Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kettingspanner resetten..?

 
Schrijver Jurrien
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 april 2010 22:34 
Hee!

Ik ben met de kettingspanner van mijn '87 cx650 bezig. Helaas vertelt mijn boek er weinig meer over dan 'vervang hem als je de ketting vervangt'.

Maar, nu heb ik hem uit elkaar gehaald.. Na enig bestuderen kom ik tot de conclusie dat de spanner een eenmalige werking heeft? Dat wil zeggen: hij kan niet heen en weer bewegen maar beweegt alleen 1 kant op? Begint in z'n beginpositie en 40.000 km later staat ie in z'n eindpositie?

Plaatje:



Als ik het me goed voorstel duwt veertje3 kogeltje2 naar buiten naarmate de kilometers verstrijken. Daardoor gaat plunjer1 steeds verder naar buiten staan.

Kan iemand mijn gedachten bevestigen? En wat ik me dus ook afvraag, ipv een hele nieuwe spanner te kopen, kan ik hem niet gewoon 'resetten'?? Uiteraard wel met een nieuwe ketting en spanloopvlak.


En verder ben ik op zoek naar spoelen! Of de dynamo, hoe je het wil noemen. Mijn dynamo bleek niet meer bij te laden en de spoelen geven verschillende weerstandswaarden, kapot zei de expert.. Dus die zoek ik. Naar wat ik had begrepen zijn er twee typen: voor de cdi-ontstekingversie (oud) en de transistorontsteking (nieuw). Ik heb een van de laatste cx'en, dus ik zoek die laatste.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 16 april 2010 23:09 | Aangepast door: MAST 
Kijk voor de dynamo spoel bij Carmo electronics.
CX650 Dynamo
(Even naar het juiste model van Honda zoeken)
Met je andere vraag kan ik je niet helpen, helaas.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 april 2010 08:48 | Aangepast door: marcobecker 
Beste Mast en Jurrien,

We praten hier over een G8 dynamo. Alle type's van de CX500E CX650E CX650C GL500 GL650 hebben dezelfde dynamo. koste prijs van deze dynamo is 118 euro.

Dan de spanner, het is niet gebruikelijk dat je die uit elkaar hebt liggen. Het pennetje in de drukstift waar de veer omheen zit is eigenlijk de maximale uitslag. Het kogeltje is het deel wat de boel stelt. Dit komt omdat het kogeltje zig in een wigvormig huis bevind. Om het te resetten moet je het kogeltje helemaal naar binnen drukken, en dan de drukstift naar binnen duwen. Aan het uiteinde van de drukstift zit een gaatje, dit gaatje komt overeen met het huis. Bij maximaal indrukken kommen die twee gaatjes boven elkaar en kun je er een spijketje in drukken. Nu blijft de kettingspanner maximaal (in) gespannen. Je kunt nu alles makkelijk monteren. En op het laatste moment het spijkertje los nemen, en de ketting wordt gespannen.

Tip, vervang ook de keerring en de keramiche seal. Bespaard je achter af een hoop ellende.

Mocht je op de een of andere reden niet aan de spullen kunnen komen, neem dan eens contact met me op.

Marco Becker Vliegersveld 37
8256 GN
Biddinghuizen.
marcobecker@zonnet.nl
0321 312336
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jurrien
Gast 
#4 | Geplaatst: 20 april 2010 19:25 
Kijk aan, wederom bedankt voor de goede hulp! Is het erg als het loopvlakje op de kettingspanner er zo uitziet?:


Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kettingspanner resetten..?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven