Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

nat en droog

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 dec. 2009 23:21 
Het starten ener CX.....

Bekend verhaal: startknop in drukken, noppes. Nog wat proberen, maar binnen de korste keren accu leeg. Gek gedoe.

CX heeft dan al een dikke week buiten in de kou en nattigheid onder een niet ventilerende hoes gestaan, dat wel, en zelfs onder die hoes is het erg vochtig, door damp en regenwater door de naden.

Nu is het een bekend verhaal (dacht ik) dat als je CX-je op de zijstandaard staat, dat dan CX eerst op rechts start (als 'ie start) en dan pas op links.

En als ik de bougies eruit haal, om eens te kijken wat daar onder gebeurt, dan is de rechter bougie duidelijk vochtig, en de linker duidelijk droog.
Volgt u me nog? Mooi....

Alleen, hij staat op de middenbok....
dus niet op de zijstandaard.

Wa's dat nou weer.... ???

Na een half uurtje aan de accu lader is de accu ook weer zover bijgekomen dat na even aandringen, de CX wel weer start, dus geen grote problemen.

Accu is 2 jaar oud, CX is 30 jaar oud, en de carbs zijn een half jaar geleden schoongemaakt. Een maand of twee geleden is't verbruik wat toegenomen, dat wel, maar verders niks geks.

Nu staat m'n Rakkertje droog, in de (helaas onverwarmde) schuur. Even uitrusten en winterslaapje doen.

Maar gek blijft het. Iemand een ideetje?

Harmony,
Hans.
( voelt ook wel wat voor een winterslaapje )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver coevorden
Gast 
#2 | Geplaatst: 13 dec. 2009 07:52 
Moet jezelf eens een week ,onder een niet ventilerend hoes, buiten in de kou en nattigheid gaan staan. Dan wordt je toch ook ziek .

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 dec. 2009 10:58 | Aangepast door: Hansv 
Beste Coe Vorden,

Dan wordt ik ziek, ja, maar het verschil is dat ik dan een (long) ontsteking heb, en mijn CX heeft juist geen ontsteking.

En na deze open deuren en schoten voor open doel en inkoppertjes:
Effe serieus ja?


Harmony,
Hans.
( die wel een gevatte opmerking verwacht had )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 dec. 2009 12:06 
Hallo Hans,

'ns kijken ..... gebruikt de laatste tijd ineens wat meer benzine en start nu niet/na een tijdje pas, kennelijk geen/weinig benzine ...

Kijk eens naar :

- de accu dan kan je langer doorstarten

(voor de outsiders : grapje, accu had recent ook wat kuren)

- carburateurs

klinkt als geen benzine erin en/of langzaam weer vol lopen (net als bij staan op zijstandaard ja) Hangend vlotternaaldje of juist een beetje lekkend?

- kijk deze winter ook eens naar toevoer vanaf de tank. Filter dicht? Moest ie soms net op reserve?

Kortom, schroef de carburateurs er eens af, mooi om onder de kerstboom te poetsen.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver sieds

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 dec. 2009 12:25 | Aangepast door: sieds 
He Hans,

Jan Coe zegt dus eigenlijk dat jij je CX zo moet behandelen zoals jij zelf ook behandeld zou willen worden.

M.a.w. woorden lekker warm en liefdevol binnen zetten (in je woonkamer of slaapkamer) en dan zal hij jou belonen met spinnen.

Verder heb ik geen idee waarom hij het niet doet, vocht?

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 dec. 2009 13:05 
Als ik na langere tijd stilstaan van één der motoren ze tracht tot leven te brengen ( reanimeren ) dan doe ik dat met startkabels en de auto er naast. In het verleden heb ik helaas al een aantal accu's omzeep geholpen door lang doorstarten.

Groet Erik. ( Die vertelt uit ervaring )
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 dec. 2009 21:06 | Aangepast door: Hansv 
Het probleempje waar ik een oplossing voor zoek is:
De rechter bougie is nat, de ander, links, krukje droog. Hoe kan dat?

Volgens mij, (ik raad maar wat) moet dat aan de carburateur liggen.
Naaldje niet goed? of een vuiltje ?

Harmony
Hans.
( die niks gaat 'uitproberen' zonder een reserve )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver dreester
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 13 dec. 2009 22:05 
Hans,

ik denk dat het toch hetzelfde is als het fenomeen op de zijstandaard..
het zou knap zijn als je je motor presies waterpas hebt staan. dus bij lang stilstaan loopt benzine (net als water) naar het laagste punt..

groeten Andre

Schrijver hanalfa
Gast 
#9 | Geplaatst: 15 dec. 2009 06:55 
Volgens mij is het toch algemeen bekend,...altans bij mij werkt het prima,....dat als je de motor voor lange tijd niet gebruikt,..de carb's laat leeglopen en of de motor stationair laat dood lopen met de benzinekraan dicht,.. zodat hij vanzelf afslaat als de benzine op is,..?!

De mijne staat soms enkele maanden buiten,..oké onder een simpele hoes,.. maar toch,..altijd ff de motor ronddraaien zonder onsteking,,...dan de benzinekraan open,..choke uit,..en gelijk lopen op twee cilinders,....of heb ik nu altijd heel veel geluk en een goede motor,.???

Ciao,..Han,..Alfa V6

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 jan. 2010 09:57 
Hans, je kunt het volgende proberen:
Benzine kraan dicht
Vlotterkamers leeg laten lopen
Benzine kraan open
Tot 14 tellen
Starten

Het kan zo zijn dat de vluchtige delen uit de benzine is waardoor je er bijna niet mee kan starten. Hetzelfde heb ik ook gehad (als de motor stil stond rook hij altijd naar benzine rondom de carburateurs).
Inmiddels heb ik de carbs schoon gemaakt (geen nieuwe onderdelen, wel alles schoon) en dat scheelde heel veel. Na een weekje in de schuur (verwarmd...) startte hij voor de verandering wel in 1x en werkt de choke ook zoals het hoort
Is gesynchroniseerd, nu nog het mengsel afstellen en verbruik testen.

Succes met je cxje en laat weten of het heeft geholpen!

Groeten,
Erikje

Schrijver hanalfa
Gast 
#11 | Geplaatst: 15 jan. 2010 06:31 | Aangepast door: hanalfa 
Hey Hansv,..

Ga helemaal voor het verhaal van Erikje,.. werkt bij mij ook altijd,.. zie mijn vorige verhaal,..en zorg ervoor dat je accu,.. vol is,.. en anders,..oei ff de auto erbij met draaiende motor ,..doet wonderen,..

Had deze week hetzelfde probleem,.. dag ervoor nog gereden,.. in de vrieskou,.. alles vast t/m de gashandel en stop/start knop,..

Dus toen ff de fohn gejat van de vriendin,....hoppa en starten,..

Succe6.....komt goed,.

Ciao,..Han,..Alfa V6

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 nat en droog

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ sieds ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven