Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

motor start niet meer na winterstalling

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Dennis Volkerink
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 maart 2010 19:19 
Hallo iedereen,

mijn honda cx500 uit 1978 die ik rijdend heb weggezet wil niet meer starten, de accu is voordat ik hem weggezet heb vervangen omdat de oude de geest gegeven had.

Ik heb de bougies nagekeken en deze vonken gewoon, startmotor komt rond (maar of ik hem gewoon aan de accu zet of aan mijn auto koppel, de startmotor gaat niet heel erg snel rond.)

Nu had mijn motor tevens al het probleem dat deze tussen de 5000 en 7000 toeren gaat inhouden dus de stator leek me al niet aan de goede kant, kan dit ook de reden zijn waarom ik hem nu met geen mogelijkheid aan de praat krijg? (zelfs aanslepen werkte niet)

Schrijver steenmar
Gast 
#2 | Geplaatst: 2 maart 2010 21:22 
Er zijn vast wel checklistjes die verder gaan dan de controle op een vonk (hier ook: MAST heeft wel eens verwezen naar http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/wontgo/): krijgt-ie benzine, starthulp gebruikt (hobby-gas in het luchtfilter werkt ook goed).

Bij mijn cx (650) maakt wel echt heel erg verschil of ik met de autoaccu start of met de motoraccu. Behalve als de startkabels niet helemaal goed contact maken met de accupolen (!).

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 2 maart 2010 22:22 
@Steenmar;Startmotor aanpassen
Probeer dit eens met je startmotor. Ik heb het bij die van mij ook gedaan, en het starten gaat een stuk beter dan voorheen.
@Dennis: Je bougiedoppen, verwijder de weerstandjes, krijgt ie wel benzine? Dodemansknop?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Peter1
Gast 
#4 | Geplaatst: 3 maart 2010 05:28 
Accu voldoende spanning?
Benzinefilter(s)/leidingen verstopt?
Carbs vervuilt(aflaten lopen toen je hem had weggezet?)
Nieuwe peut(benzine) er in(wel met volle tank weggezet(eventueel met een benzinetoevoeging?)

Schrijver coevorden
Gast 
#5 | Geplaatst: 3 maart 2010 10:43 
Ik zit ook met dat probleem. Koud starten hopeloos. Warm dan hoef ik maar naar de knop te wijzen en hij loopt.
Misschien een domme vraag maar moet de benzine kraan altijd openstaan of moet het dicht bij het wegzetten van de motor?
Steenmar verwijst naar een webside maar dat is niet in het Nederlands. Jammer

Gast 
#6 | Geplaatst: 3 maart 2010 11:30 
De accu is nu net 5 maanden oud, bougies waren zwart na mijn startpogingen dus hij krijgt wel benzine.

Overigens is het wel zo dat ik er een teken van leven uit heb gekregen afgelopen zaterdag, hij heeft heel even gelopen maar na afslaan gaat de startmotor ook minder snel rond (ook aan de accu van een auto) en hoor ik geen enkel teken van leven meer.

Gast 
#7 | Geplaatst: 3 maart 2010 11:32 
en wat betreft de benzine.. Ik tank gewone euro95 en soms euro 98, maar is dat al 'oud' te noemen als ik hem eind oktober/begin november wegzet en hem nu weer wil gebruiken?

Kben nog een behoorlijke noob wat mn cx betreft maar ben bereid om te leren

Schrijver Peter1
Gast 
#8 | Geplaatst: 3 maart 2010 11:43 
@coevorden: caruburatie wellicht niet goed afgesteld? Mijn krantje staat altijd dicht(behalve wanneer ik rijd :P )
@Dennis: mbt de benzine, die kan na een tijdje door o.a. condens e.d. aangetast zijn. Er vormt zich ook na een tijdje afzetting in tank/filter en carbs. Dit kun je niet helemaal voorkomen, maar wel voorzorgsmaatregelen nemen zoals wegzetten met een volle tank, kraantje dicht en carbs. af laten lopen. Eventueel kan er een toevoeging aan je benzine worden toegevoegd om wat enigzins te voorkomen.
zie GOOGLE en dan als zoekoptie: motor winterklaar maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 maart 2010 13:23 | Aangepast door: Hansv 
Dennis,

Het kán aan de stator liggen. Meet de weerstandswaarde van de blauwe en de witte draad maar eens t.o.v. groen, de massa.

Ik had ook een vonk op de bougies, maar de waarden van blauw en wit waren veels te hoog. Gevolg slecht of helemaal niet starten.

Kijk ook even naar : dit verhaal , daar kun je de juiste waarden terug vinden.

Harmony,
Hans
( die met hetzelfde probleem heeft gezeten, en dus weet hoe rot het is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver edward
Gast 
#10 | Geplaatst: 3 maart 2010 13:24 
Domme vraag? Heb je al naar je noodknop (engine run) gekeken?
Ik zou het niet durven vragen als het mij ook niet een keer is overkomen.

Verder kan het slecht rondkrijgen van de startmotor ook het gevolg zijn van te dunne startkabels. Als ze tijdens het starten te warm worden zijn ze te dun.

Na 4 maanden zitten je carbs vol met slechte peut, maar dat werkt hooguit vertragend, niet blokkerend.

Tot slot, een koude start van een cx na een winterstalling kan best wel 5 minuten duren, hoor. Met dat eentonige weigeren: Hinnik, hinnik, hinnik, knal, pruttel, pruttel, pruttel.... Kortom, een beetje geduld is soms nodig.

Succes
Edward

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 maart 2010 13:30 
Dennis,

1. Je weet zeker dat er benzine in de cilinders komt? Ruik je een benzinelucht na een startpoging?

2. Je weet zeker dat je een goede vonk hebt (mooi blauw en regelmatig)? Een bougie die buiten de cilinder al slecht vonkt, doet dat erin gedraaid,nog slechter!

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 3 maart 2010 16:05 
Houd het simpel,

Ik loop volgens een stappen plan de zaken na.

Contact
noodknop
accu
vonken
benzine
Geen geluid, dan bougies er uit halen. Zijn ze droog of nat.

Als ze nat zijn dan schoon branden met de brander,
als ze droog zijn, dan tijdens starten even reimenreiniger in het luchtfilterhuis spuiten. Komt er dan leven in, dan weet je dat er iets met de brandstof toevoer is.

Ik pak een rubberen hamer en geef een paar tikken op de vlotterbakjes. Dan is het vaak zo wel gepiept. Nu komen de vlotters los, en loopt er benzine in de carbs.

(let op, de modellen met zelf denkend benzine kranen kunnen vast zitten. Als dat zo is moet je hier wat meer aandacht aan schenken. De type's zijn, CX500E CX650E, en de later CX500 custom modellen.)

Ik ga er wel van uit dat de tank vol is, de benzine niet ouder dan 1 jaar is, en dat je vonken ziet op de bougies.

Simpel, dan moet het wel lukken.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 5 maart 2010 08:57 
Hey Dennis,

We horen niks meer. Doet-ie-ut, of doet-ie-ut (nog steeds) niet?

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Gast 
#14 | Geplaatst: 5 maart 2010 14:22 
hallo iedereen

sorry voor de late reply, drukte op school en met de motor.

Nee hij loopt nog steeds niet, ik ben er even mee langs een motorzaak geweest en het zit hem in de ontsteking, op van die startvloeistof loopt hij wel.

De monteur die me hielp heeft honda gebelt en daar zei men dat het aan de CDI zou liggen... Is er iemand die in de buurt van Ommen woont die een werkende heeft die ik zou kunnen proberen of overnemen voor een schappelijk bedrag (arme student:P)

ik plaats tevens even een apart berichtje zodat ik iedereen aanspreek

Schrijver coevorden
Gast 
#15 | Geplaatst: 11 maart 2010 10:51 
De carburateurs zijn afgesteld en het is starten en lopen zowel bij koud als warm. Bij mij is nu het probleem opgelost. Alleen nu komen af en toe de remblokjes niet meer goed terug Maar dat is weer een ander vehaal. Kijken hoe dat nu weer kan.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 motor start niet meer na winterstalling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven