Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Waterpompseal er in plaatsen?

Schrijver Jurrien
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 mei 2010 20:11 
Hallo,

Ik ben bezig met de waterpompseal, ik wil de nu de mechanische seal in het achterdeksel tikken. Ik heb alles losliggen op de werkbank, dus kan er goed bij. Maar mijn Haynesboek zegt nu dat je het achterdeksel MOET verwarmen. Hier kom ik echter dit niet tegen in de technische verhalen. Ik heb de seal bij Marco Becker vandaan en die zei ook iets over verwarmen... Kan me alleen niet meer zo goed herinneren wat er nu verwarmd moest worden.

Wat nu?

Groeten, Jurrien

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 mei 2010 20:21 
Het achtercarter verwarmen zodat het achtercarter iets uitzet om de keering erin te kunnen plaatsen. Ook heb ik wel eens gehoord van iemand die de keering in de vriezer legde om te krimpen.

Ik denk eigenlijk meer aan gewoon het juiste gereedschap hebben om de keering correct erin te persen. Deze is namenlijk nogal kwetsbaar en als je maar iets scheeft zit is ie stuk. Ik vraag mij af of de Honda dealer toendertijd ook het achter carter thuis even in de oven gooide nadat de appeltaart klaar was.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 mei 2010 20:34 
Door het achterdeksel te verwarmen en het seal te koelen heb je grote kans dat de seal zonder moeite op zijn plaats valt. Bij het weer afkoelen/opwarmen heb je dan een passende klemming gekregen zonder persen en daardoor kans op beschadigen.

Schrijver Jurrien
Gast 
#4 | Geplaatst: 24 mei 2010 21:34 
Een probleem is alleen dat ik geen mogelijkheid tot verwarmen tot mijn beschikking heb. Oven is niet groot genoeg, heb geen brander en mijn keuken is voorzien van elektrische kookplaten ipv een gasfornuis. Ik kan natuurlijk wel bij iemand langsgaan met mijn achterdeksel, maar dat is nogal veel gedoe.

Als het moet dan moet het, maar als het anders kan is het mooi. Als ik nou een perfecte ring vind die mooi op de seal past en hem er daarmee in druk, wordt het dan beschadigd?
Andere tips zijn welkom..

Schrijver jost

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 mei 2010 22:44 | Aangepast door: jost 
Van welk jaar is het blok? Meneer Honda heeft de diameter van de waterpompseal zonder de onderdeelnummers te veranderen iets vergroot waardoor de seal er erg moeilijk in gaat. Eerst geprobeerd met verhitten dmv een schildersfohn en daarna met een gasvlammet Heb zelf met een dremel en een lamellenschijfje de diameter van de zitting iets vergroot. (Is niet mijn idee, ergens op een Engelse site gezien). Zodat met verhitten de seal er net in geperst kon worden.
gr. Joost
........ en waar woont Jurrien?
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 mei 2010 07:44 
Ik heb wel een persje ,te leen .Wel vandaag reageren ,ga morgen op vakantie

Schrijver Jurrien
Gast 
#7 | Geplaatst: 25 mei 2010 11:27 
Ik heb een cx650 uit '87. Heb inderdaad al veel gelezen over de grote en kleine seals, die Yamaha-seal is de goede voor mijn blok toch?

Dat gat vergroten met een dremeltool lijkt me geen succes, krijg je volgens mij toch nooit mooi rond?

Ik woon overigens in Zevenaar, Nabij Arnhem.

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 25 mei 2010 12:12 | Aangepast door: theojansen 
alle 650 modellen hebben een 'groot gat' voor de seal. je hooeft dan niet te ruimen!!
op bijgaande foto's zie je hoe ik het doe.(dit was een 500cc, maar het principe is hetzelfde.)
succes, theoj

seal plaatsen
seal plaatsen
Verwijder bestand #1
seal bijna geplaatst
seal bijna geplaatst
Verwijder bestand #2

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 mei 2010 12:23 | Aangepast door: cmtheman 
k*t had ik ook zo moeten doen, heb dat ding gisteren idd kapot geslagen (dop erop en tikken, maar ging scheef en ding helemaal verrot!)
heb nu de oude maar teruggeplaatst met siliconenkit, hopen dat het goedgaat (hij lekte niet, heb alleen ontsteking vervangen)
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Jurrien
Gast 
#10 | Geplaatst: 25 mei 2010 14:18 
Theo, bedankt, ziet er slim uit, ga ik proberen!

Nu nog iets ronds vinden wat over de seal heen past..

Schrijver toto

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 mei 2010 22:04 
{Kwoot Jurrien}Als ik nou een perfecte ring vind die mooi op de seal past en hem er daarmee in druk, wordt het dan beschadigd?

Bij de hydraulische pompen en motoren gebruik ik bij reparaties in 't veld de oude seal om de nieuwe erin te tikken. Past precies en met 'n beetje beleid gaat 't altijd goed.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 26 mei 2010 11:36 
Trekker/ persje is nog te leen ,ben 2-6 weer thuis Gr Wim .

Schrijver Jurrien
Gast 
#13 | Geplaatst: 31 mei 2010 10:20 
undefined:
Trekker/ persje is nog te leen ,ben 2-6 weer thuis Gr Wim .

Hallo Wim, waar woon je als ik vragen mag?

Ik zat er over te denken om zelf een trekker te maken, maar als ik hem kan lenen is dat ook ideaal.

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 3 juni 2010 19:58 | Aangepast door: kuipwillem 
Ik heb p b tje gestuurd . Wim (na Vechta weer thuis)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Waterpompseal er in plaatsen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven