Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Balanceren met kilo's lood

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver swinski
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 dec. 2009 11:51 
Hoi iedereen,

Had een nieuwe achterband besteld bij de bandenboer hier in de buurt. zo gezegd zo gedaan, hij zou m wel tussen de uren door plaatsen en de dag erna in de morgen kon ik terug komen (tevens mijn voorste wiel werd gebalanceerd.
Nu, ik ga die band halen en zie de velg onder het lood zitten. Ja, er zit een slag in zei m. Maar zoveel??? Nu is mijn vraag, stom waarschijnlijk: Moeten deze van de motor uitgebalanceerd worden?

Ik post zo ook een foto van het kreng, batterij van het fototoestel is momenteel leeg.

Groeten Marijn

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 dec. 2009 12:10 
Ja, banden op een motorfiets moeten gebalanceerd worden.
Je kan het ook zelf doen, kost wel wat moeite, maar het is te doen.

Hoeveel lood?
Normaal gesproken kom ik gewichten tegen tussen de 5 tot 45 gram.
Dit is het normale werk gebied van een goede velg met een goede band.

Als ik er meer lood op moet doen dan druk ik de band los van de velg, en draai deze ten opzichte van het gele meetpunt op de band 180 graden.

Op de band is een Gele merkteken aangebracht. Ik dacht dat dit het zwaarte punt van de band is. Als blijkt dat dit punt samen valt met het zwaarte punt van de velg, ja dan telt het bij elkaar op, daarom de band van de velg 180 graden draaien en hiermee is de zaak beter in balans.

Controle, na montage dien je altijd de band te controleren of deze goed op zijn plek zit. Draai de velg rond en kijk of er een hoogte verschil in het loopvlak zit, of juist in de velg. Kijk op de naat die vaak net langs de velgrand loopt of deze ook mooi op zijn plek zit. Is dit niet het geval, dan is onbelans zeker aan de orde.

Ik hoop dat je er wat mee kan,
groetjes Marco.

Tel 0321 312336
065773186
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver swinski
Gast 
#3 | Geplaatst: 9 dec. 2009 12:21 | Aangepast door: swinski 
Hoi Marco,

Ben hem juist gaan terugbrengen, de draairichting zat al fout. Een heel gejammer omdat de man in kwestie niet wou toegeven dat het zijn fout was... Ik heb het hem nochtans 3 keer gezegd, cardan rechts.

Het ziet er mij niet het type uit dat deze band 180 graden gaat draaien.

Edit: Het was net of hij met lego-blokjes had gespeeld.

Juist een keer gekeken naar de voorste velg, daar zit aan de ene zijde 120gr op geplakt en de andere kant 85 gr.

Je wil niet weten hoe die achterste velg eruit zag, dat waren 3 lagen, niet normaal. Verschiet er niet van moest hier 500 gr op zitten....

Dit is toch niet normaal?

Marijn

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 dec. 2009 13:38 | Aangepast door: marcobecker 
Niet normaal.
Dit gaat niet goed komen.
Ik heb nog nooit deze grote maten gezien.......

Met dit soort gewichten is er echt iets aan de hand. Dit is zelfs gevaarlijk.
Dit kan niet goed gaan.

Bel me zo even...
Ik heb hier geen goed gevoel bij..
0321 333385
of 06 57731866
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 dec. 2009 18:05 
Ik ben het helemaal met Marco eens. Dit kan echt niet goed zijn.

Een grammetje of wat, nou, vooruit, moet kunnen. Maar meer dan 50 gram is al bedenkelijk.

Zowel voor als achter te veel? Da's mijns inziens vragen om problemen.
Ik heb het ooit ook eens gehad, maar toen bleek dat de band er fout omlag, en daarom (?) ging het balanceren hardstikke fout. Na het draaien van de band was een paar gram voldoende.

Laat a.u.b. weten hoe het afloopt.....

Harmony,
Hans.
( probeert kilo's te verliezen, geen grammen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 dec. 2009 19:56 | Aangepast door: Johan de Vries 
Ben maar even
naar m'n schuurtje gelopen,
aan mijn voorwiel bevinden zich
35 grammetjes, achter 60 grammetjes dus ...

Maar een halve kilo ...!?!

Het zal los schieten tijdens het rijden ...
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver swinski
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 dec. 2009 20:12 
Morgenvroeg ga ik de achterband weerom halen, ik laat jullie in ieder geval weten wa hij ervan gemaakt heeft.
Had men velg tevens pas gespoten, stond weer vol kekken en krassen, snap die man ook op dat vlak niet, had m gevraagd voorzichtig te zijn. Vrees dat ik m weer opnieuw ga moeten spuiten, omdat bijspuiten naar ervaring niet uitziet.

Marijn

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 dec. 2009 09:16 
Vraagje, zitten er binnen banden in????

Als dat zo is, dan zit die niet juist op zijn plek.

Trouwens vandaag de dag doen wij niet meer aan binnen banden. Dus stap daar ook van af.

Wat voor banden laat je er op zetten?
Dat is ook van belang. Goede banden vandaag de dag zijn bijna al nutraal van gewicht.

Ik zit tot 18.00 uur de hele dag in mijnboeken zaak, en kan regelmatig kijken op de site.
Bellen mag, dus houd ons op de hoogte.
Zie je het niet zitten, laat dan de boel door een ander controleren.

Groetjes Marco.

Schrijver swinski
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 dec. 2009 12:34 
Hoi iedereen,

Terug van weggeweest, Hij heeft er een hoop minder lood op geslagen deze keer. Maar nog steeds zit op de achterband op de ene plek 70g en de andere 95g, vind ik eigenlijk nog redelijk veel...

De voorste voor de zekerheid nog eens nagezien en daar zit 120g en 85g op. Ook verrassend veel meen ik..

Het lukt me momenteel niet om de foto's online te krijgen, maak dit zo meteen in orde (ergens een albummetje maken), dan kunne jullie het zelf zien.

Marijn

Schrijver swinski
Gast 
#10 | Geplaatst: 10 dec. 2009 12:53 | Aangepast door: swinski 
Hoi iedereen,

De foto's staan online, ik hoor graag jullie reacties..

http://www.flickr.com/photos/45460982@N04/
achtervelg met lood

Btw, zoals de achterste velg er momenteel uitziet, qua lood, de vorige keer had hij meer geplakt en dan drie lagen hoog... om maar een idee te geven.

Marijn

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 10 dec. 2009 14:08 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Ik vind het nog steeds behoorlijk fors allemaal!

Waar ik nieuwsgierig naar ben: hoeveel lood zat er op de velg voordat je de nieuwe band erom liet leggen? En hoe reed je CX toen?

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver edward
Gast 
#12 | Geplaatst: 10 dec. 2009 14:22 
Mooie velgen, jammer van dat vele lood.

Metzler voor heb ik ook. Dus daar hoeft het niet aan te liggen. Volgens mij:
- of je doet zaken met een slechte bandenboer. Verkeerde draairichting is ook niet echt handig geweest.
- of je velg is niet helemaal 100%?

Een paar ons lood lijkt me nog steeds aan de hoge kant. Anderzijds, als ie nu in balans is, zal het wel goed zijn, toch? Verders heb ik er niet zo veel verstand van...

Succes!
Edward (die ook wel eens lood in de schoenen heeft)

Schrijver swinski
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 dec. 2009 14:46 
Marcel: Voor dat ik de nieuwe band liet steken zat er ook wel lood op, maar enkel een gewichtje dat over de middelste rand geschoven was, een soort klemmetje. Heb er niet veel mee gereden, enkel hier in de straat aangezien ik het rijbewijs nog niet heb, het hardste is 80 km/u , wiebelde toen nie ofzo..
Toen ik hem kocht reed hij niet, en eens ik m aan het praten gekregen had besloot ik m volledig uit elkaar te halen en alles te spuiten.

Edward: bedankt voor de complimenten, vond het ook geslaagd, spijtig dat die bandenman er een hoop krassen op gezet heeft en lak weggehaald, dus moet opnieuw gespoten worden. (beetje pietje precies)

Ja als dit normaal is spuit ik die gewichten gewoon mooi zwart en hoop ik dat het minder opvalt.

Marijn

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 10 dec. 2009 14:46 
Mooie velgen, waarmee heb je ze gespoten?

Dan zijn metzler banden prima banden.
Toch blijft het gewicht wat er op zit aan de hoge kant.

De snelheden waarmee je problemen mag gaan verwachten is ongeveer bij de 85 dan de 115 en dan een keer boven de 140.

Blijkt dat alles prima rijdt, dan mag je er van uit gaan dat het klopt. Neemt niet weg dat ik wel wat vraag tekens blijf houden. Als ik het goed heb gezien zit de band prima op de velg, en zijn er geen binnen banden gebruikt.

Dan blijft er nog maar een ding over, de velgen hebben een klapper gemaakt.

Proef ondervindelijk vast stellen hoe of wat.
groetjes Marco.

Schrijver swinski
Gast 
#15 | Geplaatst: 10 dec. 2009 14:54 
Hoi Marco,

Je moet ze eens zien blinken als ze gepoetst zijn ;)

Voor het spuiten: Eerst goed geschuurd uiteraard en bij de achterste velg heb ik een primer gebruikt, de voorste niet, vraag me niet waarom. En dan met High gloss black gespoten,2 a 3 lagen. En nadien 3 lagen Blanke lak. Alles van Motip.

Ik denk dat ik het lood gewoon proefondervindelijk ga moeten beoordelen dan

Was aan het denken dat het misschien aan de lagers zou kunnen liggen.. Maar dat is voor al hij bollensklaar is, dus dat duurt nog even. Maar reacties altijd welkom.

Marijn

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Balanceren met kilo's lood

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ sieds ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven