De diameter van de achterband is inderdaad een factor om rekening meet te houden.
Heeft een zAB CX een achterwiel van 18 inch, de Custom heeft een achterwiel van 'slechts' 16 inch.
Daar tegenover staat dat de bandmaat van een zAB 120/90 is, terwijl de bandmaat van een Custom 130/90 is.
Customdiameter 16 inch = 40,64 cm
bandhoogte 130/90 = 11,7 cm
diameter band+wiel=diameter + 2x bandhoogte is 64,04 cm
omtrek band= 64,06X3,14= 201.0856 cm
zABdiameter 18 inch = 45,72 cm
bandhoogte 120/90 = 10,8 cm
diameter band+wiel=diameter + 2x bandhoogte is 67,32 cm
omtrek band= 67,32X3,14= 211.3848 cm
met dank aan Floris voor de tabel met bandhoogten.De uiteindelijke omtrek van de band maakt elkaar dus 10 cm.
Bij het door-rekenen van deze data kom je bij bijv. 100 km/u in de vijfde versnelling uit op een verschil van ongeveer 300 tpm. en bij 80 in de derde versnelling op een verschil van ook ong 300 tpm.
Dit natuurlijk met als aanname dat de vertragingen van secundaire- en primairevertanding in de zAB en de Custom gelijk zijn.
(
excel sheet op aanvraag toe te sturen)
Harmony,
Hans.
( die de boel in een excel heeft staan, en dus vrij makkelijk heen en weer rekend )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken