Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Shadow-perikel

 
Schrijver edward
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 april 2010 09:41 
Ik ben voor m'n vader een Shadow VT700 uit 1986 aan het opknappen. Met het doel om over een dikke week een weekje samen te gaan toeren. Dat zou de eerste keer zijn.

CX en VT maken elkaar qua techniek niet zo heel veel, dus ik durf m'n vraag ook hier te stellen

Deze VT700 heeft een jaar of 4 in A'dam tegen een lantaarnpaal gestaan en er is voor die tijd ook niet bijzonder veel veel mee gereden. Schade door stilstand viel echter mee, een zwaar beschadigde en van binnen ernstig verroeste brandstoftank en verder vooral veel cosmetica. Maar een (zelf)spuitbeurt en een nieuw zadel doen wonderen. Zie ook www.leoneric.nl

Het belangrijkste technische euvel bij deze VT700 zat 'm in de carbs, en dan met name een vastzittende choke. Ik ben geen sleutelwonder, maar ik red me aardig, ook met deze Shadow. Na het demonteren van de carbs en het vervangen van de in- en uitlaatrubbers was het opnieuw monteren van de choke een fluitje van een cent. De brandstoftank (Marktplaats) was van binnen roestvrij, maar ik heb voor de zekerheid nog wat carb-cleaner aan de brandstof toegevoegd en een filter voor de carbs gezet. Tot slot een nieuw luchtfilter, een nieuwe accu en nieuwe bougies. Het starten-lopen ging vervolgens prima!! Ik heb er in totaal zo'n 150 probleemloze proefkilometers mee gereden.

Tot afgelopen dinsdag. Mijn vader is de VT aan het inrijden en heeft het volgende probleem: Bij het loslaten van het gas (bij het terugschakelen) gaat ie haperen en soms knallen en stationair valt ie om de haverklap stil.

Klinkt als een vuiltje in de carbs, nietwaar? Ik heb de vlotterkamers nog niet bekeken, maar deze diagnose ligt voor de hand. Stom dat ik die carbs, eenmaal uit het blok, niet even beter heb bekeken en schoongemaakt. Aan de andere kant, ik heb er wel 150 probleemloze kilometers mee gereden. Hoe dan ook, ik ga vrijdag kijken of ik vuiligheid aantref.

Maar ik zat aan nog iets anders te denken. Ook de Shadow heeft een CDI en omdat de problemen zich met name bij de lage toeren voordoen... is er voor een CDI een simpele storingsdiagnose als het gaat om de lage toeren?

Is er iemand die, naast grappen en grollen over "vreemd gaan", ook een handige tip voor me heeft? Er staat immers een unieke motorvakantie op het spel...

Hartelijke CX-groet,
Edward

Schrijver Dre67
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 april 2010 10:40 
Ik zou Marko Becker eens bellen.
Die weet dat.

Groet Dré

Schrijver Dre67
Gast 
#3 | Geplaatst: 8 april 2010 10:44 
Marko was Marco en dan deze.
URL

Groet,

Dré

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 8 april 2010 12:02 
Bij een CX lijken deze klachten op een lek membraam in de carburateur, of een gat in het uitlaatsysteem. Ik weet niet zeker of de shadow ook een membraam in zijn carbs heeft? Misschien heeft het daar mee te maken.
Heb je de bougies ook vervangen? En de bougiedoppen inwendig schoongemaakt? Vier jaar buiten staan kan veel corrosie geven, ook op delen die niet in het zicht zitten!
Het zou wel een stunt zijn als het echt een vuiltje in de carbs is, met die oplossing kom jij altijd!
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 april 2010 12:40 
Na de bougie,s en de kappen, zou ik bijzondere aandacht besteden aan de stationarsproeiers, pilot jet.

Paul

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#6 | Geplaatst: 8 april 2010 13:51 
ja edward,

zal geen grap maken over "vreemd gaan" maar hier komt mijn antwoord;

als ie in a'dam 4jaar tegen die lantaarnpaal heeft gestaan dan hoef je niks te doen, behalve te kijken of die lantaarnpaal niet teveel beschadigd was?

groetjes werner (heb nogwel een zijstandaart voor je, of heb je zelf een lantaarnpaal?)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 april 2010 18:36 
Heey Edward,

Ook ik zal geen grapjes maken over jouw Schaduw, we noemen hem gewoon de "Dwarse CX"!

Jouw Dwarse CX heeft inderdaad constant vacuum carburateurs. boven op elke carburateur zit een metalen, vaak verchroomd, deksel met 4 schroeven vast. Daar onder zit het membraan, die moet minimaal heel zijn maar moet ook wel eens vervangen worden. Kijk ook of de plunjer mooi los loopt en natuurlijk of de vlotterkamer schoon is.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver edward
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 april 2010 21:00 
Het waren de stationairsproeiers. Die zaten redelijk hardnekkig verstopt. Dus (Marcel) idd een vuiltje in de carbs...

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 11 april 2010 21:15 
Beter dat dan nieuwe membranen!
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Shadow-perikel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven