Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Trillen

 
Schrijver Iris IJzerman
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 juni 2010 09:03 
Beste mede cx- ers,

ik heb mijn cx 500c uit 1984 weer klaar gemaakt. Nu wil het dat bij zo'n 5000 toeren het trillen erg toeneemt tot zo'n 6000. Het wordt zo erg dat mijn rechter vingers beginnen te tintelen.
Hij doet het in iedere versnelling dus ik zoek het euvel in het blok.
Er is al meer over geschreven maar ik zie geen echte oplossing.
Is er iemand die hiermee bekend is en mij hiermee kan helpen.
Met vriendelijke groet, Iris Almere

Schrijver Iris IJzerman
Gast 
#2 | Geplaatst: 5 juni 2010 09:05 | Aangepast door: Iris IJzerman 
Ik heb al blokjes in de handvaten gestopt wat het rijden dragelijk maakt maar dit is niet de oorzaak aanpakken.
Iris

Schrijver mvdberg112
Gast 
#3 | Geplaatst: 5 juni 2010 10:19 
Uit je verhaal begrijp ik dat de motor het vorig jaar niet had.

Het lijkt erop dat er een onbalans in de motor zit. Dat zou natuurlijk een krukas of versnellingsas kunnen zijn, alleen hij had het na een poos stilstaan toch? Lijkt mij dat het komt door 1 cylinder die minder goed loopt. Dus bogies, carburateur, onstekening, compressie, kleppen controleren.

Overigens, begrijp ik eruit dat het zowel met rijden als met stilstaan is?

Als het niet gebeurt met stilstaan, dan lijkt het probleem na de koppeling te liggen.

Als het ook niet gebeurt in z'n vrij terwijl de koppeling niet is ingeknepen, dan lijkt het achter de versnellingsbak te zijn.

Stel dat het gebeurt als je rijdt en je draait 5000 toeren:
* gebeurt/blijft het dan als het gas helemaal los laat?
* gebeurt/blijft het als je de koppeling in knijpt?
* als je vol gas geeft?

Als het bijvoorbeeld weg zou zijn terwijl de motor wel 5000 toeren blijft draaien (terwijl je dus afremt op de motor), maar je geen gas geeft, dan zou het meer op onbalans tussen de cylinders lijken.

Maar, als het bijvoorbeeld blijft bij die snelheid terwijl de koppeling inhoud, dan lijkt het meer aandrijftrein of wielen.

Hoop dat deze gedachten helpen.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 juni 2010 10:38 
Voor en Achterwielen uitlatenbalanceren
maar bekijk eerst het loopvlak van de banden als daar onevenheid in zit dan banden vernieuwen en de voor poten laten controlleren of daar nog genoeg olie in zit en hoelang
Omde tweejaar moet je deze olie vernieuwen
en de achterschokbrekers los halen en deze goed laten controlleren
wij horen weer hoe het afloopt
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Iris IJzerman
Gast 
#5 | Geplaatst: 5 juni 2010 11:35 | Aangepast door: Iris IJzerman 
Heb net mijn proefrit gemaakt en;

Het blijkt dat als ik vermogen vraag de trillingen toenemen.
Als ik bij 5 a 6000 toeren gas loslaat dan neemt de trilling inderdaad af.

Heb natuurlijk gelijk even gekeken en blijkt dat mijn rubberen luchtdoorlaten van luchtfilter naar carb gescheurd zijn en er daar naar de rechter cilinder "valse"lucht bij kan. Ga nu eerst maar even aftapen en wie weet.... mijn gevoel zegt me ook dat het iets te maken heeft met de balans tussen de cylinders.
Motor loopt wel erg goed, loopt perfect in de toeren en trekt als een lier.
Het verbruik de laatste twee tanks was 1 op 19,5. Bougies had ik al afgesteld en gereinigd.
Alvast bedankt voor jullie advies.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Trillen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven