Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

dynamo en spanningsregelaar defect

 
Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#1 | Geplaatst: 27 april 2010 21:26 
Deze week ging de startmotor steeds minder makkelijk rond; de accu bleek niet meer op te laden. Laadspanning 12 ,2 volt. Dynamo leek ook prima, omdat ik op alle drie punten 100 volt meet. Totdat ik ging kijken naar de isolatie van de dynamo, er is ongeveer 15 volt lekspanning bij 4000 toeren tussen de massa en elk van de spoelen/stekkertjes.

Nu heb ik zomaar de indruk dat ik dat ik die 'lekspanning' al veel langer heb en dat mij nauwelijks hindert. Nu denk ik dat de spanningswisselaar gewoon kapot is. De motor rijdt nog steeds als een brandweer met 'zwakke accu'.

Klopt mijn veronderstelling dat ik die vervanging van de dynamo nog even kan uitstellen en dat ik eerst eens een andere spanningswisselaar ga proberen?

Heeft iemand in de omgeving van Voorhout/Sassenheim nog een spanningswisselaar op de schappen liggen? Ik kan helaas niet naar de CX-beurs komen.

Ben benieuwd,
Erwin

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#2 | Geplaatst: 27 april 2010 21:32 
Er schiet me nog iets binnen; ik heb vorige week mijn contactschakelaar gereinigd - zit hier ook nog een verbinding voor de massa van de spanningsregelaar? Het gaat hier om een deluxe cx500 1980. Bij sommige silverwings is dit geloof het geval.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 april 2010 21:54 
Erwin, wat bedoel je met lekspanning en hoe meet je dat?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#4 | Geplaatst: 27 april 2010 22:01 
Gewoon 3000 toeren, voltmeter op wisselspanning en verbinding maken met massa en een van drie polen in de driepolige stekker met de drie gele draden. Ik heb hierbij de uitleg van Marco gevolgd; maar misschien doe ik iets verkeerd.......

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 april 2010 22:55 
Hoi Erwin,

op die manier dus, ok, heb ik nog nooit geprobeerd.

Maakt verder niet uit voor wat betreft de aansluitingen van de regelaar. De min (groen) van de regelaar gaat naar het frame, waar verschilt inderdaad per type. Die moet natuurlijk wel netjes contact maken. Dan is er nog de zwarte draad die inderdaad via het contactslot loopt (op alle modellen dacht ik). Maar bij slecht contact daar "denkt" de regelaar dat de boordspanning te laag is en regelt wat hoger, dan meet je > 14,5 volt op de accu, niet minder. Wat de regelaar er van maakt als de zwarte draad los ligt weet ik niet, zelf zet ik die direct naar de + op de accu voor de beste regeling.

Klinkt wat mij betreft idd als een defecte regelaar als de bedrading verder in orde is. Ik heb er nog wel eentje, maar niet in de buurt.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#6 | Geplaatst: 28 april 2010 18:12 
Zojuist even de diode check van de gelijkrichter gedaan volgens de instructie bij Techniek. Ik meet precies de tegenovergestelde waarden en ik neem aan dat dat tabelletje van onze site niet helemaal klopt. In ieder geval gaat de stroom consequent 1 kant uit tussen geel-groen en geel-rd/wit en blokkeert de diode de andere richting. De gelijkrichter is gewoon OK.

En nu maar hopen dat de spanningsregelaar stuk is en dat de oorzaak niet geheel ligt bij die lekspanning van de dynamo-spoelen. Ik ga eens kijken of ik bij Brani parts in Katwijk nog een tweede handsje kan krijgen.

Zijn er nog andere tips of ervaringen??

Groet Erwin

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 mei 2010 20:33 
Ook na vervanging van de spanningsregelaar door een tweedehandsje is de laadspanning bij 5000 toeren maar 12,8 volt. De laadstroom is 3,5 ampère. De gelijkrichter is prima en ik meet ongeveer 100 volt bij 5000 toeren tussen de drie gele draden. Ik meet geen continuïteit tussen de drie gele dynamodraden en de massa. En dus ........ lijkt me de dynamo OK.

Kan het zijn dat de tweejarige accu het probleem is; of moet ik ook bij een slechte accu gewoon die 14,5 volt kunnen meten bij plsm 5000 toeren? In ieder geval is de laadstroom tussen de 3,5 en 4 ampère bij 5000 toeren.

Ben benieuwd naar de tips.

Evt kan ik morgen de tweedehands spanningswisselaar inruilen voor een nieuwe accu.

Groet Erwin

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#8 | Geplaatst: 12 mei 2010 16:01 
Na allerlei checks en tips van Marco ten einde raad toch maar ook een extra massadraad getrokken tussen het cdi-kastje en de accu-min. En ja hoor de spanningsregelaar 'ademt' weer volten en amperes.

Nu nog even de hoofdzekering (20A) vervangen door de wat gangbaardere klikzekering (geel) en het wordt weer een mooie zomer.

groet Erwin

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 dynamo en spanningsregelaar defect

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven