Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Remhandel intrekken tot aan het handvat?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 maart 2010 20:02 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb de voorremmen op mijn CX500Z uit 1978 gemonteerd en remvloeistof bijgevuld en samen met de buurman de boel ontlucht. Alles werkt nu. Maar ik kan (met enige moeite) wel de remhandel helemaal tot aan het handvat intrekken. Is dat normaal?

Extra info:
Het voorwiel blokkeert wel. Er zit nog ongeveer 4mm vlees op de remblokken. De schijven zijn nog redelijk. Ik gebruik nog de oude rubberen remleidingen met splitter, waardoor de remhandel wat sponzig aanvoelt.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#2 | Geplaatst: 9 maart 2010 20:03 
Zet je remhandel een nachtje op druk, met b.v. een tire-rap om je stuur, daarna nog eens ontluchten.

Paul

Schrijver udent

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 maart 2010 20:42 
Paul , wat gebeurd er precies als je de remhandel vastzet met een T-rap?

Leg eens uit waarom daarna de remwerking beter zou zijn?

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 maart 2010 20:49 
Theo,

Ik heb daar eigenlijk geen verklaring voor, maar heb het in het verdelen meerdere keren meegemaakt, als ik een rem niet hard kreeg en dan een nachtje onder druk en de volgende dag hopla, na het ontluchten wel resultaat.

Overigens ook na een tip, dat zo te proberen

Misschien is de verklaring, dat luchtbellen( die er nog zitten) zo langzaam naar boven gaan.

Paul

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 9 maart 2010 21:05 
Ik heb dezelfde ervaring. Gewoon proberen.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Arcath
Gast 
#6 | Geplaatst: 9 maart 2010 21:05 
Klopt dit schijnt te werken.. echter alleen bij stalen remleidingen is mij verteld.

Ik denk dat in dit geval de remleiding zelf het probleem is.

houd het dikke deel van de remleiding eens stevig vast een 20/30 cm boven de klauw en knijp de remhendel eens in..

als je de remleiding voelt uitzetten zit daar je probleem.

Ook bij mijn silverwing krijg ik de remhendel tot aan het handvat.. echter tijdens het rijden (zelfs bij noodstop) heb ik nooit zover hoeven in te trekken voor er iets gebeurde..

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 maart 2010 22:36 | Aangepast door: brinkcx 
De theorie is dat door de hoge druk eventuele luchtbelletjes kleiner worden en dan omhoog kunnen komen.

Of dat nou ook inderdaad zo is kan ik ook niet zeggen, maar de truuk heeft voor mij ook wel gewerkt. Nou de voorrem van de GL (met ALLES nieuw) nog hard krijgen .....
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 maart 2010 08:55 
Is de geringe dikte van de remblokjes ook van invloed op het feit dat ik de remhandel tot tegen het handvat kan intrekken?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 maart 2010 09:45 | Aangepast door: theojansen 
nee Jimi, de dikte v/d remblokken heeft alleen invloed het niveau van de remvloeistof in het potje op het stuur. die zakt als de blokken dunner worden. btw: heb je ook de hoofdremcylinder gereviseerd?
mvg. theoj

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 maart 2010 09:54 
Bedankt Theo.
Nee het remsysteem is in het geheel (bijna) niet gereviseerd. Ik heb besloten dat pas te doen als de blokken en schijven aan vervanging toe zijn. Dan pak ik alles aan.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#11 | Geplaatst: 10 maart 2010 13:22 
de schijven gaan doorgaans lang mee.
als ik jou was zou ik toch een extra investering doen in een algehele remrevisie. je motor heeft toch al veel gekost. remmen zijn als het er op aan komt wel belangrijk!!
theoj

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 10 maart 2010 17:18 
He Theo,

Nee, eerst wil ik genieten van de echte "seventies look", dus met de rubberen remleidingen. Daarna ga ik pas reviseren. Nieuwe blokken, schijven, leidingen, gerev. cylinder enz.

Ik zou trouwens jouw CX wel eens van dichtbij willen zien. En aangezien jij in B'kom woont en ik in V'daal, dacht ik, misschien kan ik eens langskomen? Of jij bij mij, dan kun je meteen mijn CX in aanbouw zien...?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 maart 2010 21:31 
o.k, er zijn nog heel veel CX-en met rubberen remleidingen. er zit trouwens in die rubberen leidingen een sterke 'wapening' ; zelf vind ik staalomvlochten slangen fijner remmen.
dat lijkt me heel leuk om jouw projekt eens te zien, natuurlijk ben je ook bij mij welkom. momenteel ben ik bezig met mijn cx650e-zijspan.
laten we een afspraak maken via een bp-tje.
groet, theoj

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#14 | Geplaatst: 10 maart 2010 21:49 
Nog even voor alle duidelijkheid, de in de volksmond genoemde stalen remleidingen bij motorfietsen, zijn niets anders, als hardplastic leidingen met een stalen beschermmanteltje.

In de jaren 80, waren deze plastic leidingen nog blote versie,s, dus zonder mantel en deze heb ik op mijn CX zitten.

Paul

Schrijver udent

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 10 maart 2010 22:05 
Even over de remhandel.

Als je de remhandel vast zet met een T-rap, dan wordt het retour gaatje in de hoofdrem cilinder afgesloten. Zo kan evt. lucht niet naar boven en door het retour gaatje in het reservoir terug.
De remedie is dus: ontluchten gaat best lastig bij de cx, maar laat je hem een nacht staan , met de remhandel LOS, dan kan ieder luchtbelletje opstijgen en dus via het retour gaatje naar het reservoir.
Het komt voor, dat ontluchten niet lukt, maar dat na een nacht staan met remhandel los, je smorgens gewoon goede remmen hebt.
Ik heb me telkens verbaast over de berichten van remhandel vastzetten.

Gr Theo.
theo cx ds

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Remhandel intrekken tot aan het handvat?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 2 [ Hans, Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven