Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Knallend geluid na gas loslaten

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 aug. 2002 12:28 
Als ik het gas dichtdraai begint het te knallen in de uitlaat.
De balanspot is al vervangen.
Als het probleem in de ontsteking zit, kan ik daar iets aan bijregelen?
Zo ja, wat?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 aug. 2002 21:07 
Hoi Anoniem,

Je zou eens het volgende kunnen doen/uitvoeren/vervangen:
- uitlaatsysteem controleren op lekkende pakkingen (m.n. bij de balanspot)
- in de zijkant van elke carburateur zitten membranen die graag poreus worden. Die regelen bij het gas loslaten de lucht-mengselverhouding;
- carburateurs grondig reinigen (bij voorkeur ultrasoon)
- de carburateurs synchroniseren
- de bougiedoppen doormeten (moeten 5 KOhm weerstand hebben) en de bougieelektrodenafstand afstellen
- de bobines doormeten
- alle elektrische stekkerverbindingen grondig reinigen
- aan de ontsteking valt bij de CDI ontstekingen (= t/m 1981) niets af te regelen; als je haperingen hebt bij het optrekken (m.n. tussen de 5.000 en 7.000 toeren dan is het waarschijnlijk de dynamostator.

Succes met de speurtocht en laat dit forum weten wat de oorzaak is geweest.

Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 29 aug. 2002 09:52 
Ik had het probleem vorig jaar (CX uit 1978). Bij mij was de oplossing na veel gezoek het vervangen van de CDI box. Wil natuurlijk niet zeggen of dit bij jou ook zo is, maar als je er makkelijk (niet te duur tweedehands) aan kunt komen is dit gemakkelijk te proberen. Nooit weg om er een te hebben liggen..
Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 29 aug. 2002 18:15 
Ik heb het probleem ook. Ik ging er steeds vanuit dat het te maken had met een lekke uitlaat maar dat is misschien toch niet zo. Mijn belangrijkste zorg is: kan het kwaad?
Is het slecht voor de uitlaatkleppen?
Bvd Gr, Kaspar

Schrijver Anoniem
Gast 
#5 | Geplaatst: 2 sept. 2002 13:57 
Hoi Hans,

Je schrijft dat lekkende pakkingen bij de balanspot het probleem zou kunnen zijn. Ik heb een imitatie-balanspot gemonteerd zonder pakkingen. En inderdaad de verbindingen zijn niet 100% dicht, echter de buizen schuiven zonder speling strak over elkaar, er is dus geen ruimte voor een pakking.
Zou dit nou echt het probleem kunnen zijn ?

Schrijver CMO
Gast 
#6 | Geplaatst: 10 okt. 2002 20:32 
Beste knallers,

Ben eens met vele redenen. Voordat er CDI boxen gekocht worden een aantal doe het zelf oplossingen:Bougies vervangen. Een vonkende bougie hoeft niet te vonken in de cilinder!! (drukverschil cilinder) Carburateurs goed schoonmaken (niet alleen een Wynss spuitbusje) Maak de carb's volledig schoon en polijst de vaccuumpotten op met bv koperpoets. Kijk ook of de accelereermembramen nog werken (die kleine rubbereb klepjes met een messing bolletje) aan de zijkant vann de carb's) Ook deze kunnen gepolijst worden.

Succes


CMO




Succes

Schrijver Eric
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 okt. 2002 12:23 
Mijn CX is inmiddels als nieuw (geheel gereviseerd blok en inmiddels ook andere ontstekingsset). Alles OK, toch ploffen bij gas los. Er zit en imitatie balanspot op, dus geen ruimte voor pakkingen. Nu heb ik na in elkaar schuiven van het uitlaatsysteem, maar voor montage van de klemmen wat aluminium-tape toegepast. Dat is hittebestendig. Nu is mijn CX-je weer lekker stil.

Ik heb overigens wel wat problemen bij doortrekken vanaf 140 per uur. Dan wil ie gewoon niet verder. Ik vermoed dat er geen brandstof doorkomt. Choke open geeft nl geen verschil. De carbs zijn hartstikke schoon. Iemand een idee?

Groet
Eric

Schrijver CMO
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 okt. 2002 08:29 
Beste Eric,

Allereerst heeft het lostrekken met een open choke geen zin omdat je de luchtoevoer afknijpt met een vlinderklep. De motor krijgt altijd minder lucht en zal dus nooit "sneller" zijn. (de choke geeft een rijker verbrandingsmengsel = meer benzine dan onder normale omstandigheden)
Ik denk dat het probleem in de immitatiebalanspot zit. Deze potten zijn niet voor niets. Zij zorgen dat de motor beter in balans loopt (minder drukverschillen in de uitlaat na verbranding) Als de balanspot wordt verwijderd resulteerd dit in vermogenverlies in de hogere toerentallen. Dit uit zich natuurlijk het beste als je in de hoogste versnelling rijdt.

Succes,

CMO

PS men heeft toch niet bij het nakijken (revisreren) van de carbs andere sproeiers gemonteerd. ook dit kan tot verlies leiden.

Schrijver Eric
Gast 
#9 | Geplaatst: 15 okt. 2002 21:03 
Beste CMO,

Bedankt voor je reactie. De balanspot kan het volgens mij niet zijn, want hij heeft er goed mee gelopen. Ze zullen die dingen toch ook wel testen als ze dat op de markt brengen, denk je niet? Dit euvel is pas van de laatste 2500 km. Ik denk dat ik toch nog maar eens de carbs goed na zal lopen. Het gekke is dat het probleem zich alleen voordoet bij een combinatie van toeren draaien én vermogen vragen, dus alleen in z'n vijfde of bij fors klimmen in z'n vierde.
Het luchtfilter is schoon, by the way.
Overigens, er heeft nog niemand aan m'n motortje gezeten, behalve ikzelf en het revisiebedrijf dat de krukas met big-end lagers, drijfstangen en koppenrevisie heeft gemonteerd/uitgevoerd.

Schrijver fomoco38
Gast 
#10 | Geplaatst: 23 juni 2003 21:59 
het zou kunnen dat hij te weinig benzine krijgt. Mijn insziens de sproeiers verkalkt. Nazien dus, of proberen de sproeiernaals een standje hoger zetten.

Schrijver rensje
Gast 
#11 | Geplaatst: 6 juli 2003 11:28 
Hallo,

Had ooit hetzelfde probleem en toen zat er een heel klein gaatje in mijn inlaatrubber aan de achterzijde. Aluminiumtape op gedaan en nooit meer problemen

Schrijver niekvdh
Gast 
#12 | Geplaatst: 8 juli 2003 20:57 
Heb je de carbs goed gesynchroniseerd? Snelle test: één voor één de bougiedoppen lostrekken. Als hij aan een kant normaal blijft lopen, en aan de andere kant stilvalt, zijn ze niet in balans en loopt hij in feite op één poot.

Niek

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Knallend geluid na gas loslaten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven