Er was eens, lang lang geleden, in een land ver hier vandaan een prinse...., nee, een motorfabrikant, die meneer Honda heette.
Honda kon heel mooie dingen maken. Soms wat minder, soms wat beter. Niemand wist het, maar hij toverde die zomaar uit zijn hoge hoed tevoorschijn.
En op een dag toverde hij uit die hoed het mooiste wat de mensen ooit gezien hadden, een CX500.
Nou was dat allemaal wel goed en aarding, maar iedereen wilde zo'n fraaie Honda van die meneer Honda.
En om al die mensen alvast tevreden te stellen liet meneer Honda een helehoop papieren maken, waarin stond wat die CX500 allemaal kon.
En een helehoop mensen waren daar blij mee, want zo kon je alles lezen over die geweldige CX500, tot aan de carter-inhoud toe.
Nu denken jullie natuurlijk dat zulke oude papieren zoek raken, of helemaal niet meer bestaan, maar dat is niet waar.
De Dutch CX500club heeft digitale kopieën van die papieren, en weet je dat je daarin de opgave van meneer Honda met betrekking tot de carter inhoud kunt lezen? Wist je niet hé ?
Maar goed. Daar staat te lezen
Carterinhoud : 3.0 liter.
Nu is het alleen maar wachten op de opmerking:
Maar, is dat het totale volume van het carter, of is dat de vul-inhoud van het carter.Tja, dan moeten we straks op SJK maar eens een olie wissel demonstreren, met een CX500, een CX500e, een GL500, een CX650e en een GL650, en welke andere smaken er nog meer zijn.
Het antwoord op de vraag hoeveel olie erin gaat zal waarschijnlijk altijd een bron van discussie blijven.
Het juiste antwoord is: net zoveel totdat het met kruisjes gemarkeerde gedeelte van de peilstok (ruim) in de olie staat, waarbij de peilstok rust op de rand van het schroefdraad.
Harmony,
Hans.
( die er aardig van in de olie raakt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken