Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cx650-blok uit frame.. Wat nakijken? 2

 
Schrijver Jurrien
Gast 
#1 | Geplaatst: 4 maart 2010 21:39 | Aangepast door: Jurrien 
Oei, ik klikte in het andere topic verkeerd, nu is het gesloten. Excuus.

In elk geval, dit is het loopvlak van de startmotorkoppeling, je ziet dus hele kleine deukjes. De olie laat het er een stuk erger uit zien dat het is, je voelt ze zelfs nauwelijks met de hand. Is deze minimale slijtage de reden van de slippende startkoppeling?!



Tonnetjes hebben ook vlakke kantjes, hoewel ook heel erg minimaal en wat minder goed te zien op de foto.



Andere vraag: ik wil de distributieketting vervangen en ook de spanners controleren, maar mijn boek (haynes) is wat onduidelijk over de spanners.. Ze hebben het over oud type, nieuw type, gemodificeerde spanners, automatische en handmatige spanners, etc. Misschien dat een expert hier in 1 oogopslag kan vertellen wat en hoe ik moet controleren?:



Andere vraag, dit viel me op tijdens de demontage... Het schakeloverbrengmechanisme zit niet helemaal recht ten opzichte van elkaar. Hoort dit zo?! Voor m'n gevoel kan het ene getande plaatje zo langs het andere opschieten.


Schrijver Jurrien
Gast 
#2 | Geplaatst: 4 maart 2010 21:50 
Oh en trouwens, ik begin een boodschappenlijstje te krijgen... Misschien kunnen jullie al vertellen waar ik de volgende spullen het beste kan krijgen?

- o-ring chromen waterpijp
- pakking ontstekingsdekseltje en grote achterdeksel
- oliefilter
- distributieketting

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 maart 2010 23:14 
Zo te zien zijn van het schakelmechanisme een paar tanden afgebroken.
Beiden moeten 'zat' in elkaar vallen met de centerpunt tegenover elkaar )naders krijg je de motor niet in alle versnellingen'.
Onderdelen voor deze operatie: de Honda dealer
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver beussie
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 maart 2010 23:49 
volgens mij is de schakelas iets uit z`n passing want de veer er achter zit ook niet goed dus voordat je nieuwe onderdelen besteld eerst even de as van dat vorkje goed naar achter duwen
groeten Beussie

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 4 maart 2010 23:54 
Hallo Jurrien, het andere onderwerp heb ik weer geopend.
Voor onderdelen kan je bij de Honda dealer terecht, zoals Hans al opmerkte, maar je kan ook in Engeland bij David Silver (google maar of kijk bij "links"op deze site) of www.Wemoto.com terecht.
Zeker als je in een keer een aantal zaken besteld, is het de moeite en de transportkosten waard.
In Nederland kan je terecht bij oa Roukama, of (duur) CMSnl.com
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 5 maart 2010 11:02 | Aangepast door: theojansen 
die schakelvorkonderdelen heb ik wel voor je als ze echt kapot zijn, niet nieuw kopen.
zijn de tanden echt weg zoals op de foto lijkt? kan ik me bijna niet voorstellen.
kijk eens of je de assen waarop de vertanding zit niet iets naar binnen kan drukken! deze schuiven bij het demonteren van de achterste motordeksel vaak iets naar buiten en dan 'lijkt' het alsof je niet meer zou kunnen schakelen.
succes, theoj

Schrijver Jurrien
Gast 
#7 | Geplaatst: 6 maart 2010 14:01 
Ok, dat met het schakelmechanisme is opgelost, was een kwestie van assen iets beter proberen terug te duwen in het carter en ze zaten weer goed tegenover elkaar. Voor de duidelijkheid, er waren geen tandjes afgebroken, ze zaten gewoonweg niet op dezelfde hoogte. Maar nu wel, opgelost.

Kan iemand me nog vertellen:
- Of die minimale vlakke kantjes echt de reden zijn van het startmotorprobleem?
- Wat kan ik aan de spanners controleren?

Verdere vraag: hoe kan ik kijken of mijn spoelen goed zijn? Ze maken geen sluiting naar massa, kan ik verder nog iets controleren?

Bedankt voor de behulpzame antwoorden trouwens!

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 6 maart 2010 20:05 | Aangepast door: MAST 
Hallo, even zoeken binnen het prikbord, en je kan heel wat te weten komen. Gebruik daarvoor de ZOEKEN functie van het prikbord. Ik heb even gekeken voor je, en kwam het volgende tegen:Nokkenas spanner, een site uit Engeland, met helemaal onderaan de bladzijde twee foto's van de automatische spanner, een die versleten is, en een die helemaal goed is. En Marco heeft ook een keer iets uitgelegd: De spanner is uit elkaar te halen door simpel het kleine borg pennetje er uit te nemen.
Hierbij komen de onder delen vrij.
Nu kun je de kogel banen inspecteren op putten.
Ook het huis is te bekijken. Let op putten en of breuklijnen.

Kijk ook of de voorste geleide pen met hoed geen ruwe plekken vertoond.

Kort om, haal pennetje er uit en je kan hem helemaal uit elkaar halen.

Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jurrien
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 maart 2010 21:38 
Okdan, ik zal voortaan wat beter de zoekfunctie gebruiken, mijn excuses.

In elk geval bedankt voor de handige link, staat een erg duidelijk verhaal! Het enige is, er wordt niet dieper ingegaan op het uit elkaar halen van de automatische spanner. Er staat alleen: vervang hem. Nu vraag ik me af, waarom vervangen, wat kan er zo verslijten aan dat ding?

En welk pennetje moet je er uit nemen om de spanner uit elkaar te halen? Ze zitten alle drie (2 in het huis, 1 in het cilindertje) even vast en ben bang dat ik ze kapot maak door meer kracht te zetten.



Verder, de slippende starterkoppeling.. Nu viel me op dat 1 van de 3 tonnetjes niet helemaal naar binnen gedrukt worden door het veertje. Ik heb het veertje er uit gehaald en hij blijkt korter te zijn dan de andere twee veertjes. Hoort dat zo?

Het verschil:



Ik heb zo'n vermoeden dat dit het probleem is, omdat het in meerdere topics wordt genoemd... Maar waarom is dat veertje korter dan? Breekt dat af?

Schrijver Jurrien
Gast 
#10 | Geplaatst: 20 maart 2010 11:52 
Niemand?

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 20 maart 2010 12:55 
Hallo Jurrien, zie DIT verhaal.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jurrien
Gast 
#12 | Geplaatst: 20 maart 2010 15:15 
Okdan, duidelijk, en dan nog deze vraag:

undefined:
In elk geval bedankt voor de handige link, staat een erg duidelijk verhaal! Het enige is, er wordt niet dieper ingegaan op het uit elkaar halen van de automatische spanner. Er staat alleen: vervang hem. Nu vraag ik me af, waarom vervangen, wat kan er zo verslijten aan dat ding?

En welk pennetje moet je er uit nemen om de spanner uit elkaar te halen? Ze zitten alle drie (2 in het huis, 1 in het cilindertje) even vast en ben bang dat ik ze kapot maak door meer kracht te zetten.


Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cx650-blok uit frame.. Wat nakijken? 2

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven