Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

olie lekkage

Schrijver Arcath
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 maart 2010 15:54 
Vlak voor de winter heb ik het blok open gehad voor nieuwe stator en distributie, hierbij ook de keerringen vervangen en natuurlijk nieuwe pakingen.

nu heb ik na elke rit, aan de linker kant een plasje olie liggen.

dit is echter alleen zo wanneer de motor op de zijstandaart staat. dus niet waneer hij op de bok staat.

iemand enig idee waar dit aan kan liggen? kan niet goed vinden waar het vandaan komt.

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#2 | Geplaatst: 5 maart 2010 17:05 
Hoi Arcath,

Weet je zeker dat het olie is? Het zou ook prut kunnen zijn die uit je luchtfilterhuis komt via de afvoerslang. Maar je zegt niet waar de olie ligt dus kan ik er zo maar naast zitten natuurlijk. Zou ook nog de keerring van de schakelpook kunnen zijn. Dus laat even weten waar je de olie precies aantreft dan kunnen we je beter van advies voorzien of met je meedenken.

groet

Ton

Schrijver Arcath
Gast 
#3 | Geplaatst: 5 maart 2010 18:52 
Prut uit luchtfilterhuis denk ik niet , heb namelijk nog het dopje erop zitten(leeg ik eens in de zoveel tijd)

komt inderdaad bij de schakelpook kant vandaan.. alleen is de pook zelf droog.

lijkt ergens hoger weg te komen maar kan dus niet goed zien waar precies.

er is een spoor zichtbaar vanaf frame ter hoogte van voetsteun voor, via uitlaat op de grond. elke keer een klein plasje iets groter dan 2 euro munt stuk..

Oliepeil is niet te hoog... zou het condens in olie kunne zijn?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 maart 2010 00:01 
Tip
maak alles goed vetvrij.
en trek met krijt vanaf je waterpomp naar beneden waar het maar kan lekken een streep horizontaal.
laat de motor warm draaien op de bok en kijk dan waar het lekken vandaan komt.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Arcath
Gast 
#5 | Geplaatst: 6 maart 2010 00:48 
Dank u zal het morgen direct proberen!

gekke is dat het alleen gebeurt op de zijstandaart, niet wanneer hij op de bok staat.

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#6 | Geplaatst: 6 maart 2010 11:19 
Komt het wellicht uit het gaatje bij de waterpomp? Er zit een klein gaatje tussen de olie keerring en de waterpomp seal om ervoor te zorgen dat er geen water in de olie komt of olie in het water in het geval een van beide afdichtingen het begeeft. Je schrijft dat je het achterdeksel eraf heb gehad en wellicht is de olie keerring beschadigd bij de montage. Het beetje olie wat er in zit loopt uit dit gaatje als je de motor op de zijstandaard zet. Dat verklaart misschien het lek spoortje dat je ziet. De plek lijkt aardig overeen te komen met jou beschrijving.

Ton

Schrijver Arcath
Gast 
#7 | Geplaatst: 6 maart 2010 13:29 
Dat zou best wel eens kunnen. Dit gaatje zat helemaal dicht En is weer vrij gemaakt bij montage.. daarbij zijn alle keerringen wel vervangen maar wellicht toch iets beschadigt..

zou betekenen dat het blok er wederom onderuit moet?

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#8 | Geplaatst: 6 maart 2010 18:56 
Tja dat hangt ervan af hoe erg het is en hoe erg jij het vindt.... Als het niet minder wordt dan zit er niks anders op ben ik bang.

Suc6!

Ton

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 maart 2010 22:36 
Een beetje lekkage maakt niets uit.
Gewoon rijden en af en toe wat koelvloeistof bijvullen.
Alleen bij heel erg warm weer op de temperartuur letten; door de lekkage wordt het 'kookpunt' van koelvloeistof lager.
Mijn woon-werk CX (20.000 km/jaar) lekt ook koelvloeistof. Valk voordat de thermostaat opent (dan is de druk in het koelsysteem het hoogst) loopt het er redelijk uit. Doe er al jaren niets aan anders dan af en toe in het expansievat wat koelvloeistof bijvullen.
Zo kritisch is de Cx nu ook weer niet.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Arcath
Gast 
#10 | Geplaatst: 6 maart 2010 22:44 
ik zal het eens nader onderzoeken.. tot nu toe merk ik het alleen na een ritje wanneer de motor op de zijstandaart staat.. en slechts alleen het eerste kwartier..

kortom vloeistoffen regelmatiger peilen en op de bok wegzetten.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olie lekkage

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ coenox ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven