Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

motorblok spoelen?

 
Schrijver pat
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 mei 2010 17:26 
heb cx500e gekocht,maar staat al een jaartje of 5 stil(vochtig en slecht verlucht).
heb me laten vertellen dat ik best de motor spoel met diesel als het kan helemaal onderdompelen.om zo de kleine olie kanalen in de motor te spoelen.kan ik niet even laten warm draaien met spoelolie of is dit dit riskant?

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 21 mei 2010 19:04 
oude olie en koelwater aftappen. is de olie ''schoon'', niet verontreinigd met koelvloeistof, dan: nieuw oliefilter erin met nieuwe olie en verse koelvloeistof. (voor de zekerheid kan je ook nog het oude filter van binnen bekijken op metaalresten, dan weet je ook nog iets over de toestand v/d lagers.)
wanneer de carburateurs schoon zijn zou je de motor nu kunnen starten. je weet dan iig of het blok nog uit elkaar moet voor verdere revisie.
weet je ook waarom de motor al 5 jaar stil stond? was hij in orde was toen ie weggezet werd,dan lijkt me bovenstaande genoeg.
wel even een nieuw accuutje plaatsen als je echt gaat rijden.
niet onderdompelen in dieselolie.!!
succes, theoj

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 mei 2010 19:06 
Gewoon weer opstarten met schone normale 10/w40 motor olie. Rustig op gang brengen. Dan komt het helemaal goed.

Gebruik je diesel, dan is het over en uit. Kunje het blok weg gooien.

Dus gewoon weer starten. Het komt wel vaker voor dat na zeer lang stil staan de motorfiets weer gaat rijden. Olie is dan eigenlijk nooit het probleem. Eerder de carbarateurs en benzine.

Mochten er vragen zijn, tel 0321 312336
of marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 mei 2010 19:20 | Aangepast door: ouwe_jan 
Ja je kunt ook verder vragen voor een goed antwoord of een goed antwoord van een mede club lid
Doe maar wat Theo heeft geschreven en je rijd weer als een vorst
Mijn De Rode Baron heeft vijftien jaar in een natte schuur gestaan olie er in en filter.koelvloeistof nieuwe benzine en een goede accu en draaijen met het race monster van 1978
P/S.inplaats van benzine 95 doe aub er maar tien liter super in start hij even beter
groeten Ouwe_Jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver pat
Gast 
#5 | Geplaatst: 21 mei 2010 20:05 
met diesel bedoelde hij de (benzine) diesel.

even laten warm draaien oude olie eruit,nieuwe filters en olie en rijden maar!

10w40,hoeveel zit er in een cx500e 1981?

Schrijver pat
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 mei 2010 20:07 
het was gewoon een lange winterstop geworden....dat gaat bij mij niet gebeuren.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 mei 2010 08:48 
3,5 liter zit er in,

Ik meende dat nog even te lezen dat dat een vraag was, hoeveel liter zit er in een CX........
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 mei 2010 10:18 | Aangepast door: Hansv 
Hé ?

Volgens 'Peters' is de inhoud van de versnellingsbak van een CX 2,6 liter, en niet 3,5 liter.
Maar dat geld waarschijnlijk alleen voor de 'oer'CX-en ?

Ik dacht dat een 650 wel die 3,5 liter inhoud heeft.

Harmony,
Hans.
( die er inhoudelijk wel eens naast zit, maar daar geen probleem mee heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 mei 2010 12:06 | Aangepast door: marcobecker 
ALs ik bij vul tot boven aan de streep, gaat er meestal 3,5 liter in.
Als een een gl650 neem, dan gaat er 4 tot 4,5 liter.

Trouwens, de omschrijving inhoud versnellingsbak vind ik wat vreemd.
Dat verhaal gaat alleen bij de moto guzzi en bmw op. Die hebben gescheide versnellingsbak olie.

Dan kan ik vermelden dat alle CX GL 500 modellen dezelfde inhoud hebben.

Ook allen 650 modellen hebben dezelfde inhoud. Reden dat hier meer ingaat is dat er een extra olie carter onder zit, en omdat de nokkenashuis meer olie kan bevatten. Trouwens dit is ook de olie die je nooit ververst. Blijf namelijk in die goot staan, en loopt er niet uit.


Ik zal ze dan wel te vol doen. Maar ik heb er geen moeite mee.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Michaelr

Bestuur 
#10 | Geplaatst: 22 mei 2010 13:02 
Bij een Gl650 gaat rond de 3,5 liter in, en inderdaad bij de 500 ongeveer 2,6.

Onlangs nog gedaan!!

mvg

Michael
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 22 mei 2010 21:09 
Let wel, ik meet met uitgedraaide pijl stok.
Dus om te meten, draai ik de pijlstok er niet in, maar leg hem als het ware op de schroefdraadrand.
Dit kan mischien het verschil geven waarom we over verschillende hoeveelheden praten.

Zoek in de boeken maar na hoe er gemeten dient te worden.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 mei 2010 23:31 | Aangepast door: Hansv 
Er was eens, lang lang geleden, in een land ver hier vandaan een prinse...., nee, een motorfabrikant, die meneer Honda heette.

Honda kon heel mooie dingen maken. Soms wat minder, soms wat beter. Niemand wist het, maar hij toverde die zomaar uit zijn hoge hoed tevoorschijn.

En op een dag toverde hij uit die hoed het mooiste wat de mensen ooit gezien hadden, een CX500.

Nou was dat allemaal wel goed en aarding, maar iedereen wilde zo'n fraaie Honda van die meneer Honda.

En om al die mensen alvast tevreden te stellen liet meneer Honda een helehoop papieren maken, waarin stond wat die CX500 allemaal kon.
En een helehoop mensen waren daar blij mee, want zo kon je alles lezen over die geweldige CX500, tot aan de carter-inhoud toe.

Nu denken jullie natuurlijk dat zulke oude papieren zoek raken, of helemaal niet meer bestaan, maar dat is niet waar.
De Dutch CX500club heeft digitale kopieën van die papieren, en weet je dat je daarin de opgave van meneer Honda met betrekking tot de carter inhoud kunt lezen? Wist je niet hé ?

Maar goed. Daar staat te lezen

Carterinhoud : 3.0 liter.

Nu is het alleen maar wachten op de opmerking:
Maar, is dat het totale volume van het carter, of is dat de vul-inhoud van het carter.

Tja, dan moeten we straks op SJK maar eens een olie wissel demonstreren, met een CX500, een CX500e, een GL500, een CX650e en een GL650, en welke andere smaken er nog meer zijn.

Het antwoord op de vraag hoeveel olie erin gaat zal waarschijnlijk altijd een bron van discussie blijven.

Het juiste antwoord is: net zoveel totdat het met kruisjes gemarkeerde gedeelte van de peilstok (ruim) in de olie staat, waarbij de peilstok rust op de rand van het schroefdraad.

Harmony,
Hans.
( die er aardig van in de olie raakt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 motorblok spoelen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven