Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

CX500 z uit 1978 15 jaar stil gestaan

Schrijver Ed Potjer
Gast 
#1 | Geplaatst: 30 jan. 2010 13:40 
Hallo Honda cx vrienden,
Bij toeval ben ik in het bezit gekomen van een CX500 Z uit 1978. Vorig jaar heeft mijn 26 jaar oude Honda Magna V65 na 16 jaar trouwe dienst de geest gegeven en aangezien ik nog geen nieuwe fiets had ben ik wel blij met deze cx 500.
Na het plaatsen van een nieuwe accu bleek er zowaar nog leven in deze motor te zitten, cockpit lampen branden en de richtingaanwijzers doen het ook nog.
Het starten ging echter niet. (even heel kort op de startknop gedrukt). Ik zag aan het dimmen van de lampjes dat er wel stroom naar de starter ging maar geen enkele beweging.
Wie heeft er ervaring met het reanimeren van zo'n oude motorfiets die ook nog eens 15 jaar heeft stilgestaan.
Graag advies over de dingen die ik moet doen en vooral de dingen die ik niet moet doen.

Alvast bedankt
Ed

Schrijver kwaker
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 jan. 2010 13:45 
Waar zou de ambulance heen moeten voor deze reanimatie ?

Schrijver toto

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 jan. 2010 14:03 
Naar Zoetermeer natuurlijk. Waar anders.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Ed Potjer
Gast 
#4 | Geplaatst: 30 jan. 2010 14:12 
De motor staat in zoetermeer

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 30 jan. 2010 14:49 | Aangepast door: JiMi 
Dat lijkt me een leuke uitdaging.
Moet je in dit soort situaties niet als eerste proberen de krukas handmatig rond te draaien (met een T-sleutel) via het inspectiegat, in plaats van elektrisch starten? Zo kun je in elk geval op een veilige manier controleren of de zuigers vast zitten, zonder dat de boel helemaal vastslaat.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 jan. 2010 15:03 
Ah! Dat was het.

Zo zie je maar, als mijn CX een tijdje stil staat dan zakt de kennis snel weg. Inderdaad. Via krukas-gat voor op het blok, onder de radiator, met een dop/pijp sleutel eens proberen of er nog beweging in zit. Zonder de bougies, natuurlijk, anders moet je nog door de compressie heen trekken ook.
En het electra werkt ook allemaal nog?

Da's mooi, misschien weer een CX gered.....

Har4mony,
Hans.
( vind CX slopen voor onderdelen toch een beetje triest )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 30 jan. 2010 17:38 
Ed, als je de bougies er uit haalt, en dan wat Hansv schrijft, maar denk er wel aan dat je de sleutel of dop enkelt met de klok mee moet draaijen en nooit terug want dan draai je de bout los en dan moet je de voordeksel er af halen en dat is dan niet leuk.
Wat ik wel eens doe dat is er gasolie in het bougie gat gooijen, niet zoveel en laat dat een of twee dagen lekker intrekken. gas handel wel dicht laten bij het proberen Als hij of zij of hem of haar vast zit om deze weer los te krijgen doe voorzichtig en geen haast als ze draaid dan bougie er in schoone benzine in de carb de noodschakelaar in het midden choke helemaal uit en starten maar
veel geluk en veel plezier als de motor weer draaid wel rustig aan dus niet meteen vol toeren draaijen
Ouwe_Jan die je weer volgd hoe het afloopt
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 30 jan. 2010 18:17 
En Ed, zet gerust een auto accu parallel aan de CX accu als je de eerste keer gaat starten, CXen staan er om bekend dat ze de eerste keer na lang stilstaan lang moeten doorstarten om op gang te komen.

Succes

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver hanalfa
Gast 
#9 | Geplaatst: 30 jan. 2010 20:41 | Aangepast door: hanalfa 
Dus doen,.. en je motor slaat aan,..

Wel ff doorstarten,..

Ciao,..Han,..Alfa V6,..

(Deelname aan 100 jarig bestaan van Alfa Romeo,..juni,..2010

Schrijver kwaker
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 30 jan. 2010 20:53 
genoeg info zo

lijkt me niet nodig om nog naar zoetermeer af te zakken denk ik

Schrijver Janxx
Gast 
#11 | Geplaatst: 30 jan. 2010 22:54 
Na drie jaar stil staan en controle of niet alles vast zat heb ik het schroefje in de pijp tussen de caburatuur en de cilinder open gemaakt en hierin ongeveer 10 ml benzine ingespoten.
Twee keer even starten en het blok kwam weer tot leven.
Daarna verse benzine in de tank met caburateurreiniger en het liep weer als een trein.

Schrijver bern46
Gast 
#12 | Geplaatst: 31 jan. 2010 11:17 
neevlo

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX500 z uit 1978 15 jaar stil gestaan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven