Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koplamp is dood !!

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Peter Pijlman
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 mei 2010 17:04 
De koplamp van mijn CX500 C 1982 doet het ineens niet meer. Alle verlichting doet het. Alle 4 de zekeringen op het stuur zijn niet defect. Contactblokjes met contactspray behandelt. Kan het liggen aan de linker koppelingshandel? Enig idee waar ik verder moet zoeken?
Morgen 13/5 wil ik graag meedoen aan een motor tourtocht. Graag met brandende koplamp.
m grtoet
Peter Pijlman

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 mei 2010 17:29 
voor nood, zet je groot licht aan, en draai de hele koplamp iets naar benede. Dan heeft een ander er geen last van.

Je zult voor de rest alles na moeten lopen. Meet tot waar er spanning is.
Meer kan ik er niet over zeggen.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Peter Pijlman
Gast 
#3 | Geplaatst: 12 mei 2010 17:53 
Hallo Marco,
Was het maar zo eenvoudig. Groot licht doet het ook niet!!
Dashbordverlichting brand, richtingaanwijzers links en rechts doen het, Achterlicht brand ook, stoplicht doet het ook. Tussen massa en de 3 aansluitpunten van de koplamp zelf, meet ik prachtisch geen spanning. Het is een Amerikaans model met een koppelingshandel waar de 2 knipperlichten constand branden als je geeen richting aan geeft. Kan daar iets mis mee zijn?
Nog suggesties??
Groetjes Peter Pijlman

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 mei 2010 18:59 
Als het een amerikaanse uitvoering is dan heb je geen lichtschakelaar. Zoek de fout in de draadboom waar de doorverbinding zit ipv. de lichtschakelaar.

Je kan op de schakelaar dim/hoofd het centrale kontakt opzoeken, daar moet 12 V op staan. Bij afwezigheid daarvan die draad volgen je draadboom in en letten op draadbreuk.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 mei 2010 19:49 | Aangepast door: Hansv 
Als de CX inderdaad amerikaans is, dan kunnen misschien de schema's op deze site je verder helpen.
Zie kopje 'techniek' dan 'hulpmiddelen en tips'en daar kiezen voor 'bedradingschema's download'

Dat zijn allemaal schema's van CX en GL motoren, en ik dacht dat ze ook allemaal amerikaans waren.
Op de tweede rij, eerste tekening staat een schema van een CX500 c , 1982.
Download, unzip, klaar.

Daar kun je zien dat een blauw/witte draad op de startschakelaar zit aangesloten. In ruststand verbind de schakelaar blauw/wit en rood/zwart, waarbij de laatste vanaf een zekering komt, en 12volt voert.
Als je start, op z'n amerikaans, dan gaat je licht uit. Dat komt dus door de startschakelaar waarmee je het lichtcircuit tijdelijk onderbreekt.

Misschien is het dus gewoon de start schakelaar, en dan het licht gedeelte.

Harmony,
Hans.
( soms ook geen groot licht )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Arcath
Gast 
#6 | Geplaatst: 12 mei 2010 20:13 
nieuwe pit?
soms kan het simpel zijn:P heb zelf ook eens lopen zoeken voor niets:P

Schrijver Peter Pijlman
Gast 
#7 | Geplaatst: 12 mei 2010 20:17 
Jaap en Hans,

Bedankr voor de info.
Aan de startschakelaar heb ik helemaal niet gedacht. Heel voorzichtig het linker handvat opengehaald. Naar de HO en LO switch gaan 1x wit/1x blauw_wit en 1x blauw . Van de koplamp zelf komt 1x wit/2xblauw en 2xgroen. Trouwens op de zwarte draad van de klaxon meet ik slechts 11,22 volt. Misschien beter eerst de startschakelaar(starten doet die trouwens goed) losmaken.
Bedankt voor jullie advies. Kan hiermee verder.

groetjes
Peter

Schrijver Peter Pijlman
Gast 
#8 | Geplaatst: 12 mei 2010 22:00 
Hallo mensen
Heb nog eens het een en ander nagechecked. Het volgende heb ik ondervonden: Op alle 4 de zekeringen staan 12 volt. Vanaf de gashandel komt de blauw/witte draad die denk in 12 volt spanning moet houden. Komt uit in een rode connector achter het Honda plaatje onder de koplamp. Zat ook nog een andere rode connector. Heb ze beide met contactspray behandeld. Resultaat nihil.
De startschakelaar? Nog even een ander vraagje. Het linker handvat heeft een slechte richtingaanwijzerswirch. De middenstand is niet te voelen, zodoende moet je gokken wat de middenstand is. Doe je het fout dan brand aan de voorkant slecht 1 richtingaanwijzer constant. Hoe kom ik het best aan een andere handvat met goedwerkende schakelaar? Als mijn startschakelaar kapot is, is deze dan ook makkelijk te vervangen?

groetje
Peter Pijlman

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 mei 2010 22:46 
Vanaf 1 van de vier zekeringen gaat een rood/zwarte draad (vlgs schema) naar de handle waar de startschakelaar zit. Als het contact aan staat (steeds weer vlgs schema) moet er spanning staan, 12 volt, op de blauw/witte draad. Is daar geen spanning : startschakelaar.

Is het de startschakelaar? Tja, dan kun je natuurlijk de blauw/witte draad rechtstreeks door verbinden met de rood/zwarte draad , of een ander 12 volt voerend punt. Je houd wel minder spanning over bij het starten, omdat je lamp ook aanstaat.

Enne, reserve handvatten? Zullen vast nog wel ergens liggen. Misschien heb ik ze nog wel, maar 't is te laat om in de schuur te gaan kijken.


Harmony,
Hans.
( die denkt dat' ie het juiste schema voor zich heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Peter Pijlman
Gast 
#10 | Geplaatst: 12 mei 2010 23:15 
Hoi Hans,

Nu de blauw/witte draad krijgt geen spanning. Dus zal dan toch aan andere handvaten moeten. Hou me aanbevolen. Kan beter dan maar beide handvaten vernieuwen. Als je wat hebt hoor ik het wel.

Alvast bedankt
vr groet

Peter Pijlman

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 mei 2010 10:35 | Aangepast door: Hansv 
Peter,

Wat betreft die handvaten, ik heb twee maal een CX-c handvat links liggen. Daar is wel over te praten. Waar zit je eigenlijk ergens in Nederland?

Maar het middenstand schakelaartje is misschien best nog te repareren.
Waarschijnlijk is het kogeltje dat achterin de schakelaar zit vast komen te zitten. Vuil en oud vet etc.

Handvat open, schroefjes binnenin los, schakelaartje eruit halen, eventueel schakelaar uit elkaar halen, en schoonmaken. Daarna weer in elkaar zetten.
Let op: Zorg ervoor dat het kogeltje niet zomaar ergens op de grond kan vallen als je de schakelaar uit elkaar neemt.

Heb het net even geprobeert, en het is niet heel erg moeilijk (als je aan de keukentafel zit)

En de andere kant, de blauw/wit op de startschakelaar: Ik zou als ik jou was ook even de rood/zwart op de schakelaar meten, want als het een draadbreuk in de kabelboom is, zoals hierboven eerder aangegeven, dan kun je beter de draad repareren.

En ik zou toch proberen de schakelaar te repararen. 'k Heb geen idee hoe die eruit ziet, maar een wattenstaafje met alcohol doet vaak al heel wat.

Harmony,
Hans.
( gebruikt alcohol, maar nooit inwendig.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver toto

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 13 mei 2010 13:46 
Anders heb ik in de garage nog wel 't een en ander liggen.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Peter Pijlman
Gast 
#13 | Geplaatst: 13 mei 2010 14:02 
De knipperlichtschakelaar heb ik als eens onderzocht. Daarin ontbreekt alleen het kogeltje. Waar kom ik aan zo'n klein kogeltje. Heb de boel toen weer voorzichtig gemonteerd incl alleen dat veertje.
Dan het koplampprobleem. Ben een beetje benauwd om het handvat met startschakelaar uit elkaar te halen. Zeker is dat de bruin/zwarte draad spanning heeft totaan de zekering, dus die is m.i. goed. De bruin/zwarte komt alleen totaan de zekering en niet op de schakelaar. Alleen de blauw/witte draad geeft het probleem. Die zal ik morgen nogeens zover mogelijk proberen te volgen en door te meten. Alternatief zou natuurlijk blauwwit aan 12 V met een schakelaar ertussen.
Hnadvaten verwisselen lijkt me ook niet zo gemakkelijk. Doe morgen verslag van mijn bevindingen.
Toto ook vast bedankt voor je aanbod.
m vr gr
Peter

Schrijver Peter Pijlman
Gast 
#14 | Geplaatst: 14 mei 2010 21:36 
Koplamp brand weer !!!!!!!

Beste cx specialisten. Dank zij jullie adviezen heb ik uiteindelijk mijn koplampprobleem kunnen oplossen. Ik had er de hele dag voor uit getrokken om dit tot een goed einde proberen brengen. Een hele vrijdag bezig geweest met het koplampprobleem.
Kreeg er bijna zelf koppijn van.
Heb de bedrading nagelopen. De motor heb ik van een doe het zelfer gekocht.
Dat was te zien. De kabelbomen bestonden uit een grote kluwe isolatieband.Trouwens bestaan er kokertjes om de kabels netje weg te werken?
Heb bomen ontdaan van de isolatie om zo te zien welke draden naar welke connectoren gingen. Kwam zelfs tegen dat soms de ene kleur aan de andere kant van de connector ineens van kleur wijzigde. Erg handig niet waar?
De bekabeling op schrift gesteld. Ook de bedrading van de handels.
De bewuste bruin/zwarte draad was op 2 plaatsen onderbroken.
Dacht het probleem opgelost te hebben maar .... ik was er nog niet.
De startschakelaar wilde bruin/zwart en blauwwit niet doorverbinden.
Dus toch maar de stoute schoenen aan getrokken en de gashandel uit elkaar proberen te halen. Alleen de 2 schroefjes in het handvat kreeg ik niet los. Dan maar flink contactspray in het startknopmechanisme gespoten en de startknop menig maal ingedrukt. Kwartiertje wachten.... Contact aan en jawel hoor de koplamp ging weer vrolijk branden. Alleen bij grootlicht wil de beamlicht indicatie niet branden. Voor de rest alles prima inorde.
Toch niet voor niks zo'n dag doorgebracht met dat motor gepuzzel!!!

Mensen nogmaals bedankt voor jullie adviezen. Een prima cx club !!1
groetjes
peter

Schrijver Peter1
Gast 
#15 | Geplaatst: 15 mei 2010 06:55 
Mooi dat het is opgelost.
Weet je iig waar het probleem zit/zat

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koplamp is dood !!

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Honkie Tonkie ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven