Ik ben voor m'n vader een Shadow VT700 uit 1986 aan het opknappen. Met het doel om over een dikke week een weekje samen te gaan toeren. Dat zou de eerste keer zijn.
CX en VT maken elkaar qua techniek niet zo heel veel, dus ik durf m'n vraag ook hier te stellen
Deze VT700 heeft een jaar of 4 in A'dam tegen een lantaarnpaal gestaan en er is voor die tijd ook niet bijzonder veel veel mee gereden. Schade door stilstand viel echter mee, een zwaar beschadigde en van binnen ernstig verroeste brandstoftank en verder vooral veel cosmetica. Maar een (zelf)spuitbeurt en een nieuw zadel doen wonderen. Zie ook
www.leoneric.nlHet belangrijkste technische euvel bij deze VT700 zat 'm in de carbs, en dan met name een vastzittende choke. Ik ben geen sleutelwonder, maar ik red me aardig, ook met deze Shadow. Na het demonteren van de carbs en het vervangen van de in- en uitlaatrubbers was het opnieuw monteren van de choke een fluitje van een cent. De brandstoftank (Marktplaats) was van binnen roestvrij, maar ik heb voor de zekerheid nog wat carb-cleaner aan de brandstof toegevoegd en een filter voor de carbs gezet. Tot slot een nieuw luchtfilter, een nieuwe accu en nieuwe bougies. Het starten-lopen ging vervolgens prima!! Ik heb er in totaal zo'n 150 probleemloze proefkilometers mee gereden.
Tot afgelopen dinsdag. Mijn vader is de VT aan het inrijden en heeft het volgende probleem: Bij het loslaten van het gas (bij het terugschakelen) gaat ie haperen en soms knallen en stationair valt ie om de haverklap stil.
Klinkt als een vuiltje in de carbs, nietwaar? Ik heb de vlotterkamers nog niet bekeken, maar deze diagnose ligt voor de hand. Stom dat ik die carbs, eenmaal uit het blok, niet even beter heb bekeken en schoongemaakt. Aan de andere kant, ik heb er wel 150 probleemloze kilometers mee gereden. Hoe dan ook, ik ga vrijdag kijken of ik vuiligheid aantref.
Maar ik zat aan nog iets anders te denken. Ook de Shadow heeft een CDI en omdat de problemen zich met name bij de lage toeren voordoen... is er voor een CDI een simpele storingsdiagnose als het gaat om de lage toeren?
Is er iemand die, naast grappen en grollen over "vreemd gaan", ook een handige tip voor me heeft? Er staat immers een unieke motorvakantie op het spel...
Hartelijke CX-groet,
Edward