Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wat is wijsheid ??

 
Schrijver Arnold

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 jan. 2010 20:01 
Hallo allemaal

Ik vroeg me af wat wijs is als je CX aan de druppelaar hangt in de winter, moet je hem dan ook regelmatig starten, of juist niet?

groetjes

Arnold
Black on White Wing . . . . . . . http://silverwing-gl500.jimdo.com

Schrijver toto

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 jan. 2010 20:22 
't beste kan je de accu eruit halen en eventueel aan de druppelaar hangen. Niet af en toe starten, dan verzamel je alleen maar vocht in je blok met ongewenste roestvorming als gevolg. Zo is 't mij verteld door mijn eigen motorboer.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver sieds

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 jan. 2010 20:27 | Aangepast door: sieds 
He Arnold,

Een terugkerende wintervraag op meerdere motorforums.

Kan, ik doe het ook een paar keer per winter en laat het blok dan even goed warm worden.
Doe je het kort, dan vormt zich waterdamp en gaat je uitlaat roesten.

Ook wordt gezegd dat je beter even kunt rijden en als je niets doet is het volgens mij ook wel goed.

Ook wordt vaak gevraagd hoe je de motor in de winter weg moet zetten.

Nou volgens mij schoon/gepoets en verder niets. Druppelaar heb ik nog nooit gebruikt. In het voorjaar een dag aan de oplader.
Of de druppelaar aan een tijdklok heb ik laatst gelezen omdat deze de accu ook kan vernielen.

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 jan. 2010 21:08 
Motoren vinden het niet leuk om koud gestart te worden. Alleen als je er echt mee gaat rijden is het zinvol. Dus laat 'm gedurende de winter lekker met rust, zet 'm continu aan de druppelaar (maar dan wel eentje van een goed merk). De accu hoeft er niet uit, maar mag wel. Een ontladen accu heeft last van vorst, een geladen accu kan er beter tegen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 jan. 2010 23:30 | Aangepast door: Johan de Vries 
Tijdens stilstand
zakt het merendeel van de smeerolie
uit de te smeren onderdelen.

Iedere koude start
vindt daardoor plaats
met een geringe hoeveelheid olie
op de te smeren plaatsen.

Dat geen motoronderdeel
daar beter van wordt spreekt voor zich.

Starten
zonder het motorblok
op temperatuur laten komen
is eveneens vragen om wat je niet wilt.

Het kleine beetje warmte
in het blok en de uitlaten ontstaan
zorgen voor condens in het inwendige.

En ook daar
worden de metalen
zeker niet beter van.

Een koude motor,
zeker met al wat kilometers afgelegd,
heeft dikwijls geen optimale verbranding meer.

Gevolg is dus
roetaanslag in het inwendige.
En daarmee hebben we weer een punt.

Toch nog maar de opmerking
dat een koude motor dikke smeerolie in zich heeft
waarbij de smerende,
koelende en vuil afvoerende
werking nog niet optimaal is,
en de conclusies lijken mij helder.

Wil je
accu en motor
zorgvuldig behouden:

Haal de accu los,
neem hem zo je wilt in huis,
en laad deze zo af en toe bij.

En mocht je accu
er toch de brui aan geven,
ik geloof pak hem beet drie tientjes ...

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#6 | Geplaatst: 14 jan. 2010 06:55 
hoi arnold,

helemaal eens met floris!

groetjes werner (floris lang niet gezien)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver puk
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 jan. 2010 12:13 
Ik start mijn silverwing één maal per week en in het langste geval om de 14 dagen maar als je beslist om hem te starten moet hij blijven draaien tot de temperatuurnaald op bedrijfstemp staat, zo heb je geen condens meer , gaat de olie goed rond en blijft er ook een olie film op alle onderdelen.
Ook voor de batterij is het goed om ze te gebruiken, veel stroom vragen om te starten zo ontlaad ze en kan rustig bijladen met warmdraaien of een korte rit.tevens hang ik een dag nadien terug de druppellader eraan om zeker te zijn dat ze goed geladen is en blijft zo in topconditie.
Dit doe ik nu al meer 2 jaar want zolang is het geleden dat ik nog gereden heb
Groetjes René
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wat is wijsheid ??

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 2 [ Hans, Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven