Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lekspoor - mech. seal defect ??

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 april 2010 20:10 | Aangepast door: Hansv 
Hallo allen,

Afgelopen week is de "Rode rakker", jullie allen welbekend, ivm een ritje naar Spanje, aan een grondige beurt onderworpen.
Nieuwe achterband, piepende voor- en achterrem nakijken en o, ja dat lekstreepje daar, net onder de waterpijp, kun je daar ook even naar kijken?

Om een lang verhaal korter te maken, want het lange verhaal komt ergens ooit op mijn site, er werd geconcludeerd dat het de aansluiting van de waterpomp-pijp op de huis van de pomp moest zijn, wat lekte. Nieuw ringetje, en klaar.

Niet dus. Vandaag naar de gezellige koffieklets in Bladel geweest, alles mooi en prettig (behalve de wind) en weer terug.

Maar in Bladel zag ik het al: Het lekspoortje was er weer. In Ede nog eens gekeken, en geprobeerd vast te stellen waar het nou in vredesnaam vandaan komt.

Ik denk dat het uit het zgn. 'weeping hole' komt. Ik kan het met geen mogelijkheid goed zien, maar het kan bijna niet anders.

Het spoortje lijkt meer op olie dan op koelvloeistof, en het is maar heel erg weinig. Dus niet zo dat ik ineens alle koelvloeistogf kwijt ben.
Maar ik ben bang dat, als ik strakjes in de Pyreneen zit, het ineens anders kan zijn.

Misschien vermeldens waard:

Toen afgelopen woensdag de olie vervangen werd zat er geen koelvloeistof bij de olie.

Ook zat er geen olie bij de koelvloeistof, die, om het waterpijp ringetje te vervangen, ook vervangen werd, de tweede keer binnen zes maanden.

Koelvloeistof is niet laag geweest de afgelopen tijd.

Is het de seal? Wie heeft goede raad? Ik heb nog minder dan drie weken voor mijn vertrek. Een mech. seal (19217-611-00 CMSNL nr) heb ik liggen, de eventuele rest niet.

Wie heeft er op korte termijn een oplossing voor me?

Of hoef ik me geen zorgen te maken?


Harmony,
Hans.
( die hoopt niet door 1 gat gevangen te zitten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver udent

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 april 2010 20:25 
Hans, Bij mijn CX 650E was dat ook zo, 2 jaar terug net voor de rit naar de Noordkaap.
Soms droog , dan weer een klein water spoortje uit het lek gaatje.Soms enkele druppels op de grond. Iemand zei toen, je moet de koelvloeistof vernieuwen, vuildeeltjes kunnen tussen de seal komen , die blijft dan open staan, daardoor kan het lekken. Ik heb de motor doorgespoeld met vers water, en toen nieuwe koelvloeistof erop. 3 weken helemaal geen lekkage , toen toch nog een enkele keer klein spoortje water, maar geen water meer op de grond, Ik heb toen, een liter koelvloeistof in de koffer meegenomen, voor het geval dat er toch lekkage bleef komen, maar tijdens de rit van 9000 km heb ik geen enkele keer meer een waterspoor gezien, de fles koelvloeistof staat nog steeds dicht in de garage.
Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar door het intensieve gebruik, is waarschijnlijk het laatste vuildeeltje ook tussen de keramische schijven uitgegaan, en lekt er niets meer. Spoel ook eens goed met water, en dan nieuwe derop , het kan opgelost zijn.

GR Theo.
theo cx ds

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 april 2010 21:05 
Theo,

Ik heb hier op de site ook gelezen over koelwater-lekken, Maar er ligt geen druppeltje op de grond. En de koelvloeistof is al twee keer vervangen. Nog een keertje doen dan? En dat doorspoelen.... hoe gaat dt ongeveer in z'n werk??

Harmony,
Hans.
( die niet snapt dat het waterlek zo olie-ig kan zijn........ )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 april 2010 21:18 
Zal hier wel vloeken in de kerk zijn, maar ik heb destijds bij mijn GL 650( die zichtbaar aan het lekken was), Bars Leaks in het koelsysteem gekieperd, kwartiertje warm laten draaien en geen lekkage meer waargenomen.

Paul

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 april 2010 22:57 
Hallo Hans,

een snel antwoord of oplossing heb ik even niet, maar bij twijfel of er iets uit dat gaatje komt en zo ja wat, kan je met een stukje gestripte huis-elektrodraad (de koperen kern dus) eens in dat gaatje prikken en dan zien wat er op zit als je 't draadje terugtrekt. Is 't droog dan is dat ook weer duidelijk, zo niet aan een papieren zakdoekje afvegen en hopelijk kan je dan olie van koelvoeistof onderscheiden.

Zolan je geen geweld gebruikt kan een stukje koperdraad geen kwaad, het lekgaatje hoort tussen de seals uit te komen en 't draadje zal uiteindelijk tegen de nokkenas stuiten. Het kanaaltje naar buiten is recht, de draad hoeft dus niet te buigen. 't Is even pieren om 't gaatje te vinden, maar dat wijst zichzelf.


gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver antoon

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 april 2010 07:49 
Hans, Even een druppeltje proeven,dan weet je of het water of olie is!!
Gr.Antoon.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 12 april 2010 16:14 | Aangepast door: Hansv 
Ja, dat had ik al eens gedaan. En toen was het olie, en nu ook.....

Harmony
Hans.
( die denkt aan een 'doorzwetende' olie keerring, dus de olie keerring die achter de mech.seal zit )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 april 2010 18:53 
He Hans even een berichtje uit W.W.
Peters boek bladzijde152 staat de tekening die voor jou motor is
koelvloeistof is waterpomp afdichting stuk
Olie dan is de oliekeering versleten
Denk er om dat je de keering niet verkeerd monteerd
kan op twee mannieren maar de lippen moeten naar het motorblok wijzen
groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 april 2010 22:24 
Het is dus niet de mech.seal die de mechanische geest heeft gegeven, maar de daar achter liggende (of is het zittende) oliekeerring van de nokkenas.

Ik wil niet het risico lopen om ergens hoog in de Pyryneen, of in het niemandsland tussen Logrono en Burgos, te stranden met een plotseling helemaal doorgebroken oliekeerring.

Ik heb nog een complete set van keerring (met zo'n wit randje) en keramische seal liggen. Ook heb ik een achterdeksel pakking, en een nieuw koperen ringetje voor de waterpomp.

Dinsdag gaat het blok er onderuit. Moet lukken op een morgen, zeker als ik al wat voorwerk doe, en ik bij Theo J. de motor op de brug heb staan. Dan de oude seal eruit, oude oliering eruit, en nieuwe plaatsen.

Die middag/avond het blok weer in elkaar, en er onder hangen.

De daarop volgende week nog wat testritten maken, o.a. naar de onderdelendag en de stamtafel. Dan het grote avontuur tegemoet.......

Ach, het houd je van de straat, zo'n CX

Harmony,
Hans.
( die eigenlijk liever op de straat wil zijn met zijn CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lekspoor - mech. seal defect ??

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven