Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voorvork opnieuw monteren lukt niet?

 
Schrijver Pascallica
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 mei 2010 10:41 
Hallo kenners,
Wegens flinke lekkage van de oliekeerringen heb ik deze vervangen. Nu sleutel ook ik al sinds mijn 15de (ben 43) aan brommers en motors en sta even voor een raadsel. Misschien herkent iemand dit.
Bij demonteren viel op dat het spatbord echt vast geklemd zit tussen de vorkpoten waardoor ze nauwelijks los te krijgen waren. Nu bij het terug monteren dus ook last om het op zijn plaats te krijgen. Eens alles zit blijkt dat de poten een goede centimeter te ver open staan!?! Ik dus denken dat ik een busje vergeten ben of zo, maar nee hoor. Volgens het werkplaatshandboek zit er een km-teller blokje aan de ene kant en een bus aan de andere kant. Aangezien ik de as vast kan aanhalen op de linkerpoot (met het km-teller blokje juist in de uitsparing) is dat mijn ijkpunt. De klauw vast er op en die kant ziet er juist uit. Aan de andere kant zie ik dan dat de vorkpoot toch wel een kleine cm te ver open staat, waardoor ook de remklauw niet midden op de schijf hangt? Ik heb op dit moment de onderste balhoofdplaat vast en de bovenste nog los om de vork zich wat te laten zetten. Na wat duwen, trekken en sturen om het geheel in lijn te krijgen moet ik vaststellen dat dat niets uitmaakt.
De motor is ongevalvrij, de vork werkt prima, is recht en ik sta hier perplex van...
Ik heb er de mooie instructies van Marco op nagelezen, maar die gaan meer over vorkpoten zelf, wat dus betekent dat montage vanzelf moet gaan.
Hierbij roep ik graag mijn hulplijn in )
Wie (her)kent dit??

grtz,
Jeroen & Pascale

Schrijver lswarte
Gast 
#2 | Geplaatst: 3 mei 2010 12:04 
Ik herken het niet, maar ik denk dat het volgende werkt:

Druk de remzuigers van de remklauwen naar binnen. Plaats het wiel met de remschijven tussen de blokken, plaats het km-teller blokje, de as en de bus. Haal de asmoer aan met het juiste moment, plaats de splitpen en haal het asblokje aan met het juiste moment. Knijp een paar keer in de voorremhandle.

Klaar is Kees!

Of ben ik nou te simpel?

Schrijver Pascallica
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 mei 2010 15:24 
Nee dat is idd een goede werkwijze. Als je dat doet dan zet je as en wiel correct op de poot waar je de moer op aandraait. Maw de as klemt perfect uitge-spacer-d op de linkerpoot. De as ZOU nu ook perfect moeten zitten op de rechter poot waar het asblokje vastgezet moet worden, maar de as zit 1cm diep verzonken in dat asblokje en dat betekent dat de remklauw die vast op de rechterpoot zit , niet juist over de schijf zit. Die cm is er dus te veel aan. Het lijkt of de poten naar beneden toe 'open' staan. Maar dat kan niet omdat de balhoofdplaten de poten evenwijdig houden.
Je ziet het wiel dus ook niet uitgecenterd in het spatbord hangen en dat (voor diegenen die de uitleg nog kunnen volgen) is helemaal zéér vreemd omdat het spatbord ook vast hangt op de vorkpoten en het wiel, aangehaald met de asmoer, toch te ver de linker kant op komt. Onbegrijpelijk.
Maw laten we de rechterpoot met asblokje even helemaal vergeten. Het wiel juist aangedraaid op de linkerpoot zou perfect in het midden van het spatbord moeten hangen als het met het km-teller blokje tegen de linkerpoot gedrukt wordt.
Ik denk dat ik het wiel toch ga proberen uit te lijnen op de remklauwen en spatbord zodat het wiel exact in het midden van de vork hangt. Dan moet er rechts en links een spacer van 2à3mm bij. Als de nok ven het km-tellerblokje nog maar in de uitsparing geraakt is het goed.
Ik denk dat ik binnenkort wat foto's ga nemen om het te illustreren.

Schrijver lswarte
Gast 
#4 | Geplaatst: 3 mei 2010 17:44 
Als ik het goed begrijp heb je CX-A of B. Juist?

Heb je er rekening mee gehouden dat je de asblokjes pas vastzet nadat je de wielas met het juist aanhaalmoment hebt vastgezet? (en niet andersom dus).

Kortom, de wielas moet kunnen bewegen terwijl die wordt vastgezet. Daarna zet je de asblokjes met het juiste koppel vast.

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 mei 2010 22:04 
Ik denk dat je vorkpoot iets krom is,naa demontage in een andere stand monteeren dan past het niet meer .Als je de vork poot in de bankschroef klemt(horizotaal) en je draaid hem kan je zien of hij krom is .
g r Wim

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorvork opnieuw monteren lukt niet?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven