Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Inhouden GL500

 
Schrijver Lemmy
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 dec. 2009 20:52 
Waarde cx/gl vrienden

Vorige week (tijdens heftige regen) begon mijn GL500 onderweg erg beroerd te lopen. In 1e instantie dacht ik aan vocht maar nee, dat kunnen we uitsluiten.

Onderweg begon de motor weer wat stotterend te lopen. Uiteindelijk de WW erbij. Brandstoftoevoer is in ieder geval goed. Jammer genoeg wist de WW-er het toen ook niet meer. Het lijkt ergens in het elektrische circuit te moeten zitten. Luchtfilter is goed, gisteren nieuwe bougies geplaatst (en ook de weerstandjes uit de kappen direct verwijderd).

Vanochtend dus in eerste instantie starten en lopen. Op de snelweg begon de motor even kort te haperen, maar daarna kon ik met een 100 km (iets meer dan 5000 rpm) doorrijden. Na plm 20 km werd het stotteren erger. Het rare is dat de bougies pikzwart waren (wat duidt op een te rijk mengsel) terwijl de motor bij gasgeven (in de vrijstand) begint te knallen en sputteren alsof er juist sprake is van een te arm mengsel.

Omdat het verschijnsel niet bij een specifiek toerental optreedt, lijkt een statorprobleem mij nu niet direct de oorzaak.

Mogelijk een bobineprobleem of draadbreuk van of naar de bobines? Ik neem aan dat met een multimeter de juiste waardes gemeten kunnen worden maar aangezien ik geen verstand heb van elektrische zaken: hoe meet ik dit door en welke waarden moet ik dan krijgen? (en op welke stand moet de multimeter staan? ;)

Zijn er nog meer zaken die doorgemeten moeten worden? (of andere tips???)

Alvast dank voor de reacties

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 dec. 2009 22:16 
het lijkt heel erg op een defekte stator.
je kan de statorweerstanden meten! (zie handboek peters.)
Hansv is de expert.
succes, theoj.

Schrijver toto

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 dec. 2009 22:33 
Membraam lek in de carburateur?
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Arcath
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 dec. 2009 14:11 
Bobines zou inderdaad ook kunnen. heb soortgelijk iets gehad. aansluiting bougie dop en bobine kabel verrot. slechts aan 1 kant, gevolg zwarte bougie, knallen, inhouden bij verschillende toerentallen. na nieuwe kabel was dit goed( na 2 maand nu wél de stator kapot)

Schrijver Lemmy
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 dec. 2009 15:00 | Aangepast door: Lemmy 
Stator lijkt mij minder voor de hand te liggen. Het probleem treedt immers op bij alle toerentallen maar niet continue. Dit zou je bij een defecte stator toch verwachten lijkt mij(???).

De ene keer trek je makkelijk door naar de hogere toeren terwijl vlak daarna de motor bij het enigszins openen van het gas al begint te sputteren.

Omdat de brandstoftoevoer goed is (voldoende benzine in de vlotterbakjes, geen lek in de inlaatspruistukken, geen verstopte sproeiers) en omdat het probleem zich niet continue voordoet ging mijn gedachte uit naar het elektronische deel en dan met name bobines/kabels e.d.

Zijn de bobines van de cx500 gelijk aan die van de GL500? Van de cx heb ik nog wel een setje, dus zou ik dat kunnen proberen (zet ik ze compleet met bougiekabels over).

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 dec. 2009 16:35 
undefined:
geen verstopte sproeiers

Ook de stationairsproeiers??

Paul

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 dec. 2009 17:18 | Aangepast door: Hansv 
GL500 is niet mijn beste punt, maar toch even wat losse flodders afschieten.

Ontsteking heeft te maken met
- stator
- gelijkrichter
- pick-up spoelen
- ontstekings units
- bobines
- bougies
en nog wat klein spul, o.a. de kill switch

Puntgewijs:
- Stator lijkt me niet, is tenslotte geen 5000rpm probleem bij CDI ontsteking.
- Je hebt het niet over een leeglopende accu, dus gelijkrichter is ook OK
- Pick-up spoelen zou misschien een mogelijkheid zijn. Maar komt over het algemeen niet vaak voor.
- Je spark-units. die twee blokjes. Tja. Andere proberen, dan weet je het.
- Hetzelfde geld voor de bobines, maar ook daar denk ik: minder waarschijnlijk. Maar het komt voor....
- En de bougies heb je al vervangen.
Tot zover mijn losse gedachten over de ontsteking.

Een tweede gedeelte, noodzakelijk voor goede ontsteking is de carburateur-set. Die moet voor een juist mengsel zorgen.

En als je mengsel eerst te rijk (zwarte bougies) en dan te arm (knallen) is zou ik die eerder verdenken. Heb je geen tweede setje liggen?

En verder heb ik er geen idee van.


Harmony,
Hans.
( denkt niet dat het de stator is)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 dec. 2009 17:30 
Hans,


CDI of transistorontsteking is volgens mij nog niet genoemd.

Paul

Schrijver toto

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 dec. 2009 23:33 
Of simpelweg de bougiekabel. Heb ik ook gehad met de Guzzi en kwam er pas achter toen ik de motor startte zonder tank erop. Toen zag ik vonkjes waar ze niet hoorden. Temeer omdat 't ook vochtgerelateerd schijnt te zijn.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 dec. 2009 09:13 
Mensen we zijn verkeerd bezig.
Een GL is geen CX.

Dus, behandel dan de ontsteking dan ook niet als een CX, want dan kom je er niet uit.

Begin voor aan, en controleer eerst eens welke bougie er zwart wordt.
Is het de rechter en niet de linker, dan weten we meer. (heel belangrijk om te weten welke kant het is)

Dan kunnen we de stekkers op de N.E.C. na lopen en inspuiten met contact spray.

De stator is in het geheel niet van belang bij een GL500, als de accu maar vol zit.

Dan is het zo dat de gehele onsteking, verdeeld is in een linker kant en een rechter kant. Dus er is er maar een tegelijk kapot. Bij een CX is dat niet het geval, daar komt alles van in stator en een cdi unit, en gaat dan pas verdeeld worden. Bij de GL is dat niethet geval, deze is direct in tweeen verdeeld.

Wat kan het nog meer zijn, een slechte massa, en een zekering die loopt te kloten. Vervang alle zekeringen, en loop de massa nog een goed na op het blok.

Waarschijnlijk is het hiermee opgelost.

Groetjes Marco Becker
Vliegersveld 37
8256 GN
Biddinghuizen.
0321 312336
0657731866
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 dec. 2009 09:46 
loop nog even de wartels na die op de bobine zit. Haal die eens los. De bobine kabel komt nu gelijk mee naar buiten. Kijk of het groen aangeslagen is. Zo ja, alles schoon maken met contact spray, en 2 cm van de kabel af knippen. Kabel even een beetje warm maken en nu met ferme kracht terug de bobine indrukken. Daar waar de kabel zit, zit in de bobine een priem achtige pen waar de kabel in wordt gedrukt. Lukt dit goed, dan pas de wartel aan draaien.

ga niet met een schroevendraaier dat pennetje schoon maken, want dat breek je dan echt af. Dan ben je verder van huis. Ik praat uit ervaring.....

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#12 | Geplaatst: 9 dec. 2009 09:56 
Zeg Marco,

Laten we donderdagavond even gezamelijk kijken bij de Stamtafel Noord, neem ik gelijk die GL 650 spullen voor je mee.

Tot donderdag:

Paul

Schrijver Lemmy
Gast 
#13 | Geplaatst: 9 dec. 2009 21:01 
Dank voor de reacties en tips. Ik zal nog even checken welke bougie zwart was (weet zo ff niet meer zeker of die WW-man er toen beide uitgedraaid heeft). Daarna zal ik de andere tips uitvoeren.

Mijn eerdere vraag of de bobine's van een cx500 gelijk zijn aan die van een gl500 staat overigens nog open. Dus weet iemand daar het antwoord op?

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Inhouden GL500

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 2 [ Ron, sieds ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven