Tijdens stilstand
zakt het merendeel van de smeerolie
uit de te smeren onderdelen.
Iedere koude start
vindt daardoor plaats
met een geringe hoeveelheid olie
op de te smeren plaatsen.
Dat geen motoronderdeel
daar beter van wordt spreekt voor zich.
Starten
zonder het motorblok
op temperatuur laten komen
is eveneens vragen om wat je niet wilt.
Het kleine beetje warmte
in het blok en de uitlaten ontstaan
zorgen voor condens in het inwendige.
En ook daar
worden de metalen
zeker niet beter van.
Een koude motor,
zeker met al wat kilometers afgelegd,
heeft dikwijls geen optimale verbranding meer.
Gevolg is dus
roetaanslag in het inwendige.
En daarmee hebben we weer een punt.
Toch nog maar de opmerking
dat een koude motor dikke smeerolie in zich heeft
waarbij de smerende,
koelende en vuil afvoerende
werking nog niet optimaal is,
en de conclusies lijken mij helder.
Wil je
accu en motor
zorgvuldig behouden:
Haal de accu los,
neem hem zo je wilt in huis,
en laad deze zo af en toe bij.
En mocht je accu
er toch de brui aan geven,
ik geloof pak hem beet drie tientjes ...
Johan
Honda CX 500 Custom 1984