Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Koppelingskabel: binnenkabel te lang

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 april 2010 19:32 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb een koppelingskabel gekocht bij Wemoto voor mijn '78 CX. De binnenkabel is ruim 10cm langer dan de buitenmantel (bij de oude kabel was dat 9cm). Eigenlijk is 10cm te lang want hij ontkoppelt niet goed. Ik heb beide uiteindes al helemaal tot het eind toe gesteld maar dat was niet voldoende. Heb ik een verkeerde kabel gekocht of heb ik een versleten koppeling???
Ik wil de binnenkabel nu een paar cm inkorten. Is dat mogelijk? Want ik moet dan dat tonnetje aan het uiteinde erafknippen en 3cm verderop iets anders erop monteren...
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 april 2010 21:11 | Aangepast door: theojansen 
ja hoor dat kan. ik rij al een tijdje met een ''op maat gemaakte'' kabel voor de koppeling.
een passend schroeftonnetje in de kopp.hevel bij 't blok plaatsen.
theoj

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#3 | Geplaatst: 8 april 2010 22:05 
undefined:
een passend schroeftonnetje in de kopp.hevel bij 't blok plaatsen

Een schroeftonnetje is een reparatieding om thuis te komen of een voor een bromfiets.

Er zijn gewoon degelijke soldeernippels te koop.

Paul

Schrijver Bastiaan Reymer
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 april 2010 22:18 
Ik denk dat ik met hetzelfde probleem ga zitten, waar zijn zo'n soldeernippels te koop ?

bastiaan

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 april 2010 22:20 
Hier:
http://www.slurf-kabel.nl/

kan je alles op dat gebied kopen, doe Alfred maar de groeten van mij.

Paul

Schrijver Bastiaan Reymer
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 april 2010 22:56 
ik ben erg geintresseerd hoe het lukt jimi, hou me op de hoogte

Schrijver Peter1
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 april 2010 06:05 | Aangepast door: Peter1 
undefined:
Hier:
http://www.slurf-kabel.nl/

kan je alles op dat gebied kopen, doe Alfred maar de groeten van mij.

Paul

bedankt, die kende ik nog niet.
Wel http://www.cable-shop.nl/

Schrijver toto

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 april 2010 13:12 
Volgens mij is 't dezelfde winkel.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver theojansen
Gast 
#9 | Geplaatst: 9 april 2010 15:22 
op de link van Paul zag ik voornamelijk allerlei
soorten kabels voor fietsen.
theoj

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 april 2010 22:16 | Aangepast door: JiMi 
Bedankt voor de tips. Ik heb bij een fietsenwinkel (!) een schroeftonnetje gekocht. Dat werkt prima, de kabel zit er muurvast in.

MAARRRRRR.... probleem!

De koppeling onkoppelt nog steeds niet, hoe ik de stelschroeven ook afstel. Als de versnelling in zijn één staat terwijl ik de handel inknijp, dan loopt het achterwiel niet vrij wat wel zou moeten. Hij blijft weerstand houden.Kan het zijn dat de platen aan elkaar blijven plakken ofzo? Er zit nog geen motorolie in het systeem, dat heb ik 1,5jr geleden afgetapt toen het blok in de schuur kwam te staan.
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Peter1
Gast 
#11 | Geplaatst: 10 april 2010 05:52 
Beweegt de koppelingshendel aan je blok wel?
Zijnde drukstift en drukplaat(en de gehele koppelingskorf+platen) op de goede manier gemonteerd?

tip: zorg dat je iig 1 of meer koppelingsdekselpakkingen op voorraad hebt, gezien je met de koppeling bezig bent

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 10 april 2010 08:12 | Aangepast door: JiMi 
Ja, de handel beweegt netjes. De koppeling is niet open geweest, alleen het achterdeksel v/h blok is eraf geweest. Dus wat je zegt over die drukstift e.d. heb ik geen idee van, maar het lijkt me in orde.

Ik heb wel een koppelingsdeksel pakking liggen, dus hij zou er evt. wel onderuit kunnen. Maar ik heb (nog) geen verstand van koppelingen dus geen idee waar ik naar zou moeen kijken. Dat is toch gewoon die ronde deksel voorop het blok? Kan die er zonder risico vanaf halen? En dan?

Schrijver Peter1
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 april 2010 10:49 
Als je je motor op de zijstandaard zet, en je zet er een opvangbak oid onder, kan je de deksel er af halen(er zal wat olie uit lopen).
Kijk dan achter de deksel of het mechanisme naar behoren werkt(misschien dat de veer van de drukstift los zit oid?
Of ondertaande nodig is weet ik niet! Het zou ook wat anders kunnen zijn namelijk, maar voor de zekerheid:
Koppelingshuis kan je er uithalen(de centrale moer is met een drijver of een passende/aangepaste dopsleutel oid los te tikken). Is deze los, dan kan je de hele koppeling in zijn geheel er uit halen en uit elkaar halen.
Je kan dan eventueel de koppelingsplaten en huis op slijtage kunnen onderzoeken en meten(zie het WPHB voor maten)).

Heeft de motor vantevoren wel goed gekoppeld?

Voor de koppeling en meer zaken: klik
Eventueel een compleet WPHB op internet: klik
Voor het WW: je rijdt er op; 2 letters 3 cijfers ;)

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 april 2010 17:25 
Door 1 1/2 jaar droog staan zijn de koppelingsplaten aan elkaar vastgekleefd.

Motorolie bijvullen en dan met het nodige voorzichtige geweld losbreken.

Als dat niet lukt het deksel over de koppeling loshalen n de platen eruit nemen en weer terugplsaatsen nadat je ze in olie te weken hebt gelegd.

Schrijver theojansen
Gast 
#15 | Geplaatst: 13 april 2010 23:25 
vergeet niet Jimmy dat je de hele versnellingsbak moet ronddraaien als je met het draaien aan het achterwiel de koppelings-vrijheid-of slip wil testen. wacht nou maar totdat het blok kan draaien (uitlaten monteren!) test dan nog eens.
theoj

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppelingskabel: binnenkabel te lang

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven