Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Verschil ontsteking zichtbaar aan blok

 
Schrijver cosmar

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 mei 2010 23:29 
Hoe kan ik aan het blok alleen zien of deze transistor of cdi ontsteking heeft. Wil een blok kopen wat niet meer in een frame hangt. Bouwjaar onbekent. Het blok moet zo overgeplaatst kunnen worden zonder gesleutel aan het blok zelf, daarom MOET ik een blok voor cdi ontsteking hebben.
Cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver terry

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 mei 2010 23:38 
Hallo Cosmar ,
kun je makkelijk herkennen aan de stekkers.
Voor CDI 3 in totaal :
ééntje blauw - wit voor de ontsteking ,
ééntje 3 x geel voor de dynamo en de
andere (de grootste) is voor de CDI.
Vergelijk dit even met jouw stekkers.
Is er verschil dan heb je een transistorontsteking te pakken.

Veel succes
Terry

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 mei 2010 23:42 
Hoi Cosmar,

Ik kan het fout hebben hoor, maar.....

Voor een CDI ontsteking is een andere stator nodig in het blok als dat er voor een transistor ontsteking nodig is. (dacht ik)
Bij een CDI-blok heb je dus een stel draden meer , met name de achtpolige stekker met zeven aansluitingen.

Als ik het goed heb zitten op een transistor blok alleen maar de drie gele draden voor de laadstroom.
Of de blauwe en de witte draad er zijn weet ik niet helemaal, maar het zou best kunnen dat die er ook niet zijn, bij een transistor blok.

Succes ermee.

Harmony,
Hans
( die de schema's heeft nagekeken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 mei 2010 23:45 | Aangepast door: Hansv 
Kijk, daar heb je het alweer.

Zit ik moeilijk op schema's te kijken, schud Terry het zo maar even uit z'n mouw.....


Harmony,
Hans.
( die er geen probleem mee heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 mei 2010 00:49 
Hoi Cosmar,

met Terry's advies ben je er al uit, maar ook voor Hans dan nog : uit een "transistor" blok komt naast de 3x geel van de stator nog een apart kabeltje vanaf het ontstekingsdeksel, 2 aders naar de pickup spoeltjes. En dan zit de ontluchting ook nog meestal (altijd?) bovenop de ontsteking, niet via cylinderkop of inspectie-gat/dop rechts als op de CX met CDI.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 mei 2010 08:37 
Daar mag op gedronken worden alle antwoorden zijn goed ,maar er zijn nog een paar afwijkingen en die zullen nu nog beantwoord moeten worden
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 12 mei 2010 09:44 
Het grote verschil is makkelijk te zien.
Het achterste dekseltje is bij de CX met CDI plat en bestaat uit een stukje plaatwerk. Heeft Geen ontluchting zoals eerder is aangegeven.

De CX...E of GL... heeft een achterdekseltje achter op het blok van aluminium, en is zeker 3 cm diep. Het is een gegoten aluminium dekseltje met daarop een ontluchtslang. Dit is het type met de twee necjes voor de ontsteking.

Verder zijn er nog een paar verschillen, maar dat laat ik even aan een ander over. Voor mij is van belang dat ik het verschil zie aan het kleine achterdekseltje. Dat zegt mij genoeg. Voor als de CX500C is uitgevoerd in beide mogelijkheden. En dan is het van belang om te zien hoe of wat.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 mei 2010 12:35 | Aangepast door: brinkcx 
Cosmar,

nog een klein dingetje dat handig is om te weten als het een CDI blok is en je het compleet koopt : de radiateurs kunnen verschillen, die voor een CX met de zwarte plastic kap er omheen zijn iets anders dan die van bv. een C. Als je de boel bij elkaar houdt kan je het geheel overzetten, alleen kan je dan soms slecht bij de radiateur dop.

gr. Frans

( O-J : nou compleet?)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Verschil ontsteking zichtbaar aan blok

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven