Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Startmotorprobleem? Of accu?

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Jurrien
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 feb. 2010 08:36 
Hallo,

Mijn onlangs aangeschafte cx650e heeft een startprobleem. De startmotor krijgt hem maar moeilijk rond. Meestal krijgt hij hem 1 slag rond en dan lijkt het wel alsof de startmotor zich terugtrekt. Dat wil zeggen: je hoort de startmotor toeren maken, maar hij drijft niet aan. Het is altijd even wachten tot hij weer stilstaat en dan kan de volgende startpoging ondernomen worden.

Nu dacht ik dat het aan de accu zou liggen, aangezien de motor even stilgestaan had.. Maar is dat wel zo? Ik ben reuzebenieuwd.

Groeten, Jurrien

Schrijver udent

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 feb. 2010 09:56 
Accu opladen, en weer proberen.
Draait de startmotor dan nog door, dan kunnen de meenemers in het starter tandwiel de oorzaak zijn, dan moet de motor eronderuit en achter open.
Zie prikbord en zoek op starten.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 15 feb. 2010 10:08 
Lijkt inderdaad op een startkoppeling die kuren heeft.
Drie rolletjes, met veertjes en een stiftje. Maar het blok moet wel open om de onderdelen te kunnen vervangen.
Onderdelen nrs 16, 7 en 6 op de tekening.
startkoppeling zit in het vliegwiel van de generator
Rij je te lang door, dan kan er gebeuren wat je op de foto ziet.
startkoppeling CX650E
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 feb. 2010 10:58 
Of boem ho en de motor staat stil met de nodige problemen als je te hard gaat.
Dus een klein werkje voor jou en let meteen op de Nokkenasketting en de geleide spanner etc etc want je moet toch de achterdeksel Demonteren
groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Jurrien
Gast 
#5 | Geplaatst: 15 feb. 2010 11:37 
Ok, vriendelijk bedankt voor de duidelijke reacties!

Net waar ik zin in had, lekker het blok van m'n nieuwe motor openhalen. Zeker met deze temperaturen. Maargoed.

Ik heb een Haynes-werkplaatshandboek, dus volgens mij moet het helemaal goedkomen.

Nog een vraagje ter interesse: hoe werkt de startmotor precies? Het klinkt alsof er een tandwiel wordt uigeschoven voor het starten (net al bij een auto), maar ik zie toch een vrijloopkoppeling?

Nog een vraag ter interesse: in hoeverre moet het blok nu uit elkaar? Is het alleen een kap verwijderen? Of Carters splitsen? Veel werk?

Groeten, Jurrien

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 feb. 2010 11:50 
Mocht je er niet uit komen, bel dan even, ik probeer via de telefoon altijd wel wat hulp je bieden.

Mocht je verlegen zitten om veertjes of zelfs een ander vliegewiel, ik heb alles op voorraad liggen. Ook pakkingen en een waterpomp seal.
En nog veel meer.

Groetjes Marco.
Tel 0321 312336
0657731866
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 15 feb. 2010 12:20 | Aangepast door: MAST 
De startmotor heeft een klein tandwiel, dat drijft een ander tandwiel aan, (links naast de rotor op de foto /of nr 2 op de tekening) Dat tandwiel drijft een groter tandwiel aan. (nr 4 op de tekening) Normaal draait het vrij, alleen als de startmotor de tandwielen aandrijft, zorgen de rolletjes en de veertjes ervoor dat de rotor (en de krukas) gaan draaien.
Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.
Het blok moet uit het frame, en het achterdeksel moet eraf. Als dat toch open ligt, kijk gelijk naar de distributieketting en de spanner. De waterpompseal kan je beter meteen ook vervangen.
Marcel.
(de foto van het blok is van een CX500, maar voor de startkoppeling maakt dat niet uit.)
CX500 blok achterdeksel eraf
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jurrien
Gast 
#8 | Geplaatst: 15 feb. 2010 13:03 
Ah ok, stelt eigenlijk niet zo veel voor. Ik schrok een beetje bij 'blok moet open'. Maar het is in feite alleen een dekseltje wat er af moet. Dat moet gaan lukken. Marco, bedankt voor je aanbod! Ik laat het weten als ik iets nodig heb.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 feb. 2010 13:24 | Aangepast door: ouwe_jan 
Daar gaan we weer
Het is toch heel moeilijk om als er leden zijn die antwoord op diversen vragen een antwoord geven
Maar om steeds maar op de antwoord te zetten bel me, of ik heb genoeg onderdelen etc etc
DIT IS BIJ DIVERSEN LEDEN EEN DOORN IN HET OOG
Dus Bestuur wij hoopen dat Uw daar nu eens wat aan gaat doen
Ik persoonlijk vindt dat erg vervelend
Er is in verleden tijd al eens wat over gezegt maar ........het is nog steeds het zelfde
Ouwe_Jan
0229
332152 of
o6 12543371
mijn bank nummer is 3371458
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 15 feb. 2010 15:58 
Sorry Ouwe_Jan, maar er zijn zat leden, die het fijn vinden, dat Marco die spullen kan leveren en daar hoor ik ook bij.

Groetjes van Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#11 | Geplaatst: 15 feb. 2010 16:49 
henk, mijn ratje heeft een2e veilig leven gekregen door marco en toen kende ik de hele cx-club nogniet eens maar hem alleen via een silverwing rijder.

ouwe jan, mijn bank heeft geen nummer, ik heb overal gekeken ook aan de binnenkant hihi..,.

groetjes werner (heeft nu een kapotte bank)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Jurrien
Gast 
#12 | Geplaatst: 15 feb. 2010 21:36 
Even voor de volledigheid, het geluid in dit filmpje is exact hetgeen wat ik hoor:

http://www.youtube.com/watch?v=Y3oKj-7MgUM

De startkoppeling dus?

(ik check het liever even dubbel, voordat ik het blok uit het frame ga bouwen...)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 15 feb. 2010 22:10 
Als je toch bezig bent, is dit stukje hier misschien ook nuttig, zeker voor een 650 naar 't schijnt.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver beussie
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 15 feb. 2010 22:16 
ik ben het helemaal met O.J. eens want dat soort opmerkingen met tel.nr. en alles er bij op de "'chatsite ""begint mij ook mateloos te irriteren en doet mijn lol bij de CXclub alleen maar afnemen
groeten Beussie

Schrijver Arcath
Gast 
#15 | Geplaatst: 15 feb. 2010 22:41 
Er staan nog net geen prijzen mee want dat mag niet. inderdaad vind ik het net als bovenstaande en oj niet echt gepast.

Marco is een beste vent met genoeg kennis en onderdelen. mensen die wat nodig hebben weten hem nu echt wel te vinden. net als ik.

toch vind ik het ook tegenover marco niet echt iets om op een publiek forum over te discusieren...

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Startmotorprobleem? Of accu?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven