Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Remmen reviseren

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 feb. 2010 16:49 
Twee vragen:

Op basis van welke argumenten zou ik moeten besluiten de remmen wel/niet te reviseren?

Wat is de minimale dikte van de remblokken om veilig te kunnen rijden?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 feb. 2010 17:48 
Volgens mij staat er een streepje tot hoever de blokken versleten mogen zijn, maximaal!!
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver kwaker
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 feb. 2010 18:48 
wettelijk gezien mag er geen metaal metaal contact zijn dus eigenlijk kan je tot net aan doorrijden zolang er maar wat op zit

de schijf heeft wel een minimale dikte die zou ergens bij de fabrieksgegevens moeten staan.

onderhoudtechnisch zou ik ze vervangen als ik het idee krijg dat de motor vroeguh beter remde.

nieuwe remblokken geeft vaak ! een beter remresultaat (ps houd daar ook rekening mee als je voor het eerst gaat rijden met nieuw blokjes)

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 feb. 2010 19:02 
De schijven zijn nog wel dik genoeg.

De blokken, daar zit zo'n gleuf in het midden die het remblok in tweeën deelt. Is dat het "streepje" waar Honkie Tonkie het over heeft? De gleuf is nog 2 mm diep. In totaal zit er nog zo'n 4 mm vlees op. Da's niet echt veel maar het kan nog.

Hoe zit het met de remklauw/zuiger? Moet ik die reviseren, ook al is er misschien niet direct aanleiding toe?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 feb. 2010 19:40 
Ik heb het zelf nooit bekeken, maar op de remklauw moet dat streepje staan, bij de opening waardoor je de blokken kan zien.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 feb. 2010 20:20 
Hoi Jimmi ,

Kijk wel even naar alle blokken soms kunnen ze onderling wel wat verschil tonen in slijtage (onder inwerking van vuil kan er wel eens een blokeren en daardoor harder slijten) als je besluit ze te vervangen is het slim om de zuiger / zuigers er d.m.v. je rem handel helemaal uit te pompen
Let op welke er het eerst uit komt vul die uit met een paar houten blokjes zodat de tweede er ook zo ver uit komt dan heb je ze er beide tegelijk uit
daarna alles goed reinigen en als het nodig is nieuwe keer-ringen er in let op dat je de zuigers niet beschadigd of laat vallen want het is een nauwkeurige passing daarna alles weer monteren en let op de vuilkeering (manchet) dat die goed zit
daarna nieuwe remolie er in en goed ontluchten met de nieuwe remschoenen er tussen
het lijkt allemaal heel wat maar alles staat natuurlijk ook in het onderhouds boek werk netjes en schoon dan moet het goed gaan

gr Arnold

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 feb. 2010 21:21 
Hallo Jimmi,

niet dat ik nou zo'n remmen expert ben, maar paar stukjes ervaring tot nu toe dan maar :

- minimum dikte van schijven staat meestal ook op de schijven zelf ingeslagen.
(4 mm voor een Z/A met dubbele schijven dacht ik)
- als er een streepje voor slijtage op de blokken zit, dan is het een groefje rondom aan de buitenkant
- in ieder geval de ophanging van de klauwen grondig schoon en gangbaar maken, moet kunnen bewegen
- als je nieuwe blokken zet moeten de zuigers teruggeduwd. Zijn ze dan niet mooi schoon komen ze vast te zitten, kan je alsnog de hele klauwen doen (pas nog zelf gehad), beter alles of nog even niet als 't goed remt

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arcath
Gast 
#8 | Geplaatst: 18 feb. 2010 00:21 | Aangepast door: Arcath 
ik weet alleen dat voor de wing met dubbele schijven grens 4 mm is.

URL

stap voor stap revisie.

remblokjes hebben een indicatie streep/groef welke je kan zien zonder remklauw los te halen..

nog iets mocht je ze vervangen.. vervang ze gelijk allemaal.. en hou t niet bij 1

Schrijver kwaker
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 feb. 2010 22:06 
advies van een monteur

als er geen noodzaak is tot reviseren van remklauwen niet doen tenzij je weet waar je mee bezig bent

als je de behoefte hebt om ze toch te reviseren wacht daar dan mee totdat je samen bent met iemand die er wel verstand van heeft. immers er is geen haast bij.

overigens asl je zuigers als enigsins uit staan en ze zijn een beetje verroest, stukje schuurlinnen 1000 of hoger beetje wd40 en lekker polijsten gaat de zuiger ook niet lekken als je ze verder induwt met nieuwe blokken.

ps is advies als je denkt dat je er genoeg verstand van hebt, by all means.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 20 feb. 2010 10:13 
Bedankt voor alle tips, hier kan ik wel wat mee!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Remmen reviseren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven