Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wat nog meer vervangen naast stator

 
Schrijver Dennis Volkerink
Gast 
#1 | Geplaatst: 29 maart 2010 17:05 
Hallo iedereen,

Ik heb een nieuwe stator besteld bij Carmo Electronics en deze ligt klaar voor montage. Ook het blok is inmiddels onder de motor vandaan en alle schroeven zitten los om het achterdeksel van de motor af te halen, maar dan...

Wat wordt me sterk aangeraden om ook te vervangen en waar kan ik het het beste aanschaffen? Ik kreeg de waterpompseal al mee op het forum en dat ik deze qua prijs beter van Yamaha kon bestellen, is daar een typenummer oid. van?

En welke pakkingen kom ik allemaal tegen zodra ik het achterdeksel los heb en heeft ook daar iemand bestel/type of artikelnummers van?

en is er daarnaast nog meer wat me aangeraden wordt?

Ik dacht ik vraag het maar even want dan strandt ik ook niet iedere keer halverwege en hoeft het blok maar een keer 1 avond open en dicht.

vriendelijke groet,
Dennis Volkerink

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 29 maart 2010 19:45 
Hoi Dennis,

Het hangt er van af wat je wilt en welke risico's je wilt nemen. De stator vervangen is een klus waarbij het blok eruit moet. Tijdrovend en je bent ook nog kosten aan pakkingen en ringetjes kwijt. Als je geen risico wilt lopen vervang je ook gelijk de nokkenasketting en de spanner (behalve als dit recent al gedaan is). Dit zijn weer extra kosten, maar dan weet je zeker dat je een behoorlijke tijd zorgeloos rijdt. Mocht het allemaal te kostbaar worden, check je de ketting en de spanner en laat je die even voor wat het is. Maar je geeft zelf al aan dat je het blok het liefst maar 1 keer open en dicht maakt.

Op zich staan er goede beschrijvingen in 'Techniek', bijvoorbeeld deze van Hans Scholten. Grappig detail: op het eind zie je de prijzen en dan zie je dat de stator tegenwoordig al een stuk goedkoper kan.

Een gedetailleerd boodschappenlijstje heb ik niet voor je. Via de website cmsnl kun je wel de originele onderdeelnummers vinden, en eventueel bestellen (maar ze schijnen niet de goedkoopste te zijn).

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver vermecor
Gast 
#3 | Geplaatst: 29 maart 2010 21:48 
Hoi Dennis,

Ik heb vandaag bij Marco Becker een nieuwe stator laten plaatsen in mijn GL500.
Naast de achterdekselpakking en de pakking van het kleine dekseltje van de pulsgevers is bij mij ook het volgende vervangen:
-waterpompseal met de o-ring (Yamaha)
-o-ringen busjes water in achterdeksel
-o-ring stelschroef nokkenasketting
-o-ring schakelpookje
-grote rubber ring waterpompdeksel
De ketting was bij mij nog goed genoeg.
Marco had het hele spul op voorraad.
Groeten Cor

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 29 maart 2010 22:07 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Dennis,

het zal waarschijnlijk al wel ergens staan, maar vooruit, dit heb je minimaal nodig :

- handboek & onderdelen lijst

stuur maar een PB als je die niet hebt

dan absoluut minimum materiaal :

- pakking achterdeksel
- 2 o-ringen voor koelkanalen
- pakking ontstekingsdeksel (verschilt voor CDI of TI ontsteking)
- 2 o-ringen voor waterpijp (inclusief 1 reserve, je drukt ze snel kapot als 't even tegen zit. Nog beter 3, sommige mensen zetten er 2 tussen)
- olie & filter, koelvloeistof
- seals uitlaten/H-box ?
- seal waterpomp deksel ? (vaak nog bruikbaar)

Als je geen automatische kettingspanner hebt : o-ring voor op stelbout spanner


En als je 't dan toch open hebt komt vaak ook :

- seal waterpomp
- olie keerring die er achter zit

Maar je kan ze ook laten zitten als ze goed zijn en je het geen ramp vindt de boel later nog eens open te maken indien nodig.

- nokkenas ketting en -geleiders
- autom-ketiingspanner?

Indien nodig natuurlijk. Plaats bij twijfel hier een foto waarop we de ketting kunnen zien voordat je de spanner los maakt. Geleiders schijnen zeldzaam te worden.

- oliekeerring schakelas

maar dat kan desnoods later zonder dat het blok er uit hoeft

Gereedschap : afdruk bout voor stator als je ketting wilt vervangen

Dacht niet dat ik wat vergeten was!

De kosten kunnen aardig oplopen als je alles doet. Kijk eens bij de links op de site voor leveranciers.

succes, Frans

edit : Cor kon 't eigenlijk veel korter vertellen ...
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 30 maart 2010 13:26 
Met de waterpompseal kun je best wel een gok nemen.
Gewoon de oude laten zitten en afwachten of hij toch niet gaat lekken.
Lekt ie, dan hoeft het blok niet opnieuw open. De seal kun je van buiten plaatsen.
Mijn ervaring is dat de seal als ie niet van tevoren al lekte ook na (de)montage van het achterdeksel niet zal gaan lekken.

Wel het koperen ringetje onder de dopmoer van de waaier vervangen (niet te sterk aantrekken die dopmoer, kost je de schroefdraad van de nokkenas !) en bij voorkeur als het blok toch open ligt ook de oliekeerring op de nokkenas.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 30 maart 2010 18:39 
ik weet niet of jouw motor een achterdeksel heeft voor een ''kleine'' of een ''grote'' waterpompseal. het scheelt maar weinig, maar in een klein gat krijg je niet zonder meer een nu nog verkrijgbare waterpompseal.
denk daar ook aan wanneer je de gok neemt om een oude waterpompseal te laten zitten.
theoj.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 30 maart 2010 19:42 | Aangepast door: JiMi 
Aanvulling bij verhaal van Theo:

de oudste CX500 blokken hebben een afwijkende maatvoering van waterpompseals. Ik heb zo'n blok (1978). De diameter was 28,2mm. De waterpompseals die je vandaag de dag koopt zijn allemaal 28,8mm, ook al heb je het juiste bouwjaar gekozen in de webwinkel. Dat scheelt dus maar 0,6mm. Dat lijkt weinig, maar is niet te verwaarlozen! Meet dus je diameters op en ga niet gelijk als een bezetene hameren want je slaat je seal kapot!!!
We moesten de diameter in mijn blok daarom iets opruimen omdat ik zo'n te grote seal gekocht had. Dat deden we (lees: Theo) uit de losse hand met een Dremel met schuurlamellen. Dat ging verrassend goed!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 31 maart 2010 09:39 
Als je al die verhalen hier boven leest, dan weet je ook waarom ik geen risico neem en altijd voor die 26 euro betaal voor de seal en dat ding gelijk vervang. Bekijk het zo, is het je waard dat het blok achteraf toch blijkt te lekken voor die 26 euro. Voor mij niet. Zeker niet als ik voor een ander sleutel. Ik heb al genoeg blokken terug gehad en deze als nog moeten vervangen. Dan denk je er heel gouw anders over. Dus ik vervang ze altijd. Daarnaast is het niet te doen om ze van de achterkant als nog te monteren, in veel gevallen blijk je nu net het blok te hebben met de kleine maat voering. En dan is het afzien. Vandaar dat bij mij de keuze is gevallen om het werk goed te doen en de eerste 50.000 kilometer wil ik er niet meer naar om kijken.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Dennis Volkerink
Gast 
#9 | Geplaatst: 2 april 2010 05:30 
bedankt voor alle duidelijke reacties,

Financieel heb ik het niet heel breed maar ben wel bereid om mijn cx weer goed aan het lopen te krijgen en dan wel zodanig dat ik zorgeloos kan toeren, daarom heb ik dus ook besloten om zelf de stator te willen vervangen en aangezien ik de ruimte heb en de tijd ervoor neem ga ik er vanuit dat het uiteindelijk allemaal goed gaat komen.


Wat onderdelen betreft neem ik binnenkort denk ik maar even contact op met Marco, dan weet ik in ieder geval dat ik de juiste onderdelen binnenkrijg.

Sowieso ga ik wel voor alle onderdelen die aanbevolen worden om te vervangen en een foto oid van de nokkenasketting zal ik wel plaatsen, en als die aan de beurt is dan moet dat maar. Beter een keer flink investeren dan maar gokken en eventueel een 2e keer het blok onder je motor vandaan trekken.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wat nog meer vervangen naast stator

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven