Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Olieverbruik cx500

Schrijver Dennis Volkerink
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 maart 2010 15:06 
Na voorgaande probleempjes is er nog een ding waar ik graag wat verheldering over zou willen.

Mijn cx500 uit 1978 verbruikt behoorlijk olie, ik heb na het behalen van mijn rijbewijs afgelopen september nog 2500 kilometer gereden voordat men begon te strooien en in die kilometers heeft hij ongeveer een liter olie weggewerkt.

Waar kan dit aan liggen? Is dit zelf te maken en indien het wat moeilijker is, wie zou mij te zijner tijd een keer kunnen helpen met het oplossen van dit probleem, evt. tegen een kleine vergoeding maar ik hoop gewoon goedkoper uit te kunnen zijn dan bij een motorzaak aangezien ik het als student niet al te breed heb.

Mijn vader zei dat het misschien verstandiger was om zodra het apparaatje weer goed loopt opzoek te gaan naar iets anders, maar als ik niets anders wil dan een cx500 dan kan ik net zo goed dit beestje weer op en top proberen te maken:P

Schrijver jost

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 maart 2010 15:39 
Waarschijnlijk zijn het de olieschraapveren en/of de klepsteeldichtingen.
Volgens meneer Honda is tot 1 liter per 1000 km normaal!!!!!!!!
gr. Joost
Not all those who wander are lost.......................

Gast 
#3 | Geplaatst: 7 maart 2010 16:09 
overigens was ik vergeten te zeggen dat ik 10w40 olie gebruik van het merk Motul... misschien dat dat nog belangrijk was om te vermelden

Iig dus nog geen directe reden tot bezorgdheid wat het verbruik betreft

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 maart 2010 18:39 | Aangepast door: Jaap43 
Ik denk dat 90% van je olieverbruik komt door harde/versleten klepsteelhoedjes. Hiervoor zal je wel de cylinderkop moeten lichten.

Gast 
#5 | Geplaatst: 7 maart 2010 22:25 
oke, maar het kan zolang ik de olie op peil van geen kwaad op korte termijn?

Wat is overigens de functie van die klepsteelhoedjes en is het ingewikkeld en duur om die te vervangen?

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 maart 2010 00:03 
Waarschijnlijk alleen maar slijpen met slijppasta. Dit is het enige, wat ik 40 jaar geleden met m'n Heinkel heb gedaan, voor de rest ben ik 100% a-technisch. Ik stond er bij en ik keek er naar!!

Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 maart 2010 06:44 
Dennis,

De functie van de klepsteel hoedjes is dat de olie die langs de klepsteel afloopt niet tussen de rand van de klep en de klepzitting door de cilinder in loopt
gebeurd dit wel dan krijg je dus een hoog olie verbruik want de olie komt in de verbrandingsruimte terecht en gaat als gas je uitlaat uit

gr Arnold

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 maart 2010 15:25 
Maar Dennis, het kan geen kwaad zolang je je olie maar op peil houd. En 1 liter per 2500 km is opzich niet echt een probleem.
Weet je trouwens zeker dat ie het verbrand of lekt je blok uitwendig ook? Indien dat het geval is bij bijvoorbeeld de koppeling of je schakel pedaal dan kun je dat simpel en voor weinig geld weer in orde maken door het vervangen van de keerringen.
En wellicht is het aan te raden een iets dikkere olie te gebruiken indien de olie werkelijk verstookt wordt. Lees anders het artikel van Marko eens door dat je kunt vinden onder Techniek.

Groeten,

Ton

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 maart 2010 15:39 
Dennis,

Ik denk dat 1:2500 aardig overeenkomt met het gemiddelde olieverbruik van een CX. In ieder geval met het mijne en dat inmiddels al een jaartje of 10-15. Dus geen paniek, rustig doorrijden en af en toe het oliepeil controleren.

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 maart 2010 17:48 
Bij mij was het olieverbruik het hoogst bij woon-werkverkeer. Bij het afremmen op de motor zoog hij blijkbaar de olie langs de klepstelen het inlaatkanaal in.

Bij het rijden van toertochten, dus lange afstanden constante snelheid was het olieverbruik minimaal.

Gast 
#11 | Geplaatst: 9 maart 2010 00:06 
hij lekt zeker weten niet, hij heeft vanaf het moment dat ik hem heb altijd binnen gestaan als ik er niet op reed en heb nooit een plasje kunnen ontdekken;)

En ik zal het artikel morgen even lezen, dan heb ik iets meer tijd.

Welke olie gebruiken jullie zoal?

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Olieverbruik cx500

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven