Hallo allemaal. Mijn CX500 uit 1982 hapert gigantisch tussen ca. 4.500 & 6.000 rpm bij een goed opgewarmde motor. Volgens mij loopt hij dan op 1 cylinder. Vóór en na het genoemde toerental trekt hij weer als een speer. Om door de toerenrange heen te kunnen, schakel ik bij optrekken heel snel door naar 2-3-4-5e versnelling, todat ik zo'n 60 km/u rijdt en dan schakel ik terug naar z'n 3 en zodat ik meteen boven de 6000 rpm kom en zodoende kan ik wegkomen. Een heel gedoe dus.
Het volgende heb ik al geprobeerd om het te verhelpen:
A. CDI box vervangen (hielp niet)
B. Benzineleidingen, carbs gereinigd (hielp niet)
C. Nieuwe NGK bougies (hielp niet)
D. Luchtfilter gereinigd (hielp niet).
Nu heb ik ergens op een site gelezen dat de vonksterkte van 1 van de 2 cylinders te zwak kan zijn. Hiervoor zou en Stator (??) vervangen moeten worden of zo.
Maarrr...er is ook een nieuw type bougie op de markt onder de naam BRISK (zie
www.brisk.de) die een veel betere vonk afgeeft dan de normale bougies. Dat heeft te maken met gebruikt materiaal en het feit dat de vonk rondom kan overspringen i.p.v. alleen naar het nippeltje erboven.
Vragen aan de lezers:
- moet ik echt denken aan vv. van de stator?
- heeft iemand ervaring met de BRISK bougies?
- passen die op een CX?
- .....?
Jullie hulp is meer dan welkom, want ik wil wel weer eens gewoon kunnen rijden zonder te veel heen en weer schakelen.
Dank dank dank, Martin