Hee!
Ik ben met de kettingspanner van mijn '87 cx650 bezig. Helaas vertelt mijn boek er weinig meer over dan 'vervang hem als je de ketting vervangt'.
Maar, nu heb ik hem uit elkaar gehaald.. Na enig bestuderen kom ik tot de conclusie dat de spanner een eenmalige werking heeft? Dat wil zeggen: hij kan niet heen en weer bewegen maar beweegt alleen 1 kant op? Begint in z'n beginpositie en 40.000 km later staat ie in z'n eindpositie?
Plaatje:
Als ik het me goed voorstel duwt veertje3 kogeltje2 naar buiten naarmate de kilometers verstrijken. Daardoor gaat plunjer1 steeds verder naar buiten staan.
Kan iemand mijn gedachten bevestigen? En wat ik me dus ook afvraag, ipv een hele nieuwe spanner te kopen, kan ik hem niet gewoon 'resetten'?? Uiteraard wel met een nieuwe ketting en spanloopvlak.
En verder ben ik op zoek naar spoelen! Of de dynamo, hoe je het wil noemen. Mijn dynamo bleek niet meer bij te laden en de spoelen geven verschillende weerstandswaarden, kapot zei de expert.. Dus die zoek ik. Naar wat ik had begrepen zijn er twee typen: voor de cdi-ontstekingversie (oud) en de transistorontsteking (nieuw). Ik heb een van de laatste cx'en, dus ik zoek die laatste.