekalkt.

URL

gr Jos

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 nov. 2009 22:22 
Thanks Jos!

8-12Nm voor de inbusbout, da's niet veel. Alleen al voor het indraaien in het frame had ik meer dan 12Nm nodig Volgende keer moet ik het schroefdraad wat beter schoonmaken.

Schrijver jost

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 nov. 2009 09:40 
In het wphb van Honda staat 0.8-1.2 kg/m voor de bout en 8.0-12.0 kg/m voor de borgmoer.
Kan hier niet scannen, stuur anders ff een mailtje dan stuur ik een foto'tje.
gr. Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 nov. 2009 10:02 
Ik wist dat het niet veel was, en ook ik doe het op gevoel.
Maar het is wel heel weinig om vast te zetten.

Maar goed, aldoende leert men.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 nov. 2009 10:07 
Heel vervelend! En jammer. Want goede achterbruggen zijn erg schaars.

Hoe vast je zoiets moet zetten? Ik zou voor dit soort zaken de momentsleutel in de la laten liggen. Ik heb het destijds op gevoel gedaan - dus heel voorzichtig telkens een klein slagje (op het laatst milimeterwerk), totdat er geen speling meer voelbaar was.

Een troost: het zal je nooit meer overkomen .

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver udent

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 28 nov. 2009 11:45 
uitdeuken?
Goed vastzetten in ene bankschroef, en een slagtrekker erop.
Daarmee de zaak weer naar buiten halen.
wel moeten de lagertappen dan weer in lijn liggen.

gr Theo.
theo cx ds

Schrijver theojansen
Gast 
#11 | Geplaatst: 28 nov. 2009 12:00 
8-12 kg/m is best veel, dat is ongeveer 80-120Nm. (voor de borgmoer!)
theoj

Schrijver jost

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 29 nov. 2009 22:09 
Hier toch eindelijk de scan met de aanhaalmomenten.
aanhaalmomenten
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 30 nov. 2009 21:04 
Bedankt voor de tekening & de moeite, Jost!
@Marcel dit overkomt me inderdaad nooit meer. Ik verzin wel weer iets anders stoms om fout te doen
@Udent: uitdeuken heb ik ook aan gedacht, maar het lijkt mij dat de motor instabiel wordt bij de minste of geringste afwijking in de brug. Ik heb daarom inmiddels alvast maar een andere gekocht. Die wordt binnenkort bezorgd.

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 30 nov. 2009 22:11 
achterbrug belgie e-bay ziet er netjes uit.

sterkte cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Het allerstomste wat ik ooit....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ sieds ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven