Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Nieuw Nijkerks Oliepeil

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 april 2010 22:36 
De meeste lezers hier hebben waarschijnlijk een CX-V motorblok te onderhouden en kijken zo nu en dan ook eens naar het oliepeil.

Nou, ik ook weleens dus. Zondag na een ritje eens naar het peil in het tamelijk verse blok van de GL gekeken, wat schetst m'n verbazing : helemaal onderaan het stokkie ... Bijbehorende gedachte : ??? Paar honderd km geleden nog net onder het midden! Eh, &*^%$#@ !

Vandaag nog eens gekeken : wat nu, weer in goede bereik, net beetje lager dan de laatste keer. Uiterste redmiddel erbij gehaald : het Honda handboek (echt waar, dat kan je lezen). Daar blijkt in te staan dat je een 2-3 minuten na warm wegzetten moet peilen, maar ja, wie leest dat nou. Hoera, dat heb ik dus toevallig gedaan : te laag. Dag later, koud en olie uitgezakt : voldoende op peil, scheelt een aardig stuk naar 't schijnt.

De vraag : is dat iemand al eens opgevallen? Houdt iemand er rekening mee bij het olie peilen?

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arcath
Gast 
#2 | Geplaatst: 19 april 2010 22:45 
Ik denk er meestal aan wanneer het blok al volledig is afgekoeld. vul het dan tot aan max bij

wanneer het blok warm word moet het ongeveer goed zitten

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 april 2010 22:46 
Raar genoeg peil ik meestal voor ik ga rijden.... niet goed dus.....

Groet Erik. ( Die zich dan maar eens aan het Nieuw Nijkerks Oliepeil moet gaan houden.... )
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 april 2010 08:42 
Frans het antwoord weet ik maar wacht op antwoord van anderen CX gebruikers
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Znoek
Gast 
#5 | Geplaatst: 20 april 2010 08:57 
De pomp die de olie rondpompt zal nog gevuld zijn vlak na het rijden? Het is toch logisch dat de olie eerst uit het blok weer in het carter moet zakken?

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 20 april 2010 09:35 
nooit geweten! in allerlei instruktieboekjes staat dat je juist met een koude motor moet peilen!
(vroeger probeerden ze je bij benzinestations in het buitenland vaak olie aan te smeren nadat een ,,behulpzaam'' figuur een ''te laag'' peil had geconstateerd.)
ik ga het maar eens nalezen, je kan altijd nog leren.
theoj

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 april 2010 17:35 | Aangepast door: Hansv 
Oliepeilen, er wordt meer over geschreven dan dat het gedaan wordt.

In een berichtje op deze site, datum 17 juni 2007, na aanleiding van een verslagje Vechta 2007 van ondergetekende, vermelde Ouwe Jan al de correcte manier van oliepeil opnemen.

Tevens hoor ik nog het gelach wat opklonk toen Edward het over "het zetten van de olie in het blok" had.
Zo heel ver bezijden de waarheid zat hij dus toch niet.

Harmony,
Hans.
( die O.J.'s opmerking een gedenkwaardige olie-noot vindt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Nieuw Nijkerks Oliepeil

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven