Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Wat doet het expansievat?

Schrijver Jurrien
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 juni 2010 20:29 
Goedendag,

bij het assembleren van mijn cx650 heb ik net zitten zoeken naar een retourslangetje naar het expansievaatje, maar die zit er niet. Enkel een slang naar de radiateurvuldop en een afwaterslangetje richting het wegdek. Nu kijk ik op de partslist en zie dat dat inderdaad zo hoort, maar nu vraag ik me af hoe dat dan werkt? Poept ie bij overdruk het water er uit en zuigt ie dat later dan weer aan of zo? Of komt het water, eenmaal in het expansievat, nooit meer terug?

Eerste keer dat ik sleutel aan iets met waterkoeling, dus ja..

Groeten, Jurrien

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 juni 2010 20:37 | Aangepast door: Jaap43 
Jouw eerste veronderstelling is juist. Dat overloopslangetje komt in het expansievat tot bijna op de bodem.

Bij het opwarmen van de motor zal er water via de dop en het slangetje in het vat gedrukt worden en bij afkoelen weer opgezogen worden.

In de radiatordop zitten twee druksysyteempjes opgeborgen, een om overdruk te kreëren en en een om bij onderdruk vloeistof uit het expansievat op te zuigen.

Bijkomend voordeel is dat kleine beetjes lucht in het koelsysteem op deze wijze weggewerkt worden.

Jaap-v

Schrijver Jurrien
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 juni 2010 14:55 
Ok, duidelijk, dank voor de bevestiging!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wat doet het expansievat?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven