Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

10W40 olie v/d auto afgeraden?

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 april 2010 10:14 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb vanochtend bij de autoshop motorolie gekocht voor mijn CX uit 1978: 10W40 van Valvoline, de witte verpakking (=mineraal). De verkoper raade het mij echter AF omdat oldtimers natte koppelingen hebben. Met deze olie loop je het risico dat de koppeling gaat slippen.

Klopt dit verhaal? Volgens de berichten hier op het forum zou ik gewoon elke minerale 10W40 moeten kunnen gebruiken.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver edho
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 april 2010 10:30 | Aangepast door: edho 
klassificatie MA op de oliebus, dan is het geschikt voor motoren met natte koppeling.
Ik gebruik nu Motul met deze aanduiding.
Aan de andere kant, als je met standaard olie een goed werkende cx hebt, wat is dan het probleem?
Ik dacht dat er in de kennisbank van dit forum een hele verhandeling over olie staat (van Marco Becker)
Onder techniek, hulpmiddelen, smeermiddelen.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 april 2010 11:13 
Ik kan die "M" nergens terugvinden. Er staat letterlijk "Valvoline Turbo Motor Oil SAE 10W-40, API: SL/CF, ACEA: A3/B3, VW: 505.00 (11/92), MB: 229.1.

Volgens de Motorolie Adviseur op de Valvoline site, is deze motorolie geschikt voor de CX500.

Dus ja... er staat géén M op de verpakking én de verkoper raadt me de olie af. Maar volgens de site is de olie wél geschikt voor de CX. Da's dus mijn dilemma...
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 april 2010 12:51 
Altijd semi-synthetisch gebruiken= half synthetisch, 10W-40. Nooit vol mineraal. En beslist geen autoolie, want onze koppeling loopt er in, natte koppeling.
Heeft ook met de dope (toevoegingen) te maken.

Groeten van Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 april 2010 13:11 | Aangepast door: Hans 
Mijn ervaring is dat de CX met vrijwel elke tegenwoordige olie goed overweg kan (maar Gamma olie oid gooi ik er echt niet in !).
Immers in de jaren '70 was de olie tov nu echt niet al te best (zeker de syntheten stonden nog in de kinderschoenen).
Maar omdat de half syntheet voor de CX goede smeereigenschappen heeft gebruik ik die al jaren.
Volsyntheet is te dun waardoor de oliepomp onvoldoende druk op kan bouwen om m.n. de bigend lagers van voldoende olie te voorzien (zeker als die lagerschalen al wat tegen hun toleranties aanzitten).

Heb overigens ongeacht de gebruikte olie nog nooit problemen met de koppeling gehad. Als die gaat slippen heeft dat vaak andere (= slijtage) oorzaken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver edho
Gast 
#6 | Geplaatst: 7 april 2010 13:17 | Aangepast door: edho 

Schrijver sieds

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 april 2010 14:16 | Aangepast door: sieds 
undefined:
Klopt dit verhaal? Volgens de berichten hier op het forum zou ik gewoon elke minerale 10W40 moeten kunnen gebruiken.

Als er maar 4 TAKT op de bus staat is het goed.

Ik gebruik altijd: Castrol Power RS 4T 10W/40

Get the Best Performance from your Bike
¦Semi-synthetische 4-takt motorfietsolie
¦Uitstekende bescherming bij hoge temperaturen en hoge toerentallen wat de levensduur van de motor verlengt
¦Goede bescherming, zelfs bij hoge thermische en mechanische belasting
¦Zeer laag olieverbruik
¦Goede bescherming tegen motorvervuiling
¦Gemakkelijke koude start
¦Uitstekende schakelkwaliteit
¦Uitstekende werking van de natte koppeling
¦Bescherming van het uitlaatsysteem en de katalysator
¦Trizone Technology™

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Arcath
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 april 2010 15:27 
Net als Sieds gebruik ik de castrol 10w40 4T

tot nu toe zonder problemen..

persoonlijk ga ik voor motorfiets olie naar een motorzaak en voor de auto naar een auto zaak..

je gaat toch ook niet naar de groenteboer voor een bril?

Hoewel de meeste olien wel kunnen voor de cx en de kwaliteit tegenwoordig beter is...

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 april 2010 16:36 
Klopt, de automaterialengroothandel waar ik voor de auto mijn olie en filters koop heeft toevallig ook de Castrol motorolie maar geen bougie's ed voor een motor.
Voor motoronderdelen en olien etc moet je meestal toch bij de motorzaak zijn.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 april 2010 17:07 | Aangepast door: Hans 
undefined:
je gaat toch ook niet naar de groenteboer voor een bril?

nee maar wel naar de HEMA, Bijenkorf, Kruidvat, ........ maar die verkopen dan ook geen groente (en de CX loopt nog steeds niet op bio brandstof
-()-
/ \

enne waar zijn toch al die (gespecialiseerde) motorzaken gebleven ???????
Hier in het zuiden zijn er de afgelopen jaren diverse, vaak zeer gerenomeerde, omgevallen.
Hebben hier in Heerlen gelukkig nog wel het fenomeen "Cycleshop"; die verkoopt alles op gemotoriseerd tweewielergebied; en wat ie niet heeft wordt gewoon besteld.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#11 | Geplaatst: 7 april 2010 18:14 | Aangepast door: Paul van Leeuwen 
undefined:
Altijd semi-synthetisch gebruiken= half synthetisch, 10W-40. Nooit vol mineraal.

Henk,
Leg mij maar eens uit, wat er mis is met minerale olie?

http://www.louis.de/shop/zusatz/anl/PROCYCLE_Presenter.pdf


Paul

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 7 april 2010 18:38 
Ik kocht voorheen altijd Castrol GP. Dat was een zeer goede kwaliteit minerale olie die lang meeging. Dit is echter moeilijk aan te komen tegenwoordig dus ik gooi er nu gewoon half synthetisch in. Verder geen problemen met de kopeling daarmee en het is ook een stuk goedkoper.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 7 april 2010 18:53 | Aangepast door: JiMi 
Heb de olie teruggebracht naar de winkel. Heb er voor in de plaats gekocht Valvoline Durablend 4T 10W-40. Speciaal voor Japanse motoren met natte koppelingen zoals de CX500. Het is een synthetische blend wat, volgens de verkoper, semi-synthetisch betekent.

Misschien een idee om aan het topic "Inventarisatie CX-benodigdheden" toe te voegen dat het 4T olie moet zijn, want dat wist ik dus niet. Daardoor kwam ik op het verkeerde been te staan. Nooit geweten dat er verschil zit tussen motor- en auto-olie.

Allen bedankt voor het meedenken!

Toevoeging: zie ook de datasheet van mijn olie
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Peter1
Gast 
#14 | Geplaatst: 8 april 2010 14:16 
Het i en blijft altijd lastig dat olie-gedoe.
Zo schrijft kroonoil, volsyntheet voor.
In een email-correspondentie met een verkoper, gaf hij aan dat dit door HONDA was voorgeschreven. Na wat heen en weer gemail zei hij dat hij het eigenlijk ook niet wist(theoreticus ;) ) en maar met de technische afdeling contact moest opnemen...ik wacht al een jaar op antwoord ;)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 10W40 olie v/d auto afgeraden?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ sieds ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven