Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hoeveel ampere tijdens starten

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 2 april 2010 21:55 | Aangepast door: JiMi 
Kan ik mijn CX starten m.b.v. een 13,8V gelijkstroomtrafo van max 15A? Of kan de trafo dan gelijk bij het grofvuil?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 april 2010 00:47 
Heey JiMi,

Volgens mij ga je dat met een voeding niet redden. Er staathelaas nergens in mijn manuals wat de opgenomen stroom van een CX startmotor is maar ik denk dat dat wel eens naar 80 tot 100A kan gaan. Helaas voor jouw voedinkje dus. Zet je een geregelde voeding over de accu als starthulp dan zou je nog wel eens succes kunnen hebben. Zelf start ik de CX en GL na de winter altijd naast de auto zodat ik altijd voldoende power heb om flink door te kunnen starten.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 april 2010 07:51 
He Erik. Oei, 100A is wel veel. Maar goeie tip om de auto ernaast te zetten met startkabels! Moet de accu van de motor wel gemonteerd (en niet kapot)zijn?

Reden van mijn vraag is dat de accu al anderhalf jaar in een plastic zak in de schuur staat en vast kapot is. Ik wil pas een nieuwe accu kopen als ik mijn motorrijbewijs heb. Maar dat gaat nog maanden duren....
De restauratie van mijn CX is over een maand een feit en dan wil ik 'm natuurlijk even test-starten.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 april 2010 09:01 
Ga naar Brezan auto materialen, en haal gewoon een varta accu op. deze kost je ongeveer 35 euro. En daar kun je kortstondig 144 ampere uit trekken.
Deze accu's gaan grof weg 2 jaar mee. Bij sommigen wel 7 jaar. Dan hebje al je problemen weer opgelost en is je project ook echt klaar.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 3 april 2010 13:16 
spannend hoor, voor de eerste keer starten na zoveel werk.
als je zou willen kan je ook even een accu van mij lenen, maar je moet er tenslotte ook zelf een hebben als je je je nieuwe roze papiertje zal hebben gehaald.
theoj

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 april 2010 16:27 | Aangepast door: JiMi 
Bedankt voor het leen-aanbod.

Maar mijn vraag staat nog steeds: kan ik de motor starten met de auto-accu met behulp van startkabels, terwijl de motoraccu kapot is? En als de motor eenmaal gestart is, moet er dan überhaupt wel een accu aanwezig zijn om een stukje te kunnen proefrijden? Jah, de verlichting e.d. zal niet branden, maar verder werkt alles misschien wel. Hoewel, de cdi misschien niet???
En ik ga op dit moment echt nog geen nieuwe accu kopen, want behalve een aantal keer (100x: )proefstarten zal de motor het hele jaar stilstaan denk ik.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Arcath
Gast 
#7 | Geplaatst: 3 april 2010 18:49 
Proefstarten een x of 100?.. tsjah moet je mee uitkijken.. zou zonde zijn als de condens voor doorroesten van je uitlaten gaat zorgen na al dat werk.

dus gewoon stiekum een blokje om;)

zonder accu valt er wel te starten..of dit zomaar met een auto accu kan durf ik niet te zeggen..

maar als je Erik zo hoort doet hij het jaarlijks na de winter.

Schrijver edward
Gast 
#8 | Geplaatst: 3 april 2010 20:03 
Hoi, ik heb vorige maand 40 km gereden met een compleet droge en lege accu. Inderdaad even met de auto aan de praat brengen en rijden maar. Zorgen dat ie niet stil valt (ik had voor de zekerheid startkabels mee). Na afloop was de accu nog steeds hartstikke leeg (gek hè?), zelfs het "neutraal"lampje brandde niet.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 april 2010 20:31 | Aangepast door: JiMi 
Ah, een ervaringsdeskundige! Het kan dus wel, rijden met een kapotte accu. Toch wel opmerkelijk eigenlijk, want de cdi moet stroom krijgen om zijn taak (mag ik zeggen "motormanagement"?) te kunnen uitvoeren, dus die krijg kennelijk wél stroom...

En inderdaad Arcath, toch maar stiekem een blokje om
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver terry

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 3 april 2010 23:40 
Een CX met CDI ; eenmaal gestart kan je de accu loskoppelen.
Wel wat minder lichtsterkte , maar hij blijft rijden.
Heb je een CX met transistorontsteking heb je wel degelijk een degelijke batterij nodig om verder te kunnen tuffen.
Deze heeft namelijk niet de impulsgevers zoals bij een CDI blok , en als we dan toch bezig zijn met Ignitech onsteking , die gebruikt zijn batterijspanning.
Dus moet je ook voorzien zijn van voldoende stroom.
Even startkabels meenemen ; zoals onze vriend Edward , is OK voor CDI ontsteking.

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 4 april 2010 09:56 
Een CX met CDI-ontsteking heeft twee series spoelen, 1 voor de accu met bijbehoren en de ander voor de ontsteking. Vandaar dat rijden zonder accu mogelijk is.

Een startmotor is ongeveer 3/4 PK dus 0,5 kW. Bij 12 V en een normale belasting is dat ongeveer 500 / 12 = 42 A. De aanloopstroom is vele malen hoger. Verder geeft een accu gelijkspanning en een trafo wisselspanning. Aangezien de startmotor een seriemotor is zal dat minder uitmaken maar je hebt veel minder vermogen tot je beschikking. Komt door de extra inductieve weerstand bij wisselspanning.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 4 april 2010 14:02 | Aangepast door: marcobecker 
Wat hier boven staat is juist, en duidelijk.

Nog even terug komend op starten met behulp van een auto.

CX kan prima zonder accu rijden. Geen probleem voor de spannings regellaar en of ander zaken. Echter starten is er niet meer bij.

Het filmpje wat hier op de site staat is een blok dat zonder accu loopt, deze accu is er maar even bij om te starten, en daarna kan de accu weg. De stator leverd dan de spanning aan de cdi unit. Dus zolang de motor loopt, blijft hij zich zelf voorzien van spanning.

Voor jouw CX het volgende, trek de zwarte draad met witte streep onder je zadel los, die zit tussen de gele en rose draad. Dan zou je de motorfiets met twee man aan kunnen duwen zonder contact sleutel. Dan heb je dus geen contact sleutel nodig of accu.
Heb je een accu die goed is, dan kun je een euro op het start relai drukken, en dan loopt de motorfiets ook zonder contact sleutel. Het is maar dat je het weet. De grappen om toch te rijden met een CX. Let op, niet toepasbaar op de GL500 GL650 CX500E CX650E CX650C en enkele CX500C modellen. Dus alleen toepasbaar op het oer model en enkele costum modellen met CDI unit.


Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hoeveel ampere tijdens starten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 2 [ Hans, brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven