Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

lekkage koelvloeistof

 
Schrijver Dennis Volkerink
Gast 
#1 | Geplaatst: 26 april 2010 23:47 
Hallo iedereen,

motor eindelijk klaar, stator vervangen, nokkenasketting etc. was niet nodig, de vorige eigenaar had dit al gedaan want ik kreeg alle schroeven van het blok probleemloos los, de hele wissel heeft me in totaal zo'n 5 a 6 uur gekost exclusief de tijd van het opruimen van het gat voor de waterpompseal (dit is met een machine gedaan die op een hondertste van een mm nauwkeurig het gat heeft opgeruimt.)

Maar dan... ik heb zo'n 200 kilometer gereden en afgelopen zaterdag wilde ik weer met mn motor gaan rijden. Dit lukte ook alleen toen ik een tijdje op een autoweg reed met 100 km per uur viel het me op dat het blokje wel vrij heet werd (meter ongeveer op 3 kwart.)

Ik ben dus even stil gaan staan om te kijken hoe en wat en zag dat er aan de achterzijde van het blok een paar druppels koelvloeistof zaten en het drupte behoorlijk over de uitlaat.

Ik had nog 1,5 liter vloeistof als reserve thuis liggen en heb het systeem voor de zekerheid even laten leeglopen, doorgespoeld en opnieuw bijgevuld.

Bij het 10 minuten warmlopen viel me op dat de temperatuurmeter niet begon te klimmen. Pas na een kleine testrit gebeurde dit langzaam en weer kwam ik tot de conclusie dat er koelvloeistof lekte en dat de motor te heet werd.

Toen ik thuis stond heb ik even rustig gekeken waar het ongeveer vandaan kwam en het lijkt vanuit dat afvoergaatje onder de mechanische seal te komen (al weet ik dit niet zeker.)

wie o wie heeft enig idee wat dit kan zijn?

Schrijver terry

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 april 2010 00:08 
Beste Dennis,
heb je bij de montage van de waterpompschroef ook nieuwe onderdelen gebruikt ?
Het koperen ringetje dat je na de vulring gebruikt op deze schroef is heel belangrijk voor de afdichting.
Op zijn Belgisch even een uitleg ,
we zitten nu toch zonder regering "weeral";
maar meestal is dit een onderdeel dat nogal eens vergeten wordt.

Veel succes.
Terry

Schrijver Dennis Volkerink
Gast 
#3 | Geplaatst: 27 april 2010 09:37 
Hmm das een goeie dat weet ik zo niet eens meer uit het hoofd.

Maar kan het dat zijn dan? dat ie na een kleine 200 km alsnog gaat lekken?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 april 2010 09:52 
Beste dennis,

Even de waaier uit het blok nemen, en de pas vlakken schoon maken.
Dan het vulringetje nog eens schoon maken en de koperenring uitgloeien.
Alle glij vlakken en pas vlakken schoonmaken met schone zachte doek.

Heel soms is het fabriek af niet goed gelijkt, hier kan ook het probleem zitten. Ik heb het nu twee keer mee gemaakt. Dan is alles nu schoon, dus mocht hij blijven lekken dan kun je altijd nog van achteren af een neiuwe er in persen.

Heb je vragen mail dan naar:
marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver jowan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 april 2010 11:04 
Of de dopmoer op de waterpomp waaier is losgekomen. Dit heb ik ook al eens voorgehad.
Je mag die niet te hard aanspannen om je nokkenas niet te beschadigen maar wel hard genoeg zodat ie blijft vastzitten. Misschien is locktite wel een oplossing hiervoor?
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 april 2010 18:43 
Dennis als je vragen hebt over jou motorfiets STEL ze dan hier want 1184 leden weten meer dan EEN
groeten Ouwe_Jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Arcath
Gast 
#7 | Geplaatst: 27 april 2010 21:16 
ouwe_jan

Schrijver Dennis Volkerink
Gast 
#8 | Geplaatst: 27 april 2010 21:23 
bedankt voor de reacties allemaal,

zou dat probleem bij de waaier ook de hoge temperatuur verklaren?

Vriendelijke groet,
Dennis Volkerink

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 april 2010 21:44 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Dennis,

van alleen een klein beetje lekkage krijg je niet onmiddelijk een hoge temperatuur. Als de pomp niet pompt ligt dat anders natuurlijk.

Eerst even controleren hoe 't met de 7 volt is op de temp. meter om zeker te weten dat de aanwijzing klopt.

Anders tijd om 't pompdekseltje er eens af te halen lijkt me, en let op de opmerkingen van de eerdere reacties.

Controleer in ieder geval :

- draait pompwaaier wel mee (!)
- ringetje er achter aanwezig
- koper ringentje en dopmoer als al genoemd


Na (her)montage vullen volgens 't boekje, dus warmdraaien met de radiator dop er af zodat je kunt zien dat de termostaat open gaat (en de pomp pompt!)

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Dennis Volkerink
Gast 
#10 | Geplaatst: 29 april 2010 04:28 
Probleem opgelost,

het ringetje achter de waaier ontbrak en de waaier zelf was aan vervanging toe.

Marco bedankt voor de onderdelen, hij loopt weer als een zonnetje.

De rest, bedankt voor de reacties

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 lekkage koelvloeistof

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven