Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Zelf spannende distributieketting,??

Schrijver hanalfa
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 jan. 2010 06:51 | Aangepast door: hanalfa 
Beste Techneuten onder ons,..

Het volgende ,.. heb pas een CX 500 Custom van bj. 81 gekocht,..loopt zeer goed en rustig,en mooi. geen getik en gerammel,..

Maar op de plaats van mijn vorige CX,..(GL 400 bj. 84) zat een stelboutje om de distri-ketting te spannen,.. aan de rechterzijde van het blok,... en er zat tevens een plug met schroefdraad om de merktekens te zien als je de ketting wilde spannen,..en op tijd zetten,!

De meeste van jullie wel bekend,..

Nu dus,.. bij mij ontbreekt het stelboutje,..en op de plaats van de schroefplug,.. zit een alu pijpje met een slang eraan die naar het luchtfilter loopt,..( extra carterventilatie?),...

Dus mijn vraag is ,..ik hoef er niets aan te verstellen (spanning ketting ) en kan er ook niets aan verstellen,.. behalve dan de klepspelling!

Benieuwd naar jullie reacties,..

Ciao,..Han,..Alfa V6.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 jan. 2010 08:46 
Hallo Han,

dan heb je nu een CX met de automatische spanner en de gemodificeerde ontluchting.

Dat is alletwee normaal af fabriek, alleen komt die specifieke combinatie niet zoveel voor geloof ik. In '82 weer anders met ontluchting achterop blok bij transistor ontsteking.

plezier,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver hanalfa
Gast 
#3 | Geplaatst: 15 jan. 2010 08:57 | Aangepast door: hanalfa 
Oké,.... weer wat geleerd en duidelijk,.. maar hoef dus nooit meer de distri- ketting te stellen,. totdat hij (kapot gaat),..?,.. niet te hopen natuurlijk,.!

Dank Frans,.

Ciao,..Han,..Alfa V6.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 jan. 2010 09:17 
Kapot gaat het niet in één keer. Begeven moment hoor je een rammel, maar die kan je dan nog niet tuis brengen. 2000 kilometer verder is deze rammel wel duidelijk geworden, en dan ga je de boel vervangen.
Rij je dan toch nog 5000 kilometer door, dan zou het wel eens kapot kunnen gaan.
Normaal gesproken blijft de ketting heel, en slaan de spanners kapot.

Met vriendelijke groet Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver hanalfa
Gast 
#5 | Geplaatst: 15 jan. 2010 10:28 | Aangepast door: hanalfa 
Nouw Marco,.. als ik de gevreesde km standen hoor kan ik nog wel 5 jaar vooruit,.. (rijd hooguit 1500 km per jaar,),.. maar bedankt voor de info,..

Nog valbeugels op de foto gezet,.??

Anders stuur ze maar op dat setje van € 25,.

Voor adres en betaling je hebt mij e-mail adres,..

Ciao,..Han,..Alfa V6.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 jan. 2010 15:26 
Nee, ik was nog niet zo ver, ik hoop volgende week iets meer te kunnen doen. Afgelopen week was niet echt een goede week. Ik was al druk, en toen liep mijn bad ook nog eens leeg via een roestgaatje van buiten af. Dus, een beetje probleem tuis. Bad kapot, dus die heb ik maar domweg dicht gekit. Dus, geef het nog even.
Groetjes Marco.

Trouwens, normaal gesproken gaat de ditributie ongeveer 60,000 tot 70,000 kilometer mee.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Toon
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 jan. 2010 20:33 
beste macro,

Na het lezen van je stuk zelf ook even gekeken.

Ik heb voor mijn project mijn blok er af en net als de rest van alle onderdelen van mijn cx.

kan het ook zijn dat je wel een stelboutje heb op de achterkant van je achterste deksel aan het verticale stuk aan de rechterkant? (net achter het alluminium buisje van de carterontluchting?)

of is dit ook een zelfspanner? cx500B model december 81'

groet Toon

Verder heb in de motor voor dat ik besloot hem op te knappen netjes aan het lopen gemaakt (ook met hulp van theo) en een aantal km's gemaakt. blok loopt heel mooi, zonder tikken of andere rare geluiden.

Schrijver Toon
Gast 
#8 | Geplaatst: 20 jan. 2010 20:00 
Iemand een antwoord op mijn vorige vraag?

is dit een zelfspanner of handmatig?

mvg

Toon

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Zelf spannende distributieketting,??

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ sieds ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven