Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Spanningsregelaar kaduuk

 
Schrijver Peter1
Gast 
#1 | Geplaatst: 4 mei 2010 15:10 
Vanochtend(09:00uur) wilde de CX, na wat hulp, starten.
2Uur(na 20minuten te hebben gereden) later ging het ook nog prima.

Vanmiddag 12:45.....contact om...niets...echt helemaal 'dood'.
Zekeringen nagekeken...prima.
2 vrienden hebben mij en de motor :P een klein zetje gegeven en hij sloeg aan.
Maar niets qua electra(lampen/knippers) werkte.
Ook voorzichtig de startknop geprobeerd*in de hoop een 'startmotor-geluidje' te horen* maar niets .
Thuis gekomen(10minuten later) nog even er om heen gelopen en gekeken, maar niets kunnen vinden.
Motor uitgezet en weer proberen te starten...niets.
Contact aan en via het startrelais(schroevendraaier) gestart.
Accuspanning gemeten en die liep al aardig naar de 17V.
Dus het lijkt mij dat mijn spanningsregelaar is overleden!(?)

Maar, is het dan 'normaal' dat je verlichting/electra het dan niet meer doet?
Of heb ik de pech dat er dingen zijn doorgebrand!!??



Nu dacht ik dat ik nog ergens een spanningsregelaar had liggen, dus als iemand er nog 1 over heeft

Schrijver jost

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 mei 2010 16:23 
Waarschijnlijk zijn er ook wat zekeringen gesneuveld.
Als de motor de hele winter stil heeft gestaan kan het ook zijn dat de (massa) contacten van de spanningsregelaar en andere contacten geoxideerd zijn.
gr. Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver Peter1
Gast 
#3 | Geplaatst: 4 mei 2010 16:52 | Aangepast door: Peter1 
Ondertussen toch nog een spanningsregelaar gevonden..helaas deed ie nogsteeds niets...verders niets kunnen vinden qua optisch en met meten(ja dan op plekken waar ie geen spanning gaf).
Contact stond aan, knipperstand ook en opeens...uit het niets...deed iig het knipperrelais het weer.
Meteen even getest en de multimeter gaf 14.5V aan

'Opgelost'...voorlopig.


@Jost: de CX is goed ingemaakt voor de winter...daarin zelfs afentoe doorgereden...er was qua aansluitingen niets geoxideerd(meten/krabben e.d. gedaan voor de zekerheid).
Alle contacten zijn ook voorbehandeld en behandeld tegen de elementen. Doe ik elk jaar
Alle zekeringen waren ook goed.
Maar idd, het had gekunnen, maar ook dat had ik nagekeken(dubbelcheck).


Blijft een vreemde bedoeling al die electra :P

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 mei 2010 09:44 | Aangepast door: ouwe_jan 
Peter maak een dikke min draad vanaf de Min- accupool naar de frame waar het boutje van de cdi mee vast zit
Nu waarom....... de min kabel zit vast aan een boutje bij de startmotor en deze wil wel eens geen 100% kontakt maken en de framdraad krijgt dan ook haast geen goede doorverbinding
groeten o.j.
p/s de een helpt de anderen
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Michaelr

Bestuur 
#5 | Geplaatst: 5 mei 2010 12:01 
Dit zelfde heb ik gehad met mijn motor, het was inderdaad diezelfde kenmerken, heb met HansV alles gemeten, en die spanningregelaar was overleden.
Ik heb het over een CX650E (ooit van OJ geweest)

gr. Mike
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 mei 2010 20:00 
O.J. heeft bij mij ook eens een extra aardedraad getrokken op mijn CX Custom, we zaten toen op St.J.Kl. en alles deed het weer!!!

Groet Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver dreester
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 mei 2010 21:22 
of de hoofdzekering is niet lekker meer.(die naast de accu zit)
motor loopt nog wel,maar alle elektra doet niets meer. Tenminste,dat is mijn ervaring....

Andre

Schrijver edward
Gast 
#8 | Geplaatst: 6 mei 2010 13:47 
Coen en ik hebben, lang geleden, bij het verlaten van de boot uit Schotland, Alex met exact hetzelfde probleem geholpen. Toen leek de hoofdzekering op het oog ok (zag er uit als een ministeeksleuteltje), maar bij nadere beschouwing, aanraking bleek ie helemaal verpoederd. Alex is toen met een paperclippie naar huis gereden.

De moraal van dit verhaal: check je hoofdzekering.

Greetz,
Edward

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 mei 2010 14:47 
De mini sleutel zekering is moeilijk verkrijg baar maar de oplossing is een zweefzekering te plaatsen
Gewoon een autozekering deze hebben pootjes en dan twee stekkers met draadjes en deze metronde stekkers op de plaats van de oude zekering monteren
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Peter1
Gast 
#10 | Geplaatst: 8 mei 2010 06:39 | Aangepast door: Peter1 
@ouwe_jan: thanks, ga ik doen
@dreester en edward: ook de hoofdzekering is nagekeken(er uit gehaald) en gemeten. daar was niets op te vinden.
Die 'steeksleutel-zekering' is idd niet zo makkelijk aantekomen, daarom had ik bij de lokale motordealert zijn voorraadje (van 5stuks)stonden nog guldenprijzen op , opgekocht.

Vooralsnog doet ie het nog prima en is de koudestarteuvel(wel/niet(meer niet) aanslaan ook voorbij sinds het vervangen van de spanningsregelaar en het schoonkrabben van de aarde-contacten.

Schrijver Peter1
Gast 
#11 | Geplaatst: 8 mei 2010 16:37 
Extra massakabel ala o.j. aangelegd..starten ging al beter...meteen gemeten en de spanning was 14.5V.....na enkele minuten gaat het licht..electra uit en ik zag de accu borrelen...vlug even gemeten...spanning boven de 17V.
Zou het toeval zijn, maar al 2 spanningsregelaars kaduuk?

Schrijver Peter1
Gast 
#12 | Geplaatst: 8 mei 2010 17:36 | Aangepast door: Peter1 
3e Spanningsregelaar er op gezet...gaat al meteen naar de 17V.


Wat kan er aan de hand zijn...

alle 3 de spanningsregelaars kaduuk?(is dat nog na te meten???)

Schrijver Peter1
Gast 
#13 | Geplaatst: 8 mei 2010 19:15 
Bijna opgelost

Er blijkt een draad/contact-breuk te liggen ergens bij/in de koplamp, wellicht het contactslot.
Met beleid... een beetje aan de draden getrokken en in de buurt van de koplamp(ik heb een groot vermoeden bij het contactslot) wat te hebben bewogen, deed de verlichting het weer, en kwam tijdens het lopen, de Voltmeter niet meer boven de 14.5V uit.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Spanningsregelaar kaduuk

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Honkie Tonkie ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven