Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Probleem ontsteking CX500-'80

 
Schrijver Pascallica
Gast 
#1 | Geplaatst: 26 april 2010 16:55 
Hoi, Mijn vriendin is de trotse bezitter van een CX500-'81. Nu hij weer van stal gehaald is na de winterstop, hebben we er een paar korte ritjes mee gedaan. Echter sinds 2 weken vonkt en start hij niet meer. Hij is stilgevallen bij stationair draaien toen ze haar kledij verder aandeed. Na het doormeten van de stroomspoel ontsteking en vaste pulsspoelen bleek de weerstand tussen de groene en blauwe draad van de blokstekkers onder de buddysit ongeveer 400ohm te zijn. Dit moet volgens het werkplaatshandboek tussen de 77 en 95 liggen.
Ik vermoed dat er iets met de spoel voor lage toerentallen is. Eerst even checken met de CDI te wisselen zou een optie zijn vooraleer alles uit elkaar te gooien. Is er iemand die hierbij kan helpen aub? Wij wonen vlakbij Roosendaal.
grtjs

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#2 | Geplaatst: 26 april 2010 18:29 
hoi pascallica,

ik woon in hoogerheide, ook in de buurt van roosendaal, kom als je wil morge middag wel langs met mijn cdi

groetjes werner (heb de nachtdienst)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Pascallica
Gast 
#3 | Geplaatst: 26 april 2010 22:00 
Werner, zie PB en alvast bedankt!!!

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#4 | Geplaatst: 27 april 2010 06:25 
je hebt een pb'tje terug...
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 april 2010 09:40 
Als ik weer eens mag gokken, dan gok ik dat de dynamo stuk is. In het verhaal komt een regel naar voren toe die verdacht is en vaak over een komt met mede club genoten die het zelfde probleem hebben gehad.

De voedings spoelen naar de CDI unit kunnen bij het lage toerental niet meer de juiste spanning leveren om de CDI te voor zien van de juiste spanning. Op hoge toeren zou het mischien nog kunnen werken, maar dat is geen optie.

Mocht je om onderdelen verlegen zitten, of gewoon eens een prijs opgave willen hebben, mail me dan eens op:
marcobecker@zonnet.nl

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Pascallica
Gast 
#6 | Geplaatst: 27 april 2010 16:10 
Marco, ik was net bezig om jou vermoeden in een uitgebreide post te bevestigen toen Werner arriveerde
Na een leuke kennismaking zijn we onmiddellijk gaan testen en wat blijkt. 1 tik op de startknop en gaan met die banaan. SUPER!!!
Maar perfectionist als ik ben, wil ik weten of het nu wel goed zit met de spoelen. Ik meet nl. op wit-groen 330ohm en blauw-groen 430ohm. Volgens het handboek moet dit respectievelijk ~425 en ~85ohm zijn. Dit zijn dus in principe totaal verkeerde waarden. De ander combinaties zijn wel ok.
Puur uit nieuwsgierigheid heb ik de weerstand op de motor (CX500) van Werner even gemeten en kwam uit op 550 en 650ohm. Weer andere waarden.
Alleen een expert (Rupert?) zou kunnen concluderen dat de weerstanden eigenlijk niet van zo'n erg groot belang zijn zolang ze maar niet héél slecht of kortgesloten zijn. Dit had ik graag van iemand bevestigd gekregen. Meer nog, als er een aantal mensen ook even willen meten, kunnen we statistieken aanleggen Multimeter op de kleinste ohm-stand en gewoon de groene van de grote blokstekker met de wit en blauwe van de kleinste blokstekker verbinden. Hopelijk voelt iemand zich geroepen (het is slechts 2min werk)
Ik vrees nl. anders dat ik langzaamaan een andere CDI-unit ook ga kapot rijden.

Aansluitend:
Heeft er iemand nog een CDI-unit over? Mijn defecte was eventueel gewild door Rupert als ik me niet vergis?? Hij kon er een nieuw binnenwerk insteken. Omdat ik op het punt sta de CX te customizen zou ik opteren voor een lichte aanpassing van de vervroegingscurve waarbij er meer koppel sneller beschikbaar komt.
Weet iemand of hij dat nog doet?

grtjs, Jeroen

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 april 2010 17:01 | Aangepast door: Hansv 
Jeroen,

Wat jij wilt kan met een "Ignitech" CDI. Deze firma maakt nieuwe CDI's die niet afhankelijk zijn van de door de blauwe en witte draad aangeleverde spanningen.
Het scheelt minstens het uitbouwen van het blok, en het verwisslen van de stator. Bovendien kun je met zo'n Ignitech CDI precies doen wat jij wilt, de ontstekings curve's (iets) aanpassen.

En wat betreft het weerstands meten van de stator, mijn "rode Rakker" zat op een gegeven moment boven de 2200 ohm op blauw en wit.... en toch, als 'ie liep, dan liep hij ook. Anders moest ik lopen.......

Ik gok dat jouw probleem eerder een CDI dan een stator probleem is. Ik ben al vaker een stator met hogere waarden tegen gekomen, die waren dan meestal al vervangen.

Lees ook eens : stator tester Dit gaat over het alleen maar ohms doormeten van de stator


Harmony,
Hans.
( heeft twee 'oude' CDI's op reserve )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver bogfrits
Gast 
#8 | Geplaatst: 4 mei 2010 00:56 
Een goede manier om de ontstekings spoelen te testen is : bougies er uit ,starten, spanning blauwe draad /massa meten moet ongeveer 100 volt AC zijn; tussen wit /massa ongeveer 90 volt AC.
niemand zegt namenlijk of ze de weerstand koud of met warme motor meten en dat maakt een behoorlijk verschil. voor meer inlichtingen kijk naar de White wire fix of blue wire fix via google.
HG Frederik

Schrijver Pascallica
Gast 
#9 | Geplaatst: 5 mei 2010 21:17 
Dat is zeer bruikbare info Frederik!

Ik heb me ook laten vertellen dat er blijkbaar 2 types van weerstand gemeten kunnen worden op spoelen..

Schrijver Znoek
Gast 
#10 | Geplaatst: 9 mei 2010 11:20 
Je CDi is klaar makker, kom je hem halen of breng ik hem?
ik kan vandaag nog!

Schrijver Pascallica
Gast 
#11 | Geplaatst: 10 mei 2010 21:22 
Hey Znoek, nogmaals dank voor de fantastische interventie de ANWB of VTB-VAB is er niets tegen

Was een zalig moment om hem aan te sluiten en te kijken of het werken zou. Starten ging vanzelf en stationair draait hij prima hé.
Als Kaspar reageert dan probeer ik nog iets met de vervroegingscurve, zoniet is het deze week monteren en rijden.

Merciekes
Pascallica en Jeroen

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Probleem ontsteking CX500-'80

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven