Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

verbruik : dure hobby

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 mei 2010 17:05 
Hoi,

Sinds de aanschaf van mijn CX-je heb ik altijd bijgehouden wat het verbruik is.
Bonnetje, kilometers opschrijven en in de spreadsheet zetten.
En dat geeft langzaamaan een vervelend plaatje......

Van een gemiddelde van 1:18/19 ( 5.50/100km) is het gemiddelde omlaag gegaan naar 1:16 (6.2/100km) , en het tikt nu regelmatig onder de 1:15.5 (6.5/100km) aan.
En als ik een trendlijn toevoeg aan de tabel, dan is dat een dalende.

Banden spanning goed, carburatuers synchoon, geen wilde rijstijl......

Ik hou het even op de carburateur naalden. Is dat een goede gok?
En hoe is zoiets weer netjes te krijgen?
Kijk, 1:16 is wel veel, nog steeds niet belachelijk veel voor een CX, maar 1:20 (5.0/100km) moet ook kunnen, lees ik zo her en der op dit forum.

Wie het weet mag het zeggen.

Harmony,
Hans.
( Verbruikt ook wel eens wat )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 mei 2010 18:26 | Aangepast door: Johan de Vries 
Hoi Hans,

Toegegeven, aanvankelijk reed ook mijn CX zuiniger.
Of moet gezegd worden dat 'ik' zuiniger reed?

Want ook mijn verbruik loopt wat op, vergelijkbaar als jouw bevindingen.

Misschien komt dat wel omdat ik na de eerste voorzichtige kilometers ook wat losser, vlotter, of gedurfder ben gaan rijden.

Heb trouwens dit weekend eens een sommetje op mijn 12 jaar oude auto losgelaten, waar nu 221.000 kmr op de teller staat. Ik schat dat er al met al aan zo'n 19.500 euro aan benzine is gegaan ...

Bij mijn CX kom ik op zo'n 6575 euro aan benzine bij de huidige kilometerstand. Aardige sommetjes ...

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver Arcath
Gast 
#3 | Geplaatst: 24 mei 2010 18:44 
Heb je vast zelf al aan gedacht..
maar hoe is het met je luchtfilter?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 mei 2010 19:03 | Aangepast door: Hansv 
Luchtfilter nieuw, olie filter nieuw, bougies nieuw, banden nieuw, olie nieuw, kleppen gesteld.......

Het enige wat ik anders weet is dat ik in de loop van de tijd 4 kilo ben aangekomen........ Zo dat zoveel schelen ?


Harmony,
Hans.
( die ook nieuwe lucht in de banden heeft gedaan )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Peter1
Gast 
#5 | Geplaatst: 24 mei 2010 19:32 
Ik rijd met open luchtfilters 1:18
Dat was wel na het synchroon stellen, want het verbruik was toen 1:10

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 mei 2010 20:10 
Hoi Hans,

Is de manier van vertrekken soms veranderd
als je hem lang laat opwarmen op de standaard loopt het blok wel maar maakt de motor geen km

ik kan het altijd goed zien in de winter periode
dan laat ik hem af en toe warm draaien zonder te rijden en dan vliegt het verbruik omhoog

kijk ook eens naar de ring van de tankdop
normaal vervliegt er wel iets door het luchtgaatje maar als de ring erg slecht is gaat er misschien meer vervliegen
let ook op waar en hoe je hem neerzet
bij stalling in de volle zon verdampt de benzine sneller
de benzine veranderd ook langzaam en heeft een andere samenstelling dan een paar jaar geleden misschien heeft jou cx-je daar last van

kortom alles kan er aan meehelpen een hoger verbruik te krijgen
veel korte ritjes hoog verbruik
een lange rit laag verbruik

en wat ik ook nog gemist heb in alle antwoorden staat je choke kabel niet te strak>> gaat het choke gaatje wel goed dicht?? daar kan ook een oorzaak zitten

gr Arnold

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 mei 2010 20:23 
De carburatereurs zelf hebben ook maar een bepaalde levensduur. Er zitten beweegbare delen in en alles wat beweegt veroorzaakt nou eenmaal slijtage wat naar mijn idee ook het verbruik kan beinvoeden.

Ik heb zelf 3 schone goed functionerende setjes geprobeerd en uiteindelijk toch weer terug gevallen op de set die er oorspronkelijk op zat want ik ging er alleen maar op achteruit.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Jan
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 mei 2010 20:35 | Aangepast door: Jan 
Mijn CX liep op het laatst 1:10. Dat is dus niet leuk meer, vooral met het kleine customtankje moet je dan wel erg vaak tanken. De terugrit van Swabisch Hal in 2004 duurde en duurde maar. Nadat ik de carburateurs heb laten reviseren, vraag me niet wat ze gedaan hebben maar er is een carburateurrevisieset van € 53,31 gebruikt, is het nu 1:20, en met een toerrit waarbij de snelheid gemiddeld 80 was, zelfs 1:22. Die kosten heb ik er dus al lang en breed uit. Ik zou het dus zoeken in de carburateurs, maar misschien kan O.J. daar iets verstandigs over zeggen.

Jan

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 mei 2010 20:39 
Wat ik nog niet ben tegengekomen het is "verslijten" van de sproeiers. Door de schrale benzine van tegenwoordig worden op microscopisch niveau deeltjes messing van de sproeiers afgesleten. Ook zullen de naaldsproeier en naald niet meer zuiver rond zijn door het tegen elkaar tikken tijdens het rijden. Een complete revisieset voor de carburateurs bevatten dan ook bijna altijd deze sproeiers en naalden.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 mei 2010 22:17 
Hallo Hans,

niet uit eigen ervaring, maar revisie van de carbs met idd nieuwe naalden (en bijbehorende sproeiers natuurlijk) maakt volgens sommige luitjes wel veel verschil.

Revisie setjes kunnen prijzig zijn, zo 50-60 euro totaal. Er zijn ook adressen die het compleet voor je doen -ook tegen betaling natuurlijk- dat kost je al gauw 100 Euro maar die hebben dan mooie ultasoon badjes om de boel schoon te maken en zo.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver jos blezer
Gast 
#11 | Geplaatst: 25 mei 2010 15:36 
Wel Hans, uit eigen ervaring eens zo'n toevoeging bij de benzine gedaan.
(wijns of andere merken brandstof systeem reiniger/ carb reiniger) en mijn verbruik daalde toen heel snel van 1:18 terug naar 1:20 en dat voor 6 euro, zonder technische ingrepen.
gr. uit het zuiden.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 25 mei 2010 19:11 
Wat ik in alle verhalen mis.... en ik afgelopen weekend zelf met de auto heb meegemaakt is.... een rem die bleef hangen!! De remblokken van de rechter voorrem wilde niet meer los komen. Stinken!! De baan waar de remblokken doorheen moesten glijden was flink vervuild en daardoor kwamen de remblokken niet meer goed los. Uiteraard heeft dat al even zo gezeten en zal ook het verbruik wel dramatisch zijn gestegen. Nou houd ik nooit het brandstof misbruik van mijn voertuigen bij dus weet ik dat niet. Misschien kan je hier iets mee??

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 1 juni 2010 01:40 
Beste allemaal.

Ik lees met verbazing wat en hoe iedereen aan zijn of haar motor rommelt. Luchtfilter hier oliefilter daar ja zelfs nieuwe lucht in de banden. Kan het nou niet eens zijn zo het is????
De mijne verbruikt gemiddeld 1:18/19
En dat zonder dat er van alles aan gedaan wordt. Geen olie verversen, hij verbruikt genoeg dus bijvullen is voldoende. Laat het zo als het is en geniet van iedere kilometer, doe ik tenslotte ook.

Adiõs pjotter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 26 sept. 2010 22:01 
Nou,

Nu er, na de toestanden met het uitvallen van de "Rode Rakker" (op weg naar SJK2010) toch een nieuw luchtfilter in is gekomen, is het verbruik na een eerste rit van ong. 100km weer heel mooi 1:18,5. En het bleek dat ik bij de laatste grote beurt niet een nieuw luchtfilter hen gekregen. En toch was ik hdaar helemaal van overtuigd.

Harmony,
Hans.
(heeft zijn vergissing ingezien)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver leuvie
Gast 
#15 | Geplaatst: 27 sept. 2010 20:55 
De mijne doet ok al twee jaar 1:15/1:16, zomer en winter. Ik heb ook een andere snelle motor dus vooral met accelereren ben ik van t gas erop. Eenmaal op snelheid (20 km snelweg) rijd ik 100-110. Heb er nu een K&N luchtfilter ingezet, dus ben benieuwd.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 verbruik : dure hobby

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven