Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Knippers -> alarmlichten

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Peter1
Gast 
#1 | Geplaatst: 11 maart 2010 12:28 
Ik heb het verhaal/uitleg van Marco Beckergelezen mbt de knipperlichten te gebruiken als alarmlichten.
De oude ronde alu. relais(met kuren) is vervangen door eentje van HELLA(de 5w-versie;VAG had de 4Wversie). Ook iets duurder dan bij VAG maar goed )
Ik wilde niet voor een 2dehandse gaan namelijk.

Brugcel a 3euro gehaald bij de lokale elektroboer.
Draadjes heb ik wel ergens liggen, alleen ik kom er niet uit om wat voor enkelpolige schakelaar te gebruiken.
Bijvoorbeeld de lompe!-versie of bijvoorbeeld de waterdichte schakelaar bij motozoom(Bestelnummer: 70024804)
drukknop

Meer suggesties zijn welkom.

Schrijver Arcath
Gast 
#2 | Geplaatst: 11 maart 2010 14:35 
Die lompe versie.. vind ik qua lomheid erg meevallen, en stukken beter lijken dan gene op de foto hier..

werking is zelfde dus dat zal allemaal niets uit maken..

mocht je het ergens in kuip/dashbord weg kunnen werken dan is zon pilot-flip schakelaar mischien iets? met zo'n kapje erover tegen het "perongeluk" aanzetten

Schrijver Peter1
Gast 
#3 | Geplaatst: 11 maart 2010 15:32 
Helaas is de door jou bedoelde tuimel-schakelaar staat niet hoog op mijn lijstje ivm wegwerken(geen kuip/dasboard aanwezig). Deze optie had ik ook al overwogen.
Ik ga eens verder zoeken, richting bromfietszaakjes oid.

Nu ben ik net wat wezen knutselen en volgens de uitleg moeten er diodes/een brugcel tussen ivm de 2polige schakelaar-oplossing.

Zou ik de 2 draadjes die vanaf een enkelpolige schakelaar naar de knippers gaan, niet gewoon kunnen samenvoegen zonder tussenkomst van diodes of kan dat een enkelpolige schakelaar dat niet aan oid?

Ik heb het ook met een brugcel geprobeerd.
Dat resulteerde in een vreemde bedoeling.
Aangesloten volgens schema, en ik kreeg alleen spanning op de linkerknippers(ipv op alle vier de knippers(alarmlicht-modus). Deed ik mijn knippers naar rechts aan, dan kreeg ik de waarschuwingslichten op alle 4 de knippers!?

Wellicht ben ik per ongeluk(aansluiting liet los)met de plus-draad tegen een verkeerde(1 van de 3 naast de +-aansluiting) aansluiting gekomen, want nu doet de brugcel niets meer
Morgen een nieuwe halen mocht het nodig zijn.

Schrijver Peter1
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 maart 2010 15:36 | Aangepast door: Peter1 
Wellicht zoiets?
URL
Maar dan wel een spatwaterdichte-uitvoering ;)

Schrijver Peter1
Gast 
#5 | Geplaatst: 11 maart 2010 17:02 | Aangepast door: Peter1 

Bovenop de 'originele' stuurschakelaar.
Zoiets, maar maar te koop.
iemand??

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 maart 2010 18:25 
Peter,

Losse diodes werkt ook heel erg goed, en is een stuk goedkoper, dacht ik, dan een brugcel. Losse diode 200V, 6A kost iets van 60 cent, een brugcel van 6A al gauw 3.00 euro.
Diodes zijn ook veel makkelijker weg te werken dan zo'n blok.

Je vind een schema'tje als bedoelt op het prikbord onder deze link

Harmony,
Hans.
(die het knipperverhaal van Marco erg uitgebreid vond )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver vermecor
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 maart 2010 21:28 
Peter, een eenvoudige manier om zonder diodes de richtingaanwijzers als alarmlichten te laten werken is een dubbele schakelaar (met 6 polen) te gebruiken. Dit is om 2 draden afzonderlijk van elkaar door te verbinden. Je sluit dan een + draad rechtstreeks vanaf de accu aan op de 2 middelste polen. De oranje en blauwe draad vanaf de 2 voorste richtingaanwijzers aansluiten op de bovenste of onderste polen. In de aanstand verbindt je dus de plus rechtstreeks extra door met de aanwijzers. In de uitstand is er niks doorverbonden en werken je richtingaanwijzers normaal. Wel een zekering in de plusdraad plaatsen. De 2 polen waar je niets op aansluit kun je ook afknippen en/of afplakken. Dit soort schakelaartjes is in klein en groot formaat te koop in de electronikazaak voor ongeveer 6 euro

Schrijver Peter1
Gast 
#8 | Geplaatst: 12 maart 2010 06:33 | Aangepast door: Peter1 
@Hans:
De brugcel kocht ik voor 2euro mede omdat ik na het verhaal van Marco daarvoor heb gekozen om te proberen(ja ik ben eigenwijs c.q zelf ondekkend. )
Het wegwerken is niet zo'n probleem gezien ik de luchtfilter niet in gebruik heb(deksel er af en ik heb een opberg/wegwerkruimte

Schrijver Peter1
Gast 
#9 | Geplaatst: 12 maart 2010 06:40 | Aangepast door: Peter1 
@vermecor : het probleem is meer dat ik geen 'grote' schakelaar kan wegwerken in dasboard/kuip(beiden heb ik niet), dus daarom zat ik aan een stuurschakelaar te denken.

Maar ik ben wat verder gaan zoeken op het WWW en vond schakelaartjes die, zoals jij al aangaf, klein en waterproof zijn. Heel logisch zoeken eigenlijk achteraf gezien : richting vaartuigen.
Ook zijn er voor bestaande 'wip-schakelaars' rubberen hoesjes los te koop.

Ik ga iig ik denk vandaag weer eens terug naar de electronicazaak om te kijken wat voor schakelaartjes ze hebben. Het moet zowiezo waterproof zijn, alleen omdat de onderkant vrij ligt is deze wel gevoeliger voor weersinvloeden, dus ik zal iets met rubber oid moeten verzinnen.

Het hoeft niet mooi te zijn, maar een rommeltje is ook niet echt je van het.

En anders toch een stuurschakelaar(enkelpolig) icm 2 diodes zoals Marco in zijn uitleg al beschreef

Ik ga eens kijken hoe of wat.

Schrijver Peter1
Gast 
#10 | Geplaatst: 12 maart 2010 07:21 
Ik ga ook eens kijken of ik niet iets kan wegwerken in de bestaande stuurschakelaars(hoewel ik het betwijfel, maar wellicht met een mini-switch oid )

Schrijver Peter1
Gast 
#11 | Geplaatst: 12 maart 2010 10:06 
Net terug van mijn helaas niet favoriete elektroboer(helaas moest ik daar wel naartoe).
Die man is in mijn ogen een beetje onbekwaam eigenwijs en staat niet open voor ideeën/suggesties(en die mening deel ik niet alleen).

Hij vroeg uit interesse wat ik er mee ging doen, dus het schema uitgelegd.
Met een brugcel!!??....dat kan niet werkt niet(volgens hem dan!). En de diodes moeten om en om en niet naar 1 kant.
Proberen ui te leggen wat de bedoeling was, maar nee, hij wilde het neit aannemen, maar meer toegeven dat hij weer eens fout zat.(voor degene die wel eens in Hoorn komen: ga aub naar klare.nl(mensen met ervaring en daar je ook mee helpen, iov deze knakker die.....naja...lamaar ).
Ik ga er zodadelijk mee aan de slag.
Ik heb iig ook een schakelaar bij gekocht.

tekening Marco Becker:

Schrijver vermecor
Gast 
#12 | Geplaatst: 12 maart 2010 22:18 
Peter, het kleine schakelaartje wat ik bedoel is maar 10 bij 12 millimeter. Maar ja, ook dat moet weggewerkt worden.
Zoals ik eerder beschreef schakel je een extra draad in. Het is ook mogelijk met dat schakelaartje om alle 6 de polen te gebruiken waardoor je - of de normale situatie aan hebt staan, of de knipperlichten. Dan moet je wel de oranje en blauwe draar doorknippen.
Als je een foto ervan wilt hebben mail me dan maar even op corennel@planet.nl

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 12 maart 2010 22:33 
Als je een brugcel wil gebruiken de draad van de schakelaar aansluiten op de - van de brugcel en de knipperlichtdraad ieder op een ~ aansluiting. De niet gebruikte dioden geven geen probleem.

Jaap.

Schrijver Peter1
Gast 
#14 | Geplaatst: 13 maart 2010 07:01 
Jongens het zit er al op en het werkt(met de brugcel waarvan ik dacht dat ie kaduuk was.).
Ik heb een klein waterproof wipschakelaartje(rond 11mm) weggewerkt in een zijkapje(linker; aan de voorkant).
Totale kosten: nog geen tientje.
Tuimelschakelaartje was het duurste ivm de amperage die er door heen gaat.

Schrijver Peter1
Gast 
#15 | Geplaatst: 13 maart 2010 11:43 

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Knippers -> alarmlichten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 4
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven