Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

toerental

 
Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#1 | Geplaatst: 3 juli 2010 16:31 | Aangepast door: beinhart 
hallo mede cx'ers,

het zal hier vast wel eens ergens op de site staan (of op het forum) maar kan het zo niet vinden, dat ligt aan de warmte denk ik?

korte vraag, met lange uitleg;
mijn motor komt in zijn 5e versnelling niet op snelheid (ja ligt aan het zijspan denk ik) dus rij ik lekker 90 op de snelweg en dan wil ie niet veel harder.. ja heel langzaam door tot 110 (als ik geluk heb) en hij zakt ook steeds terug tot 95..
in zijn 4e versnelling heb ik daar geen last van, nu heb ik vanmorge in zijn 4 even doorgetrokken en ik rij met gemak 140 kmp/u ja is met een potje op niet lekker maar gaat wel.

nu de vraag; hoeveel toeren maakt de cx dan? mijn toerenteller doet het namelijk niet...

groetjes werner (lekker nat door de plensbui)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 juli 2010 17:27 | Aangepast door: ouwe_jan 
Werner
Stuur mij even het type nummr dat op de linker carburateur staat en het type motor fiets en jaar tal en de maat van je achterband
groeten
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver jos blezer
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 juli 2010 17:31 
hallo Werner,
mijn custum doet 6500 rpm in de 5 de versnelling 120 km, dit met nieuwe cdi unit van znoek, voorheen was het 7000 toeren.
Dus bij 140 km zit ik ergens op de 7500 tot 8000 rpm. En ja bij 9000 rpm doet de cx 160 km( was even snel nodig, maar is niet echt lekker rijden.)

gr jos

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 juli 2010 17:38 
Jos berijd jij een custom of een gl
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#5 | Geplaatst: 3 juli 2010 18:36 
ouwe jan,

ik wil geen ingewikkelde berekeningen hoeven maken als ik motor rijd om te kijken hoeveel toeren ik maak. kan ook gewoon een toerenteller die het doet monteren, maar dat is niet nodig wil alleen maar weten of ik al in het rooie gebied zat?
maar hier de gegevens; band michelin 4.00-18 64s m45 en op de carburateur stond alleen VB of V5? kon geen nummer vinden?

jos,
ja ik weet in de 5e versnelling dat ik aardig door kan gaan, maar de cx met zijspan mist de kracht er soms voor? dan weer wel dan weer niet, heel raar... en in de 4e versnelling gaat ie gewoon door, dus wilde weten of 140 in zijn 4 al in het rode gebied is he..

groetjes werner (zat midden in de plensbui)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver mai

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 juli 2010 19:20 
klopt ik reed pas ook 7500 toeren en schrok me kapot scheurden met haast richting oss, een bmw motorvriend attendeerde ik onderweg op mijn toerenteller en zijn duim in de lucht stelde mij gerust, bij de volgende stop zei hij dat dit normaal is voor een cx 500 custom.

dus Werner knal door tot 140 en dan nog mag dit.

tot zo ringgggggggggggg
CX 500 Custom 1983 met "wijlen" Bo in de aanhanger op: SJK 2010, foto gemaakt door Jeffrey uit Winterswijk, zoon van Dr�67.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 juli 2010 21:48 | Aangepast door: Hansv 
Werner,

Als je in mijn mortorlogboek kijkt bij het verhaal van de kilometerteller kabel, DAAR staat een tabelletje.

De tabel klopt als je een standaard CX met een min of meer normale band om je achterwiel hebt.

Harmony,
Hans.
( staat ook ergens op de site )

PS
kopje : techniek
item : toerental naar kilometers
datum : 27 jan. 2009

en rood begint op 9500 bij een standaard CX. Maar ja, is die van jou nog standaard, daaronder dat alles ?
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#8 | Geplaatst: 3 juli 2010 22:59 
hans,

dank je wel, dat bedoelde ik. nu weet ik dat 140 in de 4e versnelling niet in het rode gebied is! dus kan ik met een gerust hart terugschakelen om even lekker door te trekken (nee niet op de wc) om de vrachtwagens in te halen, desnoods ook een paar auto's

en ja mijn cx is nog vrij standaard, maar we hebben het hier over de cx met zijspan, die is nog kaal en moet ook verder afgemaakt worden he..
de badkuip ligt al achter de schuur klaar.

groetjes werner (morge toertocht, maar die rij ik met ratje)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 juli 2010 00:08 
Mijn beleving van heel lang geleden, met mijn Heinkel, kreeg ik niet in de hoogste versnelling, maar reed heerlijk in de 3de versnelling door. Zat uiteraard geen toerenteller op, maar helaas, na heerlijk met hoge toeren gereden te hebben, pang, klap en ik stond stil. Klepsteel gebroken en dwars door de zuiger geslagen, dus mijn devies: rijdt nooit volgas in een lagere versnelling continue, maar monteer voor de veiligheid en "meten is weten" een toerenteller......

Groeten van Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 juli 2010 08:14 
Hansv en Werner er zijn grote verscillen met CX fietsen met anderen achterwielen de omtrek van die banden zijn kleiner of groter Maar de voorwiel banden zijn altijd het zelfde omtrek daarom kan je elke kilometer of mijlen teller monteren
zo is het toerental bij een GL x Custom altijdhoger als bij en Z uitvoering
Dit komt door ,de een maakt meer omwentelingen per kilometer als de anderen
Dus Hansv weer een anderen tabel voor jou omdit er bij te zetten
en Werner een kleindern wiel en band is voor iemand die een zijspan voert beter
Denk maar aan de motoren met Ketting aandrijving kleinetandwiel voor en achtergroot meer trek kracht maar geen snelhied
Grote voor en achter kleinder hoge snelheid maar geen kracht
Maar bij onze CX cardans moet je dit in de achterwiel en banden uitzoeken
groeten van een Zijspanrijder met een Linkse zijspan
Ouwe_Jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 4 juli 2010 10:32 | Aangepast door: Hansv 
De diameter van de achterband is inderdaad een factor om rekening meet te houden.
Heeft een zAB CX een achterwiel van 18 inch, de Custom heeft een achterwiel van 'slechts' 16 inch.
Daar tegenover staat dat de bandmaat van een zAB 120/90 is, terwijl de bandmaat van een Custom 130/90 is.


Custom
diameter 16 inch = 40,64 cm
bandhoogte 130/90 = 11,7 cm
diameter band+wiel=diameter + 2x bandhoogte is 64,04 cm
omtrek band= 64,06X3,14= 201.0856 cm

zAB
diameter 18 inch = 45,72 cm
bandhoogte 120/90 = 10,8 cm
diameter band+wiel=diameter + 2x bandhoogte is 67,32 cm
omtrek band= 67,32X3,14= 211.3848 cm
met dank aan Floris voor de tabel met bandhoogten.

De uiteindelijke omtrek van de band maakt elkaar dus 10 cm.

Bij het door-rekenen van deze data kom je bij bijv. 100 km/u in de vijfde versnelling uit op een verschil van ongeveer 300 tpm. en bij 80 in de derde versnelling op een verschil van ook ong 300 tpm.

Dit natuurlijk met als aanname dat de vertragingen van secundaire- en primairevertanding in de zAB en de Custom gelijk zijn.
(excel sheet op aanvraag toe te sturen)

Harmony,
Hans.
( die de boel in een excel heeft staan, en dus vrij makkelijk heen en weer rekend )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver jos blezer
Gast 
#12 | Geplaatst: 4 juli 2010 10:54 
Hallo allemaal, en speciaal aan werner.

Ik heb nog even geprobeert om in de 4de versnelling tot 8000 rpm te gaan , maar dan kom ik tot 125 km en veel gejank dus toch maar door naar de 5de.
@ouwe-jan, inderdaad rij ik een custum, ik had nooit geweten dat er zoveel verschil in toerental zit tussen de verschillende cx-en.

Dus alweer wat geleerd.

groeten uit het droge en warme zuiden.

jos.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 4 juli 2010 11:20 
Maar de Hoda cx en bestaan al 32 jaar en dat daar nooit iemand achter is gekomen
Deze heer weet dit al langer als vandaag
Maar ik vindt dat Hansv wel een mooie berekening over de omtrek van de banden heeft gemaakt
Verders als er nog vragen zijn horen wij dit over op de site van de Honda CX500-650 club
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#14 | Geplaatst: 4 juli 2010 15:06 
nou mijn hoofd tolt er allemaal van, al die technische taal...

maar even over een custom wiel in mijn zijspan motor zetten, das niet nodig want trekkracht genoeg hoor. alleen in die 5e versnelling dut hij een beetje in dus...

ik weet het antwoord op mijn vraag, zat dus niet in het rode gebied.

groetjes werner (tour de france komt mijn huisje langsgereden)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 toerental

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven