Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Balhoofdlagers vervangen

 
Schrijver Willem CX
Gast 
#1 | Geplaatst: 30 juni 2010 22:09 
Omdat een voorvorkpoot lekte en mijn 650E slecht op koers te houden is dacht ik dat het een goed idee is om ook de balhoofdlagers eens te vervangen. De boel is immers toch al grotendeels verwijderd. Mijn buurman raadde me aan om konische lagers te nemen. Vanmiddag haalde ik het spulletje uit elkaar en vielen de kogeltjes eruit net als bij een fiets. Ik had een normaal lager verwacht. Dwz een lager met een binnenring en buitenring en daartussen de (kogel)lagers. Nu moet ik de nieuwe lagers nog kopen maar ik heb grote vraagtekens of dit nog wel past of moet er nog wat aangepast worden? Bijvoorbeeld de lagerschalen er af of zoiets?
Misschien wijst het zichzelf wel maar misschien kan iemand mij vertellen hoe zulks werkt?

Willem,
zet de motor liever hoger voor lager.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 juni 2010 22:43 
Ik heb de originele lagers van mijn 500Z vervangen door konische lagers. Dat ging min of meer vanzelf. Dus zonder verrassingen. Ik heb er HIER wat foto's staan van hoe ik het gedaan heb (er zijn vast betere manieren om het te doen, maar toch...)
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Peter1
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 juli 2010 07:29 
Jep, beter vervangen door conische lagers + lagerschalen.
Verders zie de HowTo van JiMi

Schrijver Dre67
Gast 
#4 | Geplaatst: 1 juli 2010 07:45 
Hoi Willem.

Is is idd de bedoeling dat de lagerschalen er ook uit gaan.
Bij conische lagers zitten andere schalen bij.
Let wel op als je nieuwe lagers haald dat er ook een plaat bij zit die onder op het T stuk komt (onder de lagerschaal dus).
Dit ter vervanging van de plaat met het rubbertje wat er nu zit.
Anders komt je T stuk tegen het balhoofd en stuurt het nog niet makkelijk.

Groet,

Dré

Schrijver Dre67
Gast 
#5 | Geplaatst: 1 juli 2010 07:47 
Er staat bij vraag en aanbod nog een aanbieding van conische lagers.
Deze zijn van een CX500C, ik weet even niet of deze ook op die van jou past.
Meten is weten.

Groet,

Dré

Schrijver Willem CX
Gast 
#6 | Geplaatst: 1 juli 2010 12:29 
@ JiMi Je reportage maakt het allemaal een stuk duidelijker. Ik heb nu de hele spaghetti aan kabels en stuur er los bij hangen. Ik begrijp dat dit niet handig is als er een brander erbij moet komen. Er gaat dus nog meer losgehaald worden. (O o, als dat maar weer goed komt).

@Dre Het metalen plaatje, bedoel je daar foto 4 mee in JiMi's reportage?
Voor wat betreft de maatvoering zitten er verschillen in de modellen in de lagers die Roukema aanbied. Zo hebben ze een lagerset voor de 650E van 1983. Mijn motor is van 1987 maar op het balhoofd staat met koeieletters dat het model 1984 is. Hierdoor ben ik weer niet overtuigd dat dit dezelfde lagers zijn. Dan is "zeker weten door zuiver meten" het devies geworden.

Willem,
die voor het meten zich afvraagt hoe zuiver hij zelf moet zijn.

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 1 juli 2010 14:23 
De CX650E is maar van 1983 tot 1985 in productie geweest. Een lager dat past op een '83 model, zou ook op die van jou moeten passen. Meten is weten. (niet meten is zweten)
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Dre67
Gast 
#8 | Geplaatst: 1 juli 2010 14:29 
Willem,

Als je het T stuk er uit heb meet je direkt inder aan het T stuk waar het lager komt en boven aan bij de tweede verdikking, daar komt het bovenste lager.
Dan gewoon meten met een schuifmaat.
Rolmaat of duimstok is te onzuiver.
Als je de binnen maten hebt tik je de buitenste lagerschalen er uit die in het balhoofd zitten.
Daar kan je de buitenmaat van nemen.
Dan heb je de maten en kan je gaan bestellen.
Maar net even gespiekt.
De SSH 750 lagers moeten er in.
Dat zijn de zelfde lagers die bij vraag en aanbod aangeboden worden, heb je ze wat goedkoper.
Die moeten passen.

Groet

Dré

Schrijver Dre67
Gast 
#9 | Geplaatst: 1 juli 2010 14:34 
Hier even een link naar de lagers
Klik

Dré

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 1 juli 2010 16:19 | Aangepast door: ouwe_jan 
Nou ik doe ook even mee
let vooral op dat je de lager schalen niet verwsselt want de schuinte hier van is heel belangrijk
de lager van onder daar is de binnen maat groter en van boven kleinder ook als je de lager schalen monteerd
Nooit maar dan ook nooit met iets van staal of ijzer er op slaan een hamer om te slaan mag wel
Gebruik een stuk koper of messing
Beter is een pas plaat met een gat in de midden een daar een draad end door heen en aan de anderen zijde ook en dan maar draaien tot dat de lager schalen er in zitten
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Willem CX
Gast 
#11 | Geplaatst: 1 juli 2010 16:27 
Hmm tot 1985 in productie geweest? dan zou mijn kenteken niet kloppen of zou de motor na twee jaar magazijn pas op de weg gekomen zijn? Interessant. Is er in het chassisnummer een positie van het jaartal?

En Mai heeft mail

Willem,
Rijdt graag belastingvrij

Schrijver Dre67
Gast 
#12 | Geplaatst: 1 juli 2010 16:41 
Hij kan wel in 1985 geproduceerd zijn.
Als die in 1987 verkocht is en pas een kenteken op aangevraagd is dan staat er 1987 op je kenteken.
Hij heeft dus een tijd in de chowroom staan stralen waarscheinlijk.
denk ik.
Of toch zo iets.

Groet.

Dré

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 1 juli 2010 18:36 
Willem CX: Ik heb nu de hele spaghetti aan kabels en stuur er los bij hangen. Ik begrijp dat dit niet handig is als er een brander erbij moet komen.

Mwa, dat valt wel mee hoor. Die ring is het enige ding dat je hoeft te verhitten. En dat doe je op veilige afstand. Eenmaal verhit hoef je alleen maar te zorgen dat je met die ring niets meer aanraakt.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 1 juli 2010 20:23 
Willem CX
Er is een PB voor jou onderweg
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Willem CX
Gast 
#15 | Geplaatst: 16 juli 2010 11:59 | Aangepast door: Willem CX 
Het boeltje zit weer in elkaar. Gisteren een proefritje gemaakt. Ongelooflijk hoeveel verschil het uitmaakt!!!!! Met een zijwind van kracht 5 á 6 moest ik voorheen altijd goed corrigeren, nu blijft 'ie kaarsrecht doorrijden zelfs met één hand aan het stuur. Nooit kunnen bedenken hoeveel dit zou schelen. Bochtenwerk is ineens leuk geworden, niet dat ik een coureur ben maar toch...

Nog 12 km en dan...

Montage is trouwens zonder brander en koelkast gedaan. Voorzichtig de lagerschaal op zijn plaats getikt en met een tapeind en wat ringen en moeren de boel op zijn plaats geperst. Op het T- stuk met een pijp op de binnenste lagerschaal getikt en stukje bij beetje kwam alles op zijn plaats. Met dank aan mijn buurman. Die monteur is en veel met lagers te maken heeft.

Willem,
Die met een glimlach door NH rijdt!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Balhoofdlagers vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven