Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cx650-blok uit frame.. Wat nakijken?

 
Schrijver Jurrien
Gast 
#1 | Geplaatst: 25 feb. 2010 09:09 | Aangepast door: Jurrien 
Hallo,

ik had eerst dit topic: http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&forum=6&topic=9170
Maar dat gaat meer over onderlinge discussies dan over mijn probleem, daarom even een nieuw topic.

Ik heb het blok uit de motor (jeuzes wat zwaar) en vraag me af wat ik nu allemaal na kan kijken? Wat raden jullie aan?

Lege cx:



Blok op de operatietafel:


Hier schrok ik wel van, de benzinetank is aardig rot van achteren. Is dat erg? Gaat ie daar snel lekken?



En ik heb de aftapbout van de radiateur kapotgedraaid.. Is van kunststof, hoort dat?



Maar de hoofdvraag is dus: wat raden jullie aan om nu na te kijken?

Het blok moet dus sowieso van achteren open om de startmotorkoppeling te bekijken, maar als het te combineren valt met checken van andere onderdelen is dat mooi meegenomen.

Groeten, Jurrien

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 feb. 2010 09:33 
voor de benzinetank zoek even een ander.
aftapbout van de radiateur is van kunststof.
verder kijk eens hier
http://www.xs4all.nl/~ameuwese
en zo zijn er nog veel meer.
gr
andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#3 | Geplaatst: 25 feb. 2010 11:15 
Heb event. nog wel een tank en een radiateur liggen.

Paul

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 25 feb. 2010 11:44 
Als de boel toch open ligt, vervang dan gelijk de nokkenas ketting en kijk de spanner van de ketting na. Controleer of de drie torx schroeven van de rotor nog goed vast zitten. Vervang de waterpompkeerring en let goed op de ringetjes die op de as van de waterpomp zitten. (een koperen aan de "buitenkant", en een metalen aan de "binnenkant".
Meet je stator door, en vervang zonodig. Jou dynamo laadde niet goed meer bij meen ik te herinneren?
Let op bij de montage dat de pick-up van de ontsteking goed zit. Het kleine nokje daarvan moet in de kleinste uitsparing van de krukas komen.
Zie ook mijn weblog
Een tip om je blok weer iets makkelijker terug te plaatsen:"Flondje"
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jurrien
Gast 
#5 | Geplaatst: 25 feb. 2010 12:32 
Maar, mijn vraag is eigenlijk: gaat de tank wel eens lek op dat punt? Anders rij ik er gewoon mee door, je zit dit toch niet, zit onder de buddy.

In elk geval bedankt voor de verdere reacties, ik ga de websites thuis doorkijken.

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 25 feb. 2010 13:33 
lekkage bij een 'E-tank' ontstaat vaak aan een van beide zijkanten , het laagste gedeelte, op de felsnaad!
leuke wide angle foto's. ik zag dat je een canon toestel gebruikte, met welke lens?
groet, theoj

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 feb. 2010 17:28 
De tank zal daar niet gaan lekken. Het is de lip waar de tank mee op het frame vastzit.

Schrijver Jurrien
Gast 
#8 | Geplaatst: 26 feb. 2010 11:18 
Ok, dan laat ik die tank voor wat het is. Ik hoop binnenkort meer vragen te kunnen stellen, ben gisteren niet toegekomen aan sleutelen. Mijn radiateur heeft trouwens her en der bruine plekjes, komt het wel eens voor dat zo'n ding doorroest? Of is het gewoon terugmonteren en gaan?

Theojansen, ik gebruik een Polar 8mm fisheyelens op m'n canon. Erg leuk ding!

Schrijver theojansen
Gast 
#9 | Geplaatst: 27 feb. 2010 11:50 
leuke lens Jurrien, dank voor je antwoord.

de radiator gaat meestal kapot door niet op tijd verversen van koelvloeistof of bijvullen met water iplv koelvloeistof. dan krijg je inwendige vervuiling.

groet, theoj

Schrijver Jurrien
Gast 
#10 | Geplaatst: 28 feb. 2010 13:00 | Aangepast door: Jurrien 
Nou, ik heb lekker kunnen prutsen:



Maar verder dan dit kom ik niet, je hebt een m20x1.5-bout nodig (als ik het draad goed gemeten heb? -> vraag 1). Waar haal je zo'n bout? (Vraag 2).

Verder is de distributieketting behoorlijk tekeer gegaan in het carter, is dat erg? Wat moet ik daar aan doen? Spanner vervangen, ketting vervangen? (Vraag 3):



Vraag 4: Het waterpompdekseltje was helemaal dichtgesmeerd met vloeibare pakking, is dat de bedoeling?



Vraag 5: Mag je het vliegwiel er eventueel ook zo af trekken met een poelietrekker?



Vraag 6: Ik heb de restanten van de kunststoffen aftapbout uit de radiator gekregen, waar kan ik zo'n nieuwe bout vinden? Is dat speciaal cx, of komen dat soort pluggen vaker voor (in auto's bijvoorbeeld?)

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 28 feb. 2010 13:40 
De pakking van het waterpompdeksel hoort een rubber ring te zijn. Waarschijnlijk heeft de vorige sleutelaar die ring niet gehad en de boel met vloeibare pakking gedicht.
De ketting moet je vervangen, en het komt vaker voor dat er zulke schade te zien is. Met een nieuwe ketting en een goed werkende spanner, moet het verder geen probleem zijn.
De maat van de bout die je zoekt, komt overeen met de maat van de "bout"van je oliefilter. Maar je kan ook bij een garage voor vrachtwagens gaan kijken of ze daar zo'n maat bout voor je hebben, de oliefilter bout is vrij zwak om daarmee de rotor van de as te drukken.
Het kunststof boutje lijkt mij gewoon te vervangen door een ander kunststof boutje, en als je dat niet kan vinden, dan maar een metalen. Geen idee wat de reden is geweest van Honda om daar een kunststof boutje te plaatsen? Als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen, graag!
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 28 feb. 2010 15:33 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb mijn bout gekocht bij W&O Techniek in Veenendaal. Ik geloof dat je ze via hun site kunt bestellen.
Zie foto ergens halverwege de pagina.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Jurrien
Gast 
#13 | Geplaatst: 3 maart 2010 21:10 
Nou, ik heb een bout gevonden bij Fabory, heb het vliegwiel er nu af liggen. Maar nu, waar zit het probleem van de startmotorkoppeling? De drie tonnetjes en veertjes zien er goed uit. Het loopvlak van deze tonnetjes is niet helemaal rond meer, je kunt wat oneffenheden voelen. Maar dit is minimaal. Is dat wel de boosdoener?

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 3 maart 2010 23:31 
Je vertelde eerder dat het geluid van het filmpje precies leek op wat er bij jou motor te horen is. Dan moet er toch echt iets aan de hand zijn met je startkoppeling.
De tonnetjes horen glad te zijn, het kan wel zijn dat er in de rotor wat sporen te voelen zijn. De veertjes, hoewel die vanzichzelf niet zo veel veerkracht hebben, kunnen hun veerkracht zijn verloren. Het geheel moet soepel kunnen bewegen. Zitten die drie Torx schroeven wel goed vast?
Succes.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cx650-blok uit frame.. Wat nakijken?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven