Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Koppelings problemen in het verschiet ?

Schrijver Hans Leenders
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 mei 2010 14:01 
Hallo mijn CX-familie,
Bij mijn CX lijkt bij hogere snelheden de koppeling te gaan slippen... Ik ben (nog) niet bekend met de interne techniek maar wil um toch niet meteen naar de (dure) garage rijden.
Vanuit stilstand ontkoppelt hij prima, in de eerste zetten geeft bij koude start even een plokje (zie eerder post), daarna prima. Maar als ik doorschakel naar de hogere versnellingen, lijkt het alsof de koppeling bij het loslaten, traag los laat en de motor minder trekt. (do i make any sense??)
Enige ervaring of idee hoe eea kan controleren/nameten???
H.F.Leenders

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 mei 2010 15:39 
Wach-es effe.....

Je bedoelt dat, bij het doorschakelen (omhoog schakelen) de motor als het ware 'na-ijlt' met de koppeling, een soort van slip in je koppeling dus.

Je schakeld op, geeft gas, de motor gaat wel toeren maken, maar de snelheid loopt niet evenredig op, het duurt even voordat de motor reageert op het opschakelen en gas geven.
Het werd door (knipperlicht-)Frans omschreven als een turbo-zonder-turbo.

Het heeft mijn "Rode Rakker" geholpen om er domweg hele nette olie in te doen. Daarmee werd het probleem in de tijd minder en minder.
Ook een nieuwe koppelings kabel hielp. De koppelingskabel ging zo zwaar dat de veer (bij de koppeling) er moeite mee had om de hevel weer naar beneden te drukken. Gevolg: slippende koppeling met turbo effect.

Nu is alleen het koude motor inschakelen een klein probleem. Als ik bij koude motor (=koude olie) inschakel naar 1, kan ik hem bijna nooit terug in vrij krijgen. Is de motor/olie warm, geen problemen.

Harmony,
Hans.
( denkt dat de kabel het grootste probleem kan zijn )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 mei 2010 16:51 | Aangepast door: ouwe_jan 
Heren en Dames die een Honda cx500 of 650 berijden
Bij koude motor van uit de vrij stand EERST naar zijn TWEE en dan naar De EERSTE versnelling
dan heeft niemand meer dit probleem
O.J.
P/S koppelingskabel moet wel heel licht schuiven in de buitenkabel en denk aan de afstand van de handgreep deze moet echt wat speeling hebben zoals HansV het al vermelde 10/20m/m bij inknijpen van koppelings handel
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Peter1
Gast 
#4 | Geplaatst: 17 mei 2010 17:53 
Jep, bij mij was het iig een te strak staande koppelingskabel die voor hetzelfde euvel zorgde

Schrijver Znoek
Gast 
#5 | Geplaatst: 17 mei 2010 20:32 
idd zelfde probleem hier, propere olie en kabel nakijken lost alles op!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 mei 2010 09:23 
Zoals eerder vermeld door meerdere voorgangers zou het de koppelings kabel kunnen zijn. Daar gaat op dit moment ook mijn gedachte naar uit. Zorg dat er genoeg speling op de handel is, maar ook onderaan op het blok. Ook daar moet het kleine pookje aan de koppelingskabel met de hand vrij bewogen kunnen worden. 1 mm is al genoeg. meestal rond de 2 tot 3 mm.

Lukt dat niet, dan is het zaak dat de speling wordt afgestel. Lukt dat niet, dan zou een nieuwe kabel uitkomst kunnen bieden. Kijk even welk type jij hebt. Op dit moment leverd Honda 5 type koppelings kabels. Het leuke is dat vele CX,en met een te lange kabel rond rijden. De juiste kabel lengte geeft een heerlijke koppelings bediening en gaat ook nog eens langer mee.

Mocht je verlegen zitten om onderdelen, bel me dan eens of rijd na afspraak gewoon even langs. Vaak monteer ik heb gelijk even. Zit bij de prijs in begrepen.

Met vriendelijke groet:
Marco Becker
Vliegersveld 37
8256 GN
biddinghuizen
0321 312336
0658842273
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans Leenders
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 mei 2010 12:07 
O, o, o ,o, wat ZALIG die reacties!
De kabel, mhhh, dat had ik dus niet gauw verwacht. Koppeling inknijpen gat absoluut niet zwaar. In iedergeval goede tips waar ik eerst eens zelf mee ga 'prutsen'. Nieuwe olie kan zeker geen kwaad . Aangezien ik tijdelijk een ducktape-kuip heb, heb ik mogelijk de kopelingskabel afgekneld.
Marco, bedankt voor het aanbod, hou ik zeker in gedachten.

Bedankt iedereen! Topietopie
!
To be continued!

P.S.: O.J: Geweldige tip, die ga ik zeker onhouden!
H.F.Leenders

Schrijver edward
Gast 
#8 | Geplaatst: 18 mei 2010 23:03 
Nog een controletrucje. Ik weet alleen niet of ik 'm helemaal goed uitleg.

Rij minimaal 90 per uur (snelweg dus) en knijp (zonder je gas los te laten) je koppeling in. Laat je koppelingshandel daarna los (niet langzaam, maar snel). Pakt ie de snelheid meteen op, dan heb je geen probleem. Merk je dat ie gaat "gieren", dan heb je last van slip op je koppeling of vettige koppelingsplaten.

NB: Misschien even wachten tot iemand hier op replied voor je het probeert, want ik weet (nogmaals) niet zeker of ik het goed uitleg.

Succes,
Edward.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppelings problemen in het verschiet ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven