Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Olieverbruik

 
Schrijver JosK
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 maart 2010 17:47 | Aangepast door: JosK 
Vrienden,

zoals ik in een ander bericht al schreef lust mijn GL650 nogal wat olie.
Ik heb het (nog steeds) niet bijgehouden, maar ik moet toch redelijk vaak olie bijvullen.

De vraag die ik nu heb en die ik nog nergens op het forum beantwoord heb gevonden is gebaseerd op het volgende: als de motor niet uitwendig lekt maar olie in de verbrandingsruimte komt hetzij via de seals dan wel de veren dan móet de olie worden verbrand (ik ruim hem ook af en toe zoals al eerder geschreven).

Ik kan dan niet verklaren dat bij een hoge 'olieverbrandingsgraad' mijn beide bougies een kleur 'volgens het boekje' (lichtgrijs/lichtbruin) vertonen.

Je zou dan toch bij een dergelijk olieverbruik een zwarte en of vettige bougieneus verwachten!

Wie kan licht in de duisternis werpen?

Jos

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 maart 2010 18:21 
Het kunnen veel oorzaken zijn
Misschien weet iemand
Waardoor en hoe en wat je moet doen
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 maart 2010 18:38 | Aangepast door: Johan de Vries 
Om te beginnen: wanneer de bougies
niet zwart of vettig zijn is dat alleen maar een goed teken, dan is er sprake van een goede verbranding inclusief eventuele smeerolie(damp).

Ik denk hardop:

Inwendig olieverbruik kan zich voor doen langs de zuigerveren, of langs de klepstelen. Op die wijze kan olie in de verbrandingsruimte komen, waar deze al dan niet volledig verbrand.

Wat ook kan: de carterontluchting via het luchtfilter. Wellicht dat deze carterdamp (en dus smeerolie in vernevelde vorm) aanzuigt om vervolgens mee te verbranden.

Het is een theorie, het zou kunnen ...

Maar wellicht is je verbruik wel helemaal niet zo zorgelijk, en valt het allemaal wel mee als je het secuur bij gaat houden.

Rij je vaak korte afstanden? Dat kan namelijk ook van invloed zijn, merk ik aan mijn eigen CX.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver JosK
Gast 
#4 | Geplaatst: 24 maart 2010 19:16 | Aangepast door: JosK 
Ouwe Jan en Johan bedankt voor de reacties.

Over de mogelijke oorzaken is al uitputtend geschreven op dit forum, maar daar zit hem mijn vraagstelling ook niet.....

Als het een feit is (door wat voor oorzaak dan ook) dat de motor via verbranding veel olie verbruikt dan moet het toch niet mogelijk zijn dat je een goed bougiebeeld hebt......

Jos

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 maart 2010 21:03 | Aangepast door: Jaap43 
De CX van mij had met woon-werkverkeer ook een behoorlijk hoog olieverbruik, ca. 1 liter op minder dan 1000 km. Bij een toertocht van ca. 1500 km nog geen kwart liter olieverbruik. Compressie was nieuwwaarde, dus de klepseals waren de oorzaak. Te verklaren doordat bij het afremen op de motor er een behoorlijk hoog vacuum in het inlaatkanaal ontstaat dat dan olie aanzuigt via de verouderde/verharde klepseals en de klepgeleiders.

Bij mijn volgende motor een zelfde verschijnsel, ook een hoog olieverbruik bij woon-werk. Op de inlaatkleppen zat een hele laag kool terwijl de uitlaatkleppen bijna schoon waren. Daar zijn toen de cylinders gehoond, nieuwe zuigerveren en klepseals geplaatst en zorgvuldig ingereden. Olieverbruik was daarna 1 liter op ca. 20.000 (zegge: twintigduizend) km.

Schrijver JosK
Gast 
#6 | Geplaatst: 25 maart 2010 22:35 
Hoi Jaap,

bedankt voor de reactie, maar waar ik nu zo benieuwd naar ben: hoe was de kleur/staat van de bougies tijdens dat hoge verbruik?

Jos

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 maart 2010 12:46 
Ik heb veel CX en GL650 op bezoek gehad met dit probleem. Ik ben nu ook bezig om naar een oplossing te zoeken. Het grote probleem zit hem in de zuigerveren. Deze zijn lam.
Dit zie je niet terug aan de bougies. De bougies worden dermate heet dat ook de olie goed verbrand. De olie komt trouwens via het luchtfilterhuis binnen in via de zuigerwand. Hierdoor verbrand de olie goed. 1 liter op duizend kilometer is normaal. Ik ga zelfs al zeggen dat je er niks aan moet doen. De motorfiets kan nog jaren mee. Het is alleen olie bij vullen.

Dus het klopt dat je niks aan de bougies zit. Lekken doet het blok ook niet. Hij is er alleen wel aan verslaafd.
Kijk wel regelmatig je luchtfilter na en vervang die elke 7500 kilo meter. Het filter slaat dicht door de carter ontluchting, en hierdoor wordt de onder druk in je blok nog groter waardoor er nog meer olie damp wordt afgezogen. Heb jij een blok met twee ontluchtingen, dan die aan de zijkant afdoppen. 1 ontluchting is genoeg.


lees ventueel mijn verhaal over de smeermiddelen nog eens door. Daar heb ik ook een verwijzing gemaakt over olie verbruik.
Dus lig er niet wakker van.

Groetjes Marco.
marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JosK
Gast 
#8 | Geplaatst: 26 maart 2010 17:16 | Aangepast door: JosK 
Hoi Marco,

kijk naar dat antwoord was ik op zoek: je ziet het olieverbruik niet terug aan de bougie omdat deze olie gewoon 'schoon' mee verbrand.

Dat de olie voornamelijk in de vorm van oliedamp (door toegenomen overdruk) via de carterontluchting en het luchtfilterhuis wordt toegevoerd aan de verbrandingsruimte was ook al mijn eigen theorie.....
En dat is ook de reden dat ik tijdelijk, als 'test', de retourleiding tussen de 'scheidingspot' en het luchtfilterhuis heb losgekoppeld en inderdaad ik ruik de 'verbrande olielucht' nauwelijks meer...
Ook de theorie dat bij een vervuild rakend luchtfilter mogelijk extra oliedamp (door toenemende onderduk in het luchtfilterhuis) via de carterontluchting wordt 'aangezogen' was al bij mij opgekomen.

Ik ben het alleen niet met jou eens waar je schrijft 'Het filter slaat dicht door de carter ontluchting' aangezien de retourleiding van de 'scheidingspot' in het luchtfilterhuis uitmondt ná het luchtfilter.
De oliedamp wordt dus niet nog eens gefilterd door het luchtfilter.

Ik heb een nieuw luchtfilter besteld....

Mijn blok heeft overigens één 'centrale' ontluchting en het verhaal over smeermiddelen heb ik inmiddels meerdere keren gelezen.

Bedankt voor jouw reactie!

Schrijver Znoek
Gast 
#9 | Geplaatst: 26 maart 2010 19:06 
Doet de dikte van olie er toe als je denkt slecht afdichtende klepstelen te hebben? garagist zei dat de goedkoopste oplossing dikkere olie was...

Schrijver udent

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 juli 2010 19:52 
HOEVEEL km kun je rijden van max. naar min. op de peilstok???
Houdt dat eerst bij.
Van max. naar min. in 2500 km is niks abnormaals . een motor moet smeren . en smeren is ook wat verbruiken.

Houdt het verbruik eens bij, en vergelijk dat eens met de clubgenoten.

Gr Theo.
theo cx ds

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Olieverbruik

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven